عمومی

بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا ۱۱٫۶ میلیارد دلار کمک‌هزینه از دولت آمریکا دریافت می‌کند

بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا ۱۱٫۶ میلیارد دلار کمک‌هزینه از دولت آمریکا دریافت می‌کند

ایالات‌ متحده قصد دارد با اعطای ۶٫۶ میلیارد دلار کمک مالی و حداکثر ۵ میلیارد دلار وام به TSMC، برترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در جهان، به ساخت کارخانه‌ی جدید این شرکت تایوانی در ایالت آریزونا کمک کند.

TSMC سومین کارخانه‌ی خود را در فینیکس احداث خواهد کرد. تأسیسات جدید به دو کارخانه‌ی قبلی این شرکت در همان ایالت اضافه می‌شوند و انتظار می‌رود خط‌تولید آن‌ها به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۸ آغاز به‌کار کند.

بسته‌ی حمایتی آمریکا برای سه کارخانه‌ی TSMC در خاک این کشور درمجموع به ۶۵ میلیارد دلار می‌رسد. TSMC تأمین‌کننده‌ی اصلی تراشه برای شرکت‌های بزرگی مثل اپل و انویدیا است و پردازنده‌های بسیار پیشرفته‌ای می‌سازد.

به‌نوشته‌ی بلومبرگ، TSMC در سومین کارخانه‌ی خود در آمریکا از لیتوگرافی پیشرفته‌ی ۲ نانومتری برای ساخت تراشه‌ها بهره خواهد برد و انتظار می‌رود این تأسیسات تا سال ۲۰۳۰ وارد فاز عملیاتی شود.

جینا ریماندو، وزیر بازرگانی آمریکا، اعلام کرد که تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۲ نانومتری برای فناوری‌های نوظهوری مثل هوش مصنوعی و مصارف نظامی ضروری هستند.

ریماندو به خبرنگاران گفت: «برای اولین‌بار، پیشرفته‌ترین تراشه‌ها را در مقیاس وسیع در ایالات‌ متحده و با نیروی کار آمریکایی تولید خواهیم کرد.» البته TSMC قصد دارد تولید انبوه تراشه‌های ۲ نانومتری را از سال ۲۰۲۵ ابتدا در تایوان آغاز کند.

ارزش سهام TSMC پس‌ از اعلام توافق‌نامه‌ی اعطای کمک‌های مالی آمریکا به‌میزان ۲ درصد افزایش یافت.

از زمان روی‌کارآمدن جو بایدن، بیش‌ از ۲۰۰ میلیارد دلار اعتبار برای سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های تراشه‌ساز در ایالات متحده در نظر گرفته‌ شده است که بزرگ‌ترین آن‌ها در آریزونا و تگزاس و نیویورک حضور دارند.

مارک لیو، رئیس هیئت‌مدیره‌ی TSMC در بیانیه‌ای گفت: «بودجه پیشنهادی قانون CHIPS & Science، به TSMC اجازه می‌دهد تا خدمات تراشه‌سازی خود را با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در ایالات متحده ارائه کند.»

وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد کمک مالی به TSMC شامل ۵۰ میلیون دلار برای آموزش نیروی کار محلی می‌شود و ۶٬۰۰۰ شغل در حوزه‌ی فناوری‌های پیشرفته و بیش‌ از ۲۰,۰۰۰ شغل ساختمانی ایجاد خواهد کرد.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا