تکنولوژی

مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد

مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد

مجلس سنای ایالات‌متحده سرانجام لایحه‌ای را تصویب کرد که ByteDance، مالک چینی شبکه اجتماعی تیک تاک را مجبور به فروش این پلتفرم در یک سال آینده می‌کند. در صورتی که بایت‌دنس موفق به فروش شبکه اجتماعی خود نشود، تیک تاک در ایالات‌متحده مسدود خواهد شد. سناتورها این لایحه را با 79 رأی موافق (در مقابل 18 رأی مخالف) تصویب کردند و اکنون «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای قانونی‌شدن لایحه، باید آن را امضا کند.

طبق بیانیه کاخ سفید، پس از امضای رئیس جمهوری ایالات‌متحده که امروز انجام خواهد شد، ByteDance یک سال فرصت پیدا می‌کند تا تیک تاک را بفروشد، وگرنه با ممنوعیت پلتفرم خود در آمریکا مواجه خواهد شد. این لایحه به شرکت چینی 9 ماه فرصت می‌دهد و همچنین رئیس جمهور این اختیار را دارد که در صورت نیاز، این مهلت را تا سه ماه دیگر تمدید کند.

مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد

در اسفندماه، مجلس نمایندگان آمریکا یک لایحه مستقل مشابه برای ممنوعیت تیک تاک یا اجبار فروش آن با محدودیت زمانی شش ماهه تصویب کرده بود. بااین‌حال، سنا در آن زمان لایحه مذکور را قبول نکرد. اما لایحه جدیدی که چند روز پیش به سنا فرستاده شد، نظر مثبت نمایندگان را جلب کرد.

TikTok هنوز بیانیه رسمی در این رابطه منتشر نکرده است، اما «مایکل بکرمن»، رئیس سیاست عمومی این شرکت در قاره آمریکا به بلومبرگ گفت که آن‌ها قصد دارند در دادگاه به مقابله با این اقدام بپردازند. او اوایل این هفته در یادداشتی به کارکنان ایالات متحده TikTok گفت:

«این یک توافق بی‌سابقه بین رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا و رئیس جمهور بایدن است. در مرحله‌ای که لایحه امضا می‌شود، برای اعتراض قانونی به محاکم قضایی اقدام خواهیم کرد.»

نظر کاخ سفید درباره ممنوعیت تیک تاک

مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد

قانون‌گذاران و مقامات اطلاعاتی ایالات‌متحده نگران این موضوع هستند که مالکیت TikTok توسط یک شرکت چینی ممکن است داده‌های کاربران آمریکایی آن را به خطر بیندازد. «ماریا کانت‌ول»، رئیس کمیته بازرگانی سنا (D-WA) پیش از رأی‌گیری در صحن مجلس سنا گفت:

«کنگره برای مجازات ByteDance، تیک‌تاک یا شرکت دیگری این لایحه را تصویب نکرده است. بلکه کنگره برای جلوگیری از جاسوسی، نظارت، عملیات‌های تحریف‌شده، آسیب‌رساندن به آمریکایی‌های آسیب‌پذیر، سربازان، زنان و پرسنل دولت ایالات‌متحده، از سوی دشمنان خارجی اقدام می‌کند.»

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا