بازی

چگونه هارد اکسترنال را ریکاوری کنیم

چگونه هارد اکسترنال را ریکاوری کنیم

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

کاربرد هارد اکسترنال برای زمانی است که شما بخواهید اطلاعاتی را نگه‌داری کنید اما فضای ذخیره‌سازی کافی به روی لپ تاپ یا سیستم کامپیوتر نداشته باشید. به همین جهت اطلاعاتی که به هارد اکسترنال انتقال می‌دهید اهمیت ویژه‌ای دارد و از دست رفتن این دیتاها می‌توانید یک اتفاق بسیار تلخ و ناراحت‌کننده باشد. به هر دلیلی اگر با این مشکل مواجه شدید و اطلاعات هارد اکسترنال از بین رفت از طریق ریکاوری می‌توانید بخش خوبی از دیتاها را بازیابی کنید. در ادامه همراه ما باشید تا روش انجام این کار را مرحله به مرحله توضیح دهیم.

واقعا می‌توان دیتاهای هارد را ریکاوری کرد؟

به طور کلی بله، شما امکان خواهید داشت تا دیتاهای حذف شده از هارد را فارغ از قیمت هارد اکسترنال، ریکاوری کنید. البته هیچ تضمینی برای این که همه اطلاعات ریکاوری شود وجود ندارد و حجم دیتاهای ریکاوری شده به عوامل زیادی از جمله مدت زمان گذشته از حذف شدن اطلاعات بستگی دارد.

دلیل امکان‌پذیر بودن ریکاوری این است که دیتاهای حذف شده بعد از حذف هم به صورت فیزیکی به روی هارد باقی می‌مانند و شما در واقع تنها مسیر دسترسی به این دیتاها را از بین می‌برید و نه خود دیتاها را! برای ریکاوری کردن اطلاعات تنها کافیست یک مسیر مجدد برای رسیدن به دیتاهای موجود به روی هارد پیدا کنید و نرم افزار‌های ریکاوری دقیقا همین کار را انجام می‌دهند.

این دیتاها تا زمانی امکان ریکاوری خواهند داشت که با دیتاهای جدید جایگزین نشده باشند. این یعنی به زبان ساده اگر اطلاعات موجود به روی هارد را از دست داده‌اید اولاً به سرعت به سراغ ریکاوری بروید و ثانیاً به هیچ عنوان اطلاعات جدیدی به روی هارد ذخیره نکنید.

نحوه ریکاوری اطلاعات

برای ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال باید از نرم افزارها کمک بگیرید. برای انجام این کار برنامه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از هریک از آن‌ها کمک بگیرید، اما در ادامه ما تنها روش ریکاوری با یکی از این برنامه‌ها را آموزش می‌دهیم. برنامه معرفی شده در ادامه عملکرد خوبی دارد و یکی از مشهورترین برنامه‌های ریکاوری هارد اکسترنال به حساب می‌آید.

برنامه Disk Drill

بسیاری از کاربران و البته سایت‌های فعال در زمینه فناوری برنامه Disk Drill را بهترین برنامه ریکاوری هارد اکسترنال می‌دانند؛ چرا که هم کار کردن با برنامه آسان است و هم اطلاعات تا حد بسیار خوبی ریکاوری می‌شود. این برنامه را می‌توانید از طریق سایت مربوطه دانلود و نصب کنید و پس از آن مراحل گفته شده در ادامه را به طور دقیق و مرحله به مرحه پشت سر بگذارید.

قبل از پرداختن به مراحل باید در نظر داشته باشید که این برنامه به صورت رایگان قابل دانلود و نصب است و برای ریکاوری کردن نیازی به خرید اشتراک ندارید. البته برای دسترسی به تمام قابلیت‌های Disk Drill باید اشتراک تهیه کنید، هرچند که بعید است به این کار نیازی باشد و احتمالا مشکل شما با نسخه بیسیک برنامه برطرف می‌شود.

  • پس از نصب، نرم افزار Disk Drill را ببنید و وارد آن نشوید؛
  • هارد اکسترنال مورد نظر را به سیستم متصل کنید و مطمئن شوید که اتصال به درستی برقرار شده باشد؛
  • وارد برنامه Disk Drill شوید و از بین گزینه‌های موجود به روی هارد مورد نظر کلیک کنید؛
  • پس از انتخاب کردن هارد از قسمت پایین صفحه به روی گزینه Search for lost data کلیک کنید؛
  • شما امکان خواهید داشت تا از طریق گزینه All recovery methods روش ریکاوری را انتخاب کنید، ولی پیشنهاد می‌کنیم که این گزینه را تغییر ندهید تا بیشترین اطلاعات ممکن ریکاوری شود؛
  • صبر کنید تا این فرآیند به اتمام برسد. مدت زمان این پروسه بسته به حجم اطلاعات، ظرفیت هارد، سرعت لپ تاپ، سرعت هارد و بسیاری از موارد دیگر می‌تواند طولانی یا کوتاه باشد، ولی در حالت کلی احتمالاً مدت زمان زیادی را باید منتظر بمانید؛
  • ریکاوری که به پایان رسید، دیتاهای ریکاوری شده به شما نمایش داده می‌شود تا شما بتوانید تنها دیتاهای مورد نیاز را انتخاب کنید و کلیه‌ اطلاعات را ریکاوری نکنید؛
  • در نهایت برای بازگرداندن دیتاهای به روی گزینه Recover موجود در پایین صفحه کلیک کنید؛
  • برنامه از شما می‌خواهید فایلی را برای ذخیره شدن این دیتاهای ریکاوری شده انتخاب کنید؛
  • به همین سادگی اطلاعات شما ریکاوری می‌شود.

برند هارد در ریکاوری تأثیر دارد؟

شاید تصویر کنید که قیمت هارد اکسترنال یا برند آن می‌تواند در ریکاوری دیتاها تأثیرگذار باشد اما در عمل چنین چیزی وجود ندارد و بدون هیچ مشکلی شما می‌توانید از برنامه Disk Drill برای تمام هاردهای اکسترنال استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که هاردهای گران‌تر امکان تهیه نسخه پشتیبان آسان دارند و همین باعث می‌شود دیتاهای شما امنیت بیشتری داشته باشد.

جمع بندی

در این مطلب به شما آموزش دادیم که چگونه می‌توانید به کمک برنامه Disk Drill دیتاهای از دست رفته هارد اکسترنال خود را ریکاوری کنید. به غیر از این برنامه، گزینه‌های بسیار زیادی دیگری هم وجود دارد ولی احتمال این که Disk Drill بتواند دیتاهای مورد نظر شما را ریکاوری کند بیشتر است. این برنامه هم برای ویندوز و هم برای macOS در دسترس است و فارغ از سیستم عامل لپ تاپ می‌توانید از آن کمک بگیرید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا