تکنولوژی

محققان با صفحه‌نمایش آیفون 14 موفق به ساخت نمایشگر هولوگرافیک شدند

محققان با صفحه‌نمایش آیفون 14 موفق به ساخت نمایشگر هولوگرافیک شدند

در داستان‌های علمی-تخیلی معمولاً برای نمایش آینده به فناوری‌های هولوگرافیک اشاره می‌شود؛ در دنیای واقعی اما توسعه این فناوری‌ها بسیار پیچیده و البته پرهزینه است. ولی حالا محققان موفق شده‌اند با یک صفحه‌نمایش معمولی آیفون این کار را انجام دهند.

محققان تاکنون فقط با استفاده از تابشگرهای لیزری پیچیده و گران‌قیمت موفق به توسعه نمایشگرهای هولوگرافیک شده‌اند؛ اما این رویکرد جدید که در آن از نمایشگر آیفون 14 استفاده شده است، یک تاکتیک بسیار عملی‌تر برای انجام این کار ارائه می‌کند.

نحوه کار نمایشگر هولوگرافیک

محققان با صفحه‌نمایش آیفون 14 موفق به ساخت نمایشگر هولوگرافیک شدند

محققان در مقاله خود که در Optics Letters منتشر شده است، توضیح داده‌اند که توانسته‌اند نمایشگرهای هولوگرافیک سه‌بعدی واقع‌گرایانه‌ای را تنها با استفاده از صفحه لمسی آیفون ایجاد کنند. برای نشان‌دادن قابلیت‌های آن نیز آن‌ها یک نسخه نوری دولایه‌ای از یک تصویر سه‌بعدی تمام‌رنگی (تصویر بالا) ایجاد کرده‌اند.

در فناوری توسعه‌یافته توسط آن‌ها، اولین لایه توسط یک مدولاتور نور فضایی تولید می‌شود و لایه دوم توسط نمایشگر آیفون 14 نمایش داده می‌شود. این امر به محققان اجازه می‌دهد که تصاویر را برای ساخت یک صفحه‌نمایش هولوگرافیک با ظاهری واقعی که بسیار شبیه به تصاویر ایجاد‌شده توسط سیستم‌های لیزری گران‌قیمت است، تنظیم کنند.

محققان با صفحه‌نمایش آیفون 14 موفق به ساخت نمایشگر هولوگرافیک شدند

«ریویچی هوریساکی»، مسئول این تیم تحقیقاتی از «دانشگاه توکیو» ژاپن، درباره مزایای این رویکرد می‌گوید:

«هرچند تکنیک‌های هولوگرافیک می‌توانند یک نمایش سه‌بعدی بسیار واقعی از اشیا ایجاد کنند، اما روش‌های سنتی چندان عملی نیستند، زیرا به منابع لیزری متکی هستند. لیزرها نور منسجمی از خود ساطع می‌کنند که کنترل آن آسان است، اما سیستم را پیچیده، گران‌قیمت و به‌طور بالقوه برای چشم مضر می‌کند.»

با وجود اینکه این فناوری ساده به‌نظر می‌رسد، اما همچنان با رویکرد بسیار پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم که نیاز به مدل‌سازی فوق‌العاده دقیق برای ایجاد الگوریتم هماهنگی نور دارد. اما این رویکرد جدید نشان می‌دهد که می‌توانیم نمایشگرهای هولوگرافیک را بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر نسبت به سیستم‌های لیزری گران‌قیمتی که تاکنون از آن‌ها استفاده می‌شد، ایجاد کنیم.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا