بازی

بهترین فیلم های علمی تخیلی نوآر

بهترین فیلم های علمی تخیلی نوآر

ترکیب فیلم نوآر و علمی تخیلی آسان نیست. سبک تاریک اولی همیشه به درستی با دومی ترکیب نمی‌شود. اما در سینما، سازندگان پتانسیل ایجاد تعادلی کامل را دارند تا پس‌زمینه‌ای را تشکیل دهند که بتواند از داستان‌های جذاب پشتیبانی کند.

در اینجا، ما لیستی از بهترین ترکیبات غیرمحتمل و در عین حال کاربردی را گردآوری کرده‌ایم. آینده در این جهان‌های سینمایی روشن به نظر نمی‌رسد، اما چیزی تاریک‌تر از آن شب نوآر وجود دارد و آن روح شخصیت‌ها، ماشین‌ها یا موجودات دیگری است که از تهدیدآمیز تا شیطانی را شامل می‌شوند.

۱۱. Soylent Green

فیلم سینمایی Soylent Green

Soylent Green یکی از بسیاری از فیلم‌هایی است که جهانی تحت سلطه طمع شرکت‌ها را در آینده نشان می‌دهد. سفر یک مرد او را به نسخه وحشتناک حقیقت در دنیایی می‌رساند که پلیس کلاه فوتبال آمریکایی به سر دارد و مردم چیزهای عجیبی می‌خورند… خب، خودتان خواهید دید. یک جنبه غیرمنتظره و پیش پا افتاده راجع به طبقه کارگر در فیلم وجود دارد که آن را دراماتیک‌تر از آنچه که انتظار می‌رفت می‌کند.

۱۰. Ghost in the Shell

فیلم Ghost in the shell

این فیلم انیمه‌ای که در سال ۱۹۹۵ ساخته شد، همچنان مانند گذشته قابل درک است. Ghost in the Shell پرطرفدار و محبوب یک اثر هنری نئو نوآر درباره هویت در آینده‌ای است که در آن، این ویژگی قابل تعویض است. در این فیلم، یک مامور اندرویدی در حال شکار یک هکر قدرتمند است. او وارد یک نقشه مارپیچ و گیج کننده می‌شود که فرار از آن آسان نیست.

۹. Brazil

فیلم برزیل

تری گیلیام در شاهکار علمی تخیلی «برزیل» با فانتزی بازی می‌کند، اما فقط از منظر بصری. این تنها راهی است که دیستوپیا به درستی کار می‌کند. چون گیلیام در تلاش است داستان پیچیده‌ای درباره عشق را روایت کند که در آینده‌ای رخ می‌دهد که در آن دولت‌ها بر جمعیت مسلط هستند و آن را کنترل می‌کنند. گاهی اوقات، علمی تخیلی مانند یک رویا به نظر می‌رسد، اما در برزیل، این به سادگی یک کابوس کلاستروفوبیک است.

۸. Minority Report

فیلم سینمایی minority report

فیلم Minority Report به کارگردانی اسپیلبرگ بسیار دست کم گرفته شده است. این فیلم اکشن علمی تخیلی رفته رفته تاریک و تاریک‌تر می‌شود و دومین بخش خود را به کاوشی کارآگاهی مثل فیلم نوآر تبدیل می‌کند. باید اضافه کنیم که همین بخش دوم بهترین قسمت فیلم را تشکیل می‌دهد و تماشایی است. بدون شک، Minority Report یکی از بهترین فیلم‌های اسپیلبرگ است. سامانتا مورتون در نقش آگاتا می‌درخشد و او را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. مورتون به طور کامل فیلم را با نقش آفرینی باورنکردنی خود تسخیر می‌کند.

۷. The City of Lost Children

فیلم سینمایی The City of Lost Children

فیلم The City of Lost Children نوشته ژان پیر ژونه فرانسوی یک شاهکار بصری است که فانتزی را با علمی تخیلی در دنیایی تیره و تار می‌آمیزد. دنیایی که در آن یک دانشمند قادر است کودکان را ربوده تا رویاهای آنها را بدزدد. او در واقع نمی‌تواند رویا ببیند و این باعث شده است که به سرعت پیر شود. باز هم، عناصر فانتزی زیادی وجود دارند، اما این سبک ژونه است که باعث می‌شود احساس کنیم بخشی از دنیایی هستیم که در آن نور آفتاب نشانی از رسیدن به آرمان شهر است.

۶. Blade Runner 2049

فیلم سینمایی Blade Runner 2049

Blade Runner 2049 هنوز هم مانند یک دنباله به نظر می‌رسد، اما با شرایط و سبک خاص خود یک اثر برجسته است. دنی ویلنوو واقعاً ارزش ادامه‌ای را که از همان روح اسرارآمیز پیروی می‌کند و بر پایه آینده‌ای تاریک و نامطمئن به وجود آمده، درک کرده است. ما می‌توانیم در مورد طراحی صدا Blade Runner 2049 صحبت کنیم، اما وقتی به این فیلم نوآر علمی تخیلی عالی اشاره می‌کنیم، «منظره صوتی» ترکیب بهتری به نظر می‌رسد.

مطلب پیشنهادی:لاکپشت های نینجا: ۱۰ شخصیت برترنوبت لاکپشتاست!
لاکپشت های نینجا: ۱۰ شخصیت برتر

۵. Upgrade

فیلم سینمایی Upgrade

فیلم سینمایی Upgrade یک اکشن هیجان انگیز مدرن است که در دنیایی می‌گذرد که در آن پیشرفت‌ها دیگر فقط در حد تئوری نیستند. فیلم به طور کلی متعلق به ژانر علمی تخیلی است، اما جنبه دراماتیک داستان تاریک و تقریبا بدبینانه است. این اثر به نویسندگی و کارگردانی لی وانل (اره)، فیلمی است که هر بار که آن را تماشا می‌کنید، بهتر می‌شود.

۴. Strange Days

فیلم نوار و علمی تخیلی Strange Days

فیلم Strange Days به کارگردانی کاترین بیگلو بیشتر یک اثر مهیج و سایبرپانک است، اما با توجه به موضوعش در آینده‌ای نزدیک، به یک پایان علمی تخیلی، زیر سایه داستان نوآر، اشاره می‌کند. جیمز کامرون نوشتن فیلمنامه را در کنار جی کاکس بر عهده داشت و خب این فیلم بیشتر از حد انتظار علمی تخیلی است. در طول سال‌ها، این اثر جایگاه فیلم کالت پیدا کرده است و شاید این سوال در ذهن ما نقش ببندد: آیا به زودی اقتباسی تازه از آن خواهیم دید؟

۳. Alphaville

فیلم نوآر و علمی تخیلی آلفاویل

در فیلم ژان لوک گدار بزرگ، آلفاویل، هیچ چیز آشنا به نظر نمی‌رسد، اما در عین حال، همه چیز قابل درک است. این فیلم که در سال ۱۹۶۵ ساخته شده است، داستان کارآگاهی را روایت می‌کند که به سیاره‌ای دور سفر می‌کند تا ماموریتی را انجام دهد که ما اینجا آن را فاش نمی‌کنیم. این یک فیلم نوآر علمی تخیلی است، اما همچنین یک اثر تکان دهنده در مورد یافتن عشق در عجیب‌ترین و غیر محتمل‌ترین مکان‌ها است. به عنوان یکی از اولین فیلم‌های نوآر علمی تخیلی، آلفاویل شاهکاری بی‌نظیر است.

۲. Dark City

فیلم نوآر علمی تخیلی Dark City

شهر تاریک (Dark City) الکس پرویاس یک فیلم عالی است. این اثر به معنای واقعی کلمه یک فیلم نوآر است که با عناصر علمی تخیلی ترکیب شده. تا زمانی که پایان آن فرا برسد و چشمانتان از حدقه بیرون بیاید، درست چیزهایی را که می‌بینید نمی‌فهمید. شهر تاریک از نظر بصری خیره کننده است و بسیار خوب عمل کرده. متأسفانه اما کمتر کسی این فیلم را دیده است. طرح داستان بسیار پیچیده‌تر از آن است که بخواهیم آن را در چند خط توصیف کنیم، بنابراین ما فقط یک چیز می‌گوییم: شاید همه ما در یک شبیه سازی هستیم، اما شاید مجازی نباشد.

۱. Blade Runner

فیلم سینمایی نوآر و علمی تخیلی بلید رانر
روتخر هاور در نقش روی بتی.

و اما باشکوه‌ترین عنوان لیست. Blade Runner، حماسه علمی تخیلی ریدلی اسکات در سال ۱۹۸۲، یک شاهکار ژانری است که تا به امروز مرموز باقی مانده است. آیا او اندروید است؟ یا شاید هم نیست؟ در این پرسش بسیار مهم، روح فیلمی با داستانی پیچیده و سبک بصری غنی نهفته است که تا به امروز هنوز ذهن را متحیر می‌کند. حضور باران هرگز به این اندازه در یک فیلم علمی تخیلی حیاتی نبوده است.

مطلب پیشنهادی:۹ پیام خیلی پنهان در فیلم‌های دیزنیگوهر در صدف
۹ پیام خیلی پنهان در فیلم‌های دیزنی

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا