رمز ارز

ارز دیجیتال ورم هول چیست؟ معرفی پل بلاکچینی Wormhole

ارز دیجیتال ورم هول چیست؟ معرفی پل بلاکچینی Wormhole

زمان مطالعه: 10 دقیقه

در چند سال گذشته، استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) بین زنجیره‌ای افزایش قابل‌توجهی داشته است. در واقع، رویکرد قدیمی استفاده از بلاکچین که در آن، تمام عملیات رمزارزی به یک زنجیره واحد، معمولاً اتریوم، محدود می‌شود، دیگر منسوخ شده است. با توجه به افزایش دامنه بلاکچین‌ها، پروتکل‌های لایه دو و برنامه‌های غیرمتمرکز چندزنجیره‌ای در بازار، راه‌حل‌هایی که ارتباطات بین زنجیره‌ای را تسهیل می‌کنند، به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پروژه‌ها در حوزه ارتباطات بین زنجیره‌ای، ورم‌هول (Wormhole) است؛ پروژه‌ای که در اواخر سال ۲۰۲۰ به عنوان یک پل رمزارزی ایجاد شد و اکنون با تبدیل شدن به یک پروتکل جامع، مجموعه متنوعی از محصولات ضروری برای فعالیت‌های رمزارزی در چندین شبکه را ارائه می‌دهد. اما ورم‌هول دقیقاً چیست و چگونه کار می‌کند؟ ارز دیجیتال ورم هول و توکن W چیست و چه نقشی در این شبکه دارد؟ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

ورم‌هول چیست؟

ورم‌هول یک پروتکل بین زنجیره‌ای با طیف متنوعی از محصولات است که ارتباطات و پیام‌رسانی را در بیش از ۳۰ شبکه بلاکچین و راه‌حل لایه دو تسهیل می‌کند. از جمله این شبکه‌ها می‌توان به تمام زنجیره‌های اصلی مبتنی بر قراردادهای هوشمند مانند اتریوم، بی‌ان‌بی چین، سولانا، پالیگان و اولانچ، اشاره کرد.

Ramzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!


شروع

ورم‌هول در سال ۲۰۲۰، ابتدا به عنوان یک پل برای تسهیل انتقال وجه بین بلاکچین‌ها، در درجه اول برای اتریوم و سولانا، راه‌اندازی شد. در اوایل سال ۲۰۲۲، این پروژه با تغییر نام تجاری خود از پل توکن ورم‌هول (Wormhole Token Bridge) به ورم‌هول، به یک پروتکل جامع برای ایجاد ارتباطات بین زنجیره‌ای تبدیل شد.

پل رمزارزی که توسط این پروژه ارائه می‌شود و به پل توکن پورتال (Portal) تغییر نام داده، یکی از محصولات اصلی در اکوسیستم گسترده ورم‌هول است. دیگر محصولات این اکوسیستم عبارتند از: یک پروتکل پیام‌رسانی بین زنجیره‌ای، یک ابزار پرس‌وجو (querying tool) آنچین، پل توکن پورتال، راه‌حلی برای تسهیل ارتباط با اکوسیستم کازماس و یک پروتکل طراحی‌شده برای انتقال توکن به صورت بومی.رمزارز Wormhole

به طور خلاصه، پلتفرم ورم‌هول تقریباً همه چیزهایی را که توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران برای عملیات بین زنجیره‌ای نیاز دارند، ارائه می‌دهد.

ورم‌هول چگونه کار می‌کند؟

ورم‌هول برای فعال کردن پیام‌های بین زنجیره‌ای از طریق پروتکل اصلی خود، قراردادهای هوشمند اصلی هر بلاکچین را در شبکه گسترده‌ خود حفظ می‌کند. زمانی که یک برنامه غیرمتمرکز در یک پلتفرم نیاز به ارسال داده یا پیام به بلاکچین دیگر دارد، بسته‌های داده سبُک وزن توسط قرارداد هوشمند آن برنامه به قرارداد ورم‌هول در زنجیره منبع ارسال می‌شوند.

پس از دریافت، این بسته‌های داده توسط قرارداد هوشمند ورم‌هول پردازش می‌شود و تولید بسته‌های داده بین زنجیره‌ای آغاز می‌گردد که تحت عنوان پاسخ تأییدشده اقدامات (VAAs) هم شناخته می‌شود. در این مرحله، داده‌های VAA به بخش خارج از زنجیره ورم‌هول ارسال می‌شوند که از دو عنصر کلیدی تشکیل شده است: شبکه غیرمتمرکز نگهبانان (Guardians) و رله‌های (Relayers) پیام VAA.

نگهبانان با نظارت و تأیید صحت پیام و همچنین، مشاهده و امضای مستقل پیام‌های منتشرشده توسط قرارداد اصلی ورم‌هول در هر زنجیره پشتیبانی‌شده، نقش مهمی در پردازش خارج از زنجیره و تأیید داده‌ها دارند. گره‌های نگهبانان معمولاً توسط ارائه‌دهندگان خدمات بلاکچینی سازمانی اجرا و مدیریت می‌شوند.رمزارز ورم هول

هنگامی که نگهبانان کافی پیام را امضا کردند، مجموعه امضاها با پیام و ابرداده ترکیب می‌شوند تا VAA نهایی شود. سپس، پیام تأییدشده جهت انتقال به زنجیره مقصد به رله‌ها ارسال می‌شود. پس از آن، قرارداد هوشمند ورم‌هول پیام را دریافت، آن را پردازش و داده‌های نهایی‌شده و قالب‌بندی‌شده را به قرارداد هوشمند برنامه غیرمتمرکز در زنجیره ارسال می‌کند.

قابلیت‌های کلیدی ورم‌هول

مهم‌ترین قابلیت‌های اکوسیستم ورم‌هول عبارتند از:

پروتکل پیام‌رسانی

پروتکل پیام‌رسانی بین زنجیره‌ای ورم‌هول به برنامه‌های غیرمتمرکز اجازه می‌دهد که پیام‌ها و بسته‌های داده را در بیش از ۳۰ بلاکچین به روشی کارآمد و سبک، ارسال و دریافت کند.

سرویس اتصال (Wormhole Connect) و پورتال

در حالی که پروتکل پیام‌رسانی برای ارسال بسته‌های داده طراحی شده، پورتال راه‌حل اصلی است که انتقال دارایی‌ها را تسهیل می‌کند.

گیت‌وی یا دروازه (Gateway)

گیت‌وی راه‌حل اختصاصی این پلتفرم برای اتصال به بلاکچین‌های اکوسیستم کازماس است. پروتکل ورم‌هول با اتصال به پروتکل ارتباط بین بلاکچینی (IBC) کازماس، بین دو اکوسیستم بزرگ ارتباط برقرار می‌کند.توکن W

انتقال بومی توکن‌ها

ورم‌هول چهارچوبی را توسعه داده که با استفاده از آن، توکن‌هایی که از یک زنجیره به زنجیره دیگر منتقل می‌شوند، ویژگی‌های اصلی خود را حفظ می‌کنند و در عین حال، با استانداردها و قالب‌های اصلی زنجیره مقصد مطابقت دارند. برای این منظور، این پلتفرم از رویکرد «سوزاندن» و یا «قفل کردن» استفاده می‌کند. در حالت سوزاندن، توکن‌هایی که منتقل می‌شوند، به آدرس مرده ارسال و برای همیشه از زنجیره منبع خارج می‌شوند. سپس، توکن‌های معادل در زنجیره مقصد ضرب می‌شوند. در حالی که در حالت قفل کردن، توکن‌های موجود در زنجیره مبدأ به طور موقت قفل ‌شده و توکن‌های معادل در زنجیره مقصد صادر می‌شوند. توکن‌های زنجیره مبدأ تا زمانی که معادل‌هایشان در زنجیره مقصد در حال استفاده باشد، قفل خواهند ماند.

ابزار پرس‌وجو

این ابزار یک راه‌حل برای جست‌وجوی داده است که داده‌های آنچین هر شبکه بلاکچینی قابل دسترس از طریق پروتکل ورم‌هول را به صورت فوری، جست‌وجو و بازیابی می‌کند. این داده‌ها توسط شبکه نگهبانان ورم‌هول تحت پردازش و اعتبارسنجی قرار می‌گیرند.

ورم‌هول اسکن (Wormholescan)

این ابزار یک مرورگر بلاکچین است که تجزیه و تحلیل فوق‌العاده دقیقی از داده‌های اکوسیستم ارائه می‌دهد؛ از جمله: آمارهای مربوط به ارزهای دیجیتال منتقل‌شده از طریق پروتکل، حجم معاملات و تعداد تراکنش‌های یک توکن خاص و موارد دیگر.

ارز دیجیتال ورم هول چیست؟

برای بیش از سه سال از زمان راه‌اندازی، پلتفرم ورم‌هول، ابتدا به‌ عنوان یک پل و سپس به‌ عنوان یک پروتکل جامع بین زنجیره‌ای، کار می‌کرد و توکن بومی‌ نداشت. تا اینکه در اوایل فوریه ۲۰۲۴، تیم پروژه از برنامه‌های خود برای راه‌اندازی توکن بومی این پلتفرم، با نماد اختصاری W، خبر داد.توکن W

ارز دیجیتال ورم هول در درجه اول به عنوان یک توکن حاکمیتی طراحی شده است. به این صورت که دارندگان ارز دیجیتال Wormhole می‌توانند از طریق دائوی ورم‌هول -یک نهاد حاکمیتی غیرمتمرکز متشکل از دارندگان توکن W- در مورد طیف وسیعی از مسائل مربوط به توسعه و جهت‌گیری پروتکل رأی دهند. در ابتدا، دائو مسئول هدایت فعالیت‌های انجمن و خزانه‌داری ورم‌هول خواهد بود. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که با گذشت زمان، دائوی این پروژه مسئولیت بیشتری را برای فرآیندهای حاکمیتی بر پلتفرم، از جمله تصمیمات عملیاتی و فنی مانند افزودن یا حذف بلاکچین‌های متصل به پروتکل، ارتقای قراردادهای هوشمند، تنظیم ساختار کارمزد، معرفی ابزارهای جدید و انتخاب اعضای جدید شبکه نگهبانان، بر عهده بگیرد.

توکنومیک ارز دیجیتال Wormhole

رمزارز ورم هول روی دو بلاکچین اتریوم (به عنوان توکن ERC-۲۰) و سولانا (به عنوان توکن SPL) منتشر شده است. حداکثر عرضه این توکن، ۱۰ میلیارد واحد تعیین شده که در حال حاضر، ۱٫۸ میلیارد (۱۸ درصد) آن در گردش است. ۸۲ درصد باقی‌مانده از توکن‌ها نیز به صورت مرحله‌ای و طی یک دوره چهارساله منتشر خواهد شد.

نمودار زیر، ساختار برنامه‌ریزی‌شده برای توزیع رمزارز Wormhole را نشان می‌دهد:ارز دیجیتال Wormhole

  • ۵٫۱ درصد برای نودهای نگهبان،
  • ۱۷ درصد برای جامعه و مرحله راه‌اندازی (ایردراپ)،
  • ۳۱ درصد برای اکوسیستم و انکوباسیون،
  • ۱۲ درصد برای مشارکت‌کنندگان اصلی،
  • ۱۱٫۶ درصد برای شرکت‌کنندگان استراتژیک در شبکه،
  • و ۲۳٫۳ درصد برای خزانه بنیاد، اختصاص داده شده است.

توکن W را از کجا بخریم و کجا ذخیره کنیم؟

ارز دیجیتال ورم هول را می‌‌توان در صرافی‌های شناخته‌شده‌‌ای مانند بایننس، کوکوین (KuCoin)، اوکی‌ایکس (OKX)، بای‌بیت (Bybit)، HTX (هوبی سابق)، کراکن (Kraken)، مکسی (MEXC)، Gate.io، کوینکس (CoinEx) و غیره، خرید و فروش کرد.

همچنین، همان‌طور که گفته شد، ارز دیجیتال Wormhole یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-۲۰ در شبکه اتریوم و مبتنی بر استاندارد SPL در شبکه سولانا است. بنابراین، شما می‌توانید توکن‌ W خود را با استفاده از کیف پول‌های دسکتاپ، موبایلی یا سخت افزاری که از این استانداردهای توکنی پشتیبانی می‌کنند، مدیریت کنید؛ از جمله: تراست والت (Trust Wallet)، متامسک (MetaMask)، فانتوم (Phantom)، لجر نانو (Ledger Nano) و ترزور (Trezor).

تاریخچه قیمت رمزارز ورم هول

ارز دیجیتال ورم ‌هول زمانی که برای اولین بار در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۲۴ وارد بازار آزاد شد، حدود ۱٫۳۶ دلار ارزش داشت. در همان روز ابتدایی، قیمت توکن W تا ۱٫۶۱ دلار افزایش یافت که بالاترین قیمت تاریخی آن هم محسوب می‌شود.

توکن w
نمودار قیمت ارز دیجیتال ورم هول از ابتدا تاکنون.

با این حال، روزهای اوج رمزارز Wormhole دوام زیادی نداشت و قیمت این توکن یک روند نزولی کلی را در پیش گرفت. در این مسیر، پایین‌ترین قیمت تاریخی ارز دیجیتال ورم هول در ۱۴ آوریل ۲۰۲۴ و در محدوده ۰٫۴۶ دلار ثبت شد.

در حال حاضر (اواخر آوریل ۲۰۲۴)، قیمت ارز دیجیتال Wormhole حدود ۵۸ درصد از اوج تاریخی خود فاصله گرفته و در محدوده ۰٫۶۶ دلار قرار دارد.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال Wormhole

ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان هستند و پیش‌بینی قیمت آنها در طولانی‌مدت کار دشواری است. با این حال، برخی از تحلیلگران با استفاده از داده‌های تاریخی و تحلیل تکنیکال این کار را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، تحلیلگران پلتفرم digitalcoinprice.com، متوسط قیمت توکن W را در سال ۲۰۲۴، برابر با ۱٫۴۱ دلار و در سال ۲۰۲۵، حدود ۱٫۵۶ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. آنها همچنین پیش‌بینی می‌کنند که متوسط قیمت رمزارز ورم هول در سال ۲۰۳۰، تا ۴٫۸۵ دلار افزایش یابد.

پیش‌بینی تحلیلگران پلتفرم digitalcoinprice.com برای آینده قیمت رمزارز Wormhole از سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳، به صورت خلاصه در جدول زیر آورده شده است:ارز دیجیتال ورم هول

آیا ارز دیجیتال ورم هول گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟

در سال‌های اخیر، فناوری‌های بین زنجیره‌ای محبوبت زیادی کسب کرده‌اند و در این میان، ورم‌هول موفق شده جایگاه خود را در این بخش تثبیت کند. به عبارتی، ورم‌هول و توکن W جدید آن یکی از ذی‌نفعان اصلی انقلاب راه‌حل‌های بین زنجیره‌ای خواهند بود که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

از طرفی، ارز دیجیتال ورم هول یک دارایی ضدتورمی با محدودیت عرضه است. طی چهار سال آینده، انتشار مرحله‌ای عرضه ارز دیجیتال Wormhole ممکن است منجر به کاهش رشد قیمت آن شود. با این حال، محدودیت عرضه رمزارز ورم هول در بلندمدت، به نفع قیمت آن خواهد بود.

خلاصه مطلب

ورم‌هول یک پروتکل بین زنجیره‌ای است که بیش از ۳۰ بلاکچین، از جمله تمام شبکه‌های اصلی مبتنی بر قراردادهای هوشمند را به هم متصل می‌کند. به این ترتیب، ورم‌هول نقشی کلیدی در تحقق دنیای وب ۳ یکپارچه دارد؛ مفهومی که هنوز در حال ساخت است. در کل، شبکه ورم‌هول فراتر از انتقال دارایی است و یک کانال بلاکچینی ساده، کاربرپسند و بسیار تعاملی را برای پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. از این رو، بسیاری از کارشناسان بازار، رمزارز Wormhole را گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.

با این حال، در نظر داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال با ماهیت پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی خود شناخته می‌شود. بنابراین، قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه ارز دیجیتالی، حتماً تحقیقات لازم را انجام دهید و هرگز بیش از آنچه را که می‌توانید از دست بدهید، در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری نکنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا