تکنولوژی

بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 13: پرفروش‌ترین گوشی زیر 10 میلیون تومان

بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 13: پرفروش‌ترین گوشی زیر 10 میلیون تومان

برند ردمی در سال‌های گذشته توانسته با معرفی محصولات زیادی در بازه‌های قیمتی متنوع توجه زیادی از کاربرها را در سراسر جهان به خود جلب کند. ردمی نوت 13 یکی از گوشی‌های خوش‌قیمت و پرفروش بازار ایران است. به همین دلیل تصمیم گررفتیم تا این گوشی را نیز در lastech بررسی کنیم. 

این گوشی در حال حاضر زیر 10 میلیون تومان قیمت دارد. با این حال مشخصات جالب توجهی را ارائه می‌دهد. در ادامه این مقاله درباره ارزش خرید ردمی نوت 13 صحبت خواهیم کرد و به بررسی بخش‌های مختلف آن خواهیم پرداخت. 

گوشی ردمی نوت 13 دارای 5 مدل مختلف است. تمام پنج مدل صفحه نمایش 6.7 اینچی با طراحی و دوربین کمی متفاوت دارند. در مدل بالارده و گران‌تر از این مجموعه، شما سه مدل ردمی نوت 13 پرو دریافت خواهید کرد که نسخه پرو به سیستم دوربین پیشرفته‌تر، چیپ‌ سریع‌تر، شارژ سریع‌تر و چند ویژگی دیگر مجهز شده است. سپس، دو نسخه ارزان‌تر غیر پرو وجود دارد. ما در این بررسی نسخه ارزان‌تر را در اختیار داریم که 4G است. 

تغییرات جدید ردمی نوت 13 

ویدیو بررسی گوشی ردمی نوت 13

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

گوشی ردمی نوت 13 از سوی فروشگاه اینترنتی «دارسو» در دسترس lastech قرار گرفته است. دارسو یکی از مجموعه‌های بزرگ فروش انواع گوشی‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از سبد محصولات دارسو، وارد سایت این فروشگاه اینترنتی شوید.

تغییرات جدید ردمی نوت 13 

  • صفحه نمایش AMOLED 6.7 اینچ با نرخ تازه‌سازی 120Hz
  • دوربین اصلی 108 مگاپیکسل با زوم دیجیتال
  • دوربین ultra-wide 8 مگاپیکسل، اما بدون دوربین تله‌فوتو
  • باتری 5,000mAh
  • شارژر سیمی 33W، بدون پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
  • چیپ جدید و مشخصات فنی جدید

مشخصات گوشی ردمی نوت 13

قبل از اینکه به بررسی ردمی نوت 13 بپردازیم، باید با مشخصات فنی این گوشی آشنا شویم. در ادامه جدول مشخصات این گوش را مشاهده خواهید کرد. 

نام گوشی Redmi note 13
نمایشگر نمایشگر 6.7 اینچی امولد با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل و نرخ به‌روزسانی 120 هرتزی با روشنایی 1800 نیت
چیپست Qualcomm Snapdragon 685 (6 nm)
حافظه رم 8 / 6 گیگابایت
حافظه داخلی 128-256 گیگابایت
سیستم‌عامل اندروید 13 و MIUI 14
دوربین اصلی دوربین اصلی سه‌گانه شامل دوربین عریض 108 مگاپیکسلی، دوربین فوق‌عریض 8 مگاپیکسلی و ماکرو 2 مگاپیکسلی
دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی
باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی
فناوری شارژ سیمی 33 وات / عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
وزن 188.5 گرم
بدنه قاب پشتی و فریم پلاستیکی/ شیشه محافظ گوریلا گلس 3 / استاندارد IP54 برای مقاومت در برابر گردوغبار و آب
قابلیت‌‌های جانبی مجهز به اسپیکر استریو، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و پشتیبانی از شبکه 4G
قیمت در زمان نگارش مطلب: مدل 6/128 گیگابایتی حدود 10 میلیون تومان
طراحی و رنگ‌های ردمی نوت 13

طراحی و رنگ‌های ردمی نوت 13

ردمی نوت 13 با طراحی مستطیلی و لبه‌های صاف عرضه شده است. این جریان توسط اپل در چند سال گذشته شروع شد و این گوشی نیز از این المان در طراحی خود استفاده کرده است. 

با این حال، هنوز می‌توان اقتصادی بودن این گوشی را به‌راحتی از ساختار ارزان‌قیمت این گوشی با فریم پلاستیکی و حاشیه‌های کمی ضخیم‌تر از معمول حدس زد. قاب پشتی و فریم این گوش از جنس پلاستیک است و قاب پشتی اثر انگشت بسیار زیادی به خود جلب می‌کند، مخصوصا در نسخه مشکلی رنگی که  ما در lastech برای بررسی در اختیار داریم. طراحی ردمی نوت 13 نیز ساده و دوست‌داشتنی است.

کلیدهای پاور و تنظیم صدا در سمت راست گوشی هستند و در سمت چپ دکمه‌ای دیده نمی‌شود. در لبه پایینی نیز شما می‌توانید پورت USB-C، اسپیکر و شیار سیم‌کارت را پیدا کنید. در بخش بالایی شما یک جک هدفون 3.5mm و حتی یک فرستنده IR دریافت خواهید کرد. ردمی نوت 13 به انتخاب سه رنگ عرضه می‌شود:

  • مشکی نیمه‌شب
  • آبی یخی
  • سبز نعناعی
درون جعبه گوشی ردمی نوت 13

درون جعبه گوشی ردمی نوت 13

درون جعبه گوشی ردمی نوت 13 برخلاف بسیاری از گوشی‌های بازار موارد زیادی دیده می‌شود که در ادامه آنها را لیست کردیم. 

  • گوشی ردمی نوت 13 با پوشش پلاستیکی
  • شارژر 33W با خروجی USB-A
  • کابل شارژ (USB-A به USB-C)
  • قاب سیلیکونی
  • ابزار SIM
  • دفترچه راهنمای کاربر

همانطور که می‌دانید در حال حاضر اکثر گوشی‌ها برای مثال مدل‌های جدید سامسونگ همگی فاقد شارژر هستند. بنابراین شما باید پس از خرید گوشی، یک شارژر جداگانه نیز تهیه کنید. بنابراین با انتخاب ردمی نوت 8 نیازی به خرید شارژ نخواهید داشت. 

نمایشگر ردمی نوت 13 

به نظر می‌رسد که دوره گوشی‌هایی با نمایشگر بزرگ به پایان رسیده است. سری گوشی‌های ردمی نوت 13 همانطور که اشاره شد همه با یک صفحه نمایش OLED با اندازه 6.7 اینچی عرضه شدند.

ردمی نوت 13 وضوح 1080p و رفرش‌ریت 120 هرتزی دارد. همچنین میزان روشنایی آن در حالت خودکار به 1300 نیت می‌رسد. محافظ صفحه نمایش نیز Gorilla Glass 3 است.

نمایشگر این گوشی به‌طور قابل توجهی در این رده قیمتی روشن بوده و این به معنای آسان‌تر بودن استفاده در فضای باز نسبت به بسیاری از گوشی‌های اقتصادی دیگر است. 

صفحه نمایش 120 هرتزی یکی از نقات قوت این گوشی است. همچنین می‌توانید آن را تا 60 هرتز پایین بیارید تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. زیرا قرار دادن رفرش ریت روی 120 هرتز باعث می‌شود تا کصرف باتری به میزان قابل توجهی افزایش یابد. هرچند با وجود یک شارژر 33 وات می‌توانید در زمات کوتاه این گوشی را شارژ کنید. در ادامه در بخش باتری بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

حسگر اثرانگشت نیز در این مدل برخلاف نسخه قبلی به زیر نمایشگر منتقل شده است. سرعت این فینگرپرینت معمولی است و تقریبا یک ثانیه طول می‌کشد تا تشخیص انجام شده و قفل گوشی باز شود. 

گوشی ردمی نوت 13

دوربین ردمی نوت 13

به بررسی دوربین ردمی نوت 13 4G می‌رسیم. اگرچه ردمی نوت 13 دارای دوربین اصلی 108 مگاپیکسل، دوربین ultra-wide 8MP و دوربین ماکرو 2MP است، اما به‌طور کلی عملکرد دوربین خیلی رضایت‌بخش نیست. البته عکس‌هایی که در نور روز و با دوربین اصلی این گوشی ثبت می‌کنید، کیفیت قابل‌قبولی دارند و پس از زوم کردن مشاهده می‌کنید که جزئیات زیادی ثبت کردند. دوربین سلفی عکس‌های زنده‌ای ثبت نمی‌کند و عکس‌های شب نیز نویز بسیار زیادی دارند. 

در ادامه می‌توانید نمونه عکس‌های ثبت شده با گوشی ردمی نوت 13 را تماشا کنید. 

بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 13: پرفروش‌ترین گوشی زیر 10 میلیون تومان
بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 13: پرفروش‌ترین گوشی زیر 10 میلیون تومان
بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 13: پرفروش‌ترین گوشی زیر 10 میلیون تومان

دوربین اصلی در شرایط مختلف عکس‌های قابل‌قبولی ثبت می‌کند. حتی در تصاویر شب نیز عکس‌ها قابل استفاده هستند. 

بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 13: پرفروش‌ترین گوشی زیر 10 میلیون تومان
بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 13: پرفروش‌ترین گوشی زیر 10 میلیون تومان
بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 13: پرفروش‌ترین گوشی زیر 10 میلیون تومان

اما تصاویر Ultra-wide، در طول روز بیش از حد نویز دارند و در نور کم کاملاً نور را پخش کرده و نویز زیادی ثبت می‌کند.

عکاسی در شب

بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 13: پرفروش‌ترین گوشی زیر 10 میلیون تومان
بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 13: پرفروش‌ترین گوشی زیر 10 میلیون تومان
بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 13: پرفروش‌ترین گوشی زیر 10 میلیون تومان

دوربین سلفی

دوربین سلفی گوشی ردمی نوت 13

کیفیت ویدیو

اگر به کیفیت ویدیو اهمیت می‌دهید، نباید گوشی ردمی نوت 13 بخرید. این گوشی تنها ویدیوی 1080p ضبط می‌کند و جزئیات کمی کمبود دارد، اما بزرگترین مشکل این است که این فیلم‌ها از استحکام ویدیویی مناسبی برخوردار نیستند و بسیار لرزان است.

هنگامی که شما شروع به ضبط با دوربین اصلی می‌کنید، هیچ راهی برای تغییر به حالت ultra-wide وجود ندارد، و کیفیت زوم نیز واقعاً بد است.

گوشی ردمی نوت 13

عملکرد سخت‌افزار ردمی نوت 13

در این بخش به عملکرد سخت افزار ردمی نوت 13 و بنچمارک‌های آن می‌رسیم. چیپ این گوشی Qualcomm Snapdragon 685 است که یک پردازنده پایین‌رده محسوب می‌شود. نسخه پایه ردمی نوت 13 حداقل با 6 گیگابایت رم عرضه شده که برای این رده قیمتی مناسب است. Qualcomm Snapdragon 685 بدون شک برای بازی با گرافیک بالا مناسب نیست، اما تجربه کاربری این گوشی روان و بدون مشکل است. هرچند شاید هنگام استفاده از این گوشی پس از چند روز شاهد کمی لگ در رابط کاربری باشید که آنقدر زیاد نیست.  

نتایج بنچمارک

نام گوشی Antutu 9 GeekBench 6
Multi-Core
PCMark
Work 3.0
3DMark
WL
3DMark
WLE
ردمی نوت 13 316857

نتایج بنچمارک به وضوح نشان می‌دهند که این چیپست پردازشگر خیلی قدرتمندی نیست. گاهی اوقات احساس لرزشی را که هنگام پیمایش در منوها و باز کردن برنامه‌ها را می‌توانید احساس کنید.

نسخه پایه گوشی (و تنها نسخه‌ای که در اکثر کشورهای اروپایی به فروش می‌رسد) دارای 128 گیگابایت حافظه داخلی است. حداقل 128 گیگابایت حافظه برای این قیمت مناسب است. همچنین شما یک شیار کارت حافظه microSD برای حافظه در اختیار دارید که با سیم کارت دوم به اشتراک‌ گذاشته خواهد شد. 

پردازنده گرافیکی Adreno 610 در اسنپدراگون 685 یک شکست واقعی است. این پردازنده گرافیکی در انتهای نمودارهای عملکرد گرافیکی گوشی‌های این رده قرار می‌گیرد.

رابط کاربری گوشی ردمی نوت 13

نرم افزار و رابط کاربری

ردمی نوت 13 با سیستم عامل جدید HyperOS عرضه نشده است، اما احتمالا به زودی با یک آپدیت به این سیستم عامل جدید شیائومی کوچ خواهد کرد. این گوشی با اندروید قدیمی‌تر 13 با MIUI 14 اجرا می‌شود. 

مورد بعدی که در بخش نرم افزار باید به آن اشاره کرد همان مشکلی است که گوشی‌های شیائومی و ردمی سال‌هاست آن را به طور کامل برطرف نکرده‌اند. اعلان‌های فوری در بسیاری از برنامه‌ها به درستی کار نمی‌کنند. این بدان معنی است که برای بسیاری از برنامه‌ها اعلان‌ها را تا زمانی که گوشی خود را قفل کرده‌اید نمایش داده نمی‌شوند. برای رفع این مشکل می‌توانید با ورود به تنظیمات هر برنامه جدیدی که نصب می‌کنید، اعلان‌ها را به صورت دستی فعال کنید و همچنین باید این برنامه را از بخش محدودیت باتری نیز حذف کنید، اما حتی اگر این کار را انجام دهید، هیچ تضمینی برای دریافت اعلان‌ها وجود ندارد. این برای برنامه‌های پیام رسان بسیار آزاردهنده است که باید به موقع اعلان‌های خود را دریافت کنید. لازم به ذکر است که این کشل در همه مدل‌ها دیده نمی‌شود و ممکن است در برخی از گوشی‌های ردمی و شیائومی با این مشکل روبه‌رو شوید. 

در گوشی‌هایی که رهبر بازار اندروید هستند، مانند گوشی‌های سامسونگ یا گوشی‌های گوگل پیکسل چنین مشکلاتی وجود ندارد.

در رابطه با پشتیبانی از به‌روزرسانی‌ها نیز باید اشاره کننیم که این گوشی تا دو سال آپدیت اندروید و 4 سال پچ امنیتی دریافت خواهد کرد. این بدان معنی است که این گوشی تا اندروید 15 که هنوز معرفی نشده را پشتیبانی خواهد کرد. 

باتری ردمی نوت 13 

باتری ردمی نوت 13 5,000mAh است. ظرفیت این باتری برای کسانی که استفاده زیادی از گوشی خود در طول روز دارند، مناسب است.

سرعت شارژ ردمی نوت 13

با پشتیبانی از شارژ سریع 33W، این گوشی به طور قابل ملاحظه‌ای سریع‌تر از رقبایش شارژ می‌شود. شما همچنین یک شارژر در جعبه دریافت می‌کنید که این گوشی را به انتخاب با ارزشی در این رده قیمتی تبدیل می‌کند.

شارژ کامل 1-100٪ حدود 1 ساعت و 20 دقیقه طول می‌کشد، در حالی که یک شارژ سریع 30 دقیقه‌ای تقریباً 50٪ از باتری شما را به شما باز می‌گرداند. این گوشی از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند.

بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 13: پرفروش‌ترین گوشی زیر 10 میلیون تومان

کیفیت صدای گوشی ردمی نوت 13 قطعاً تحسین‌برانگیز نیست، اما عملکرد قابل‌قبولی ارائه می‌دهد. 

جمع‌بندی بررسی ردمی نوت 13

در این مقاله به بررسی ردمی نوت 13 پرداختیم. این گوشی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید گوشی زیر 10 میلیون تومان است و در فروشگاه‌های اینترنتی آمار فروش بالایی دارد. یکی از دلایل محبوبیت این گوشی علاوه‌بر قیمت کم آن، قابلیت‌های این گوشی است که با این قیمت عرضه می‌شود. برای مثال صفحه نمایش باکیفیت یکی از نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود. رقیب اصلی این گوشی در بازار ایران در حال حاضر Poco M6 pro است. گوشی پوکو شارژر بهتری درون جعبه دارد اما دوربین و پشتیبانی ردمی نوت 13 بهتر است. محدوده قیمتی این دو گوشی نیز یکی است. در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که کدام برای شما با توجه به تفاوت آنها، مناسب است. 

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا