عمومی

سخنگوی قوه قضاییه: با محتوای مجرمانه در پلتفرم‌های داخلی هم برخورد می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه: با محتوای مجرمانه در پلتفرم‌های داخلی هم برخورد می‌شود

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری امروز، یازدهم اردیبهشت ماه، از نظارت مستمر قوه قضاییه بر انتشار محتوای منتشرشده توسط کاربران در فضای مجازی خبر داده و گفت:

برخورد با انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی بر اساس فهرست مصادیق محتوای مجرمانه و مصوباتی دنبال می‌شود که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، دستورات مراجع قضایی و نهادهای مسئول در این خصوص صادر می‌کنند.

– اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه

به گفته او، در برخورد با انتشار مصادیق محتوای مجرمانه هیچ استثنایی در نظر گرفته نمی‌شود و پیام‌رسان‌های داخلی هم تحت رصد و نظارت قرار می‌گیرند. جهانگیر در خصوص نحوه تشخیص این نوع تخلفات نیز توضیح داد:

«این تخلفات گاهی بر اساس گزارش‌های مردمی که به کارگروه می‌رسد، گاهی گزارش‌های خود اعضای کارگروه است که تعیین مصادیق می‌کنند یا طرح شکایتی است که توسط اشخاص، ضابطین یا نهادهای ذی‌ربط در مرجع قضایی مطرح می‌شود.»

سخنگوی قوه قضاییه در پایان تاکید کرده است که دستگاه قضایی نسبت به محتوای منتشرشده در فضای مجازی بی‌تفاوت نیست و با دقت و سرعت این مسائل را رصد و به تخلفات آشکار و غیرآشکار رسیدگی خواهد کرد.

برخورد با کاربرانی که بنا بر قوانین موجود مصادیق محتوای مجرمانه را منتشر کرده بودند چند ماهی است که در دستور کار قرار گرفته است. هر چند مدت یک بار پلیس اخباری درباره بستن صفحات افراد یا کسب‌وکارها منتشر کرده و تعداد آن‌ها را اعلام می‌کند.

یک هفته قبل فرمانده انتظامی غرب استان تهران از بسته شدن «۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در تهران» خبر داد و اعلام کرد:

در راستای ترویج فرهنگ و عفاف و حجاب و در جریان اجرای طرح نور با رویکرد پایش فعالیت‌ها در فضای مجازی، با رصد مأموران پلیس امنیت عمومی و فتا در فضای مجازی، اطلاعاتی از فعالیت چند صفحه در خصوص انتشار تصاویر نامناسب و هنجارشکن به‌دست آمده و بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

– کیومرث عزیزی، فرمانده انتظامی غرب استان تهران

این صفحه‌ها عموما دنبال‌کننده‌های چند صد هزارتایی داشته و در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعال بوده‌اند. البته همان طور که سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده است فقط هم شبکه‌های اجتماعی خارجی زیر نظر نیستند و نمونه‌های داخلی هم مورد رصد قرار می‌گیرند.

یکی از نمونه‌های برخورد با صفحات فعال در پلتفرم‌های داخلی اواخر فروردین ماه اتفاق افتاد که یک کانال فروشگاهی با پنج هزار عضو در پیام‌رسان ایتا از دسترس خارج شد. مدیر این کانال در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از بسته شدن کانال خود خبر داده و نوشت: «واقعاً متأسفم برای ایتا که به‌خاطر تصویر چهره‌، کانال ۵ هزارتایی منو بست. حیف ما برندای ایرانی که داریم حمایتتون می‌کنیم.»

این کانال فروش پوشاک در یکی از تصاویر منتشرشده از عکس یک مدل زن استفاده کرده بود که هرچند پوشش و حجاب کامل داشت اما چون چهره این مدل محو یا بریده نشده بود، این کانال از روی پلتفرم ایتا حذف شد.

نمونه این نظارت‌ها در اینستاگرام هم دیده شده است. مدتی است که در صفحات و کانال‌های فروش لباس و پوشاک شاهد تغییر شیوه ارائه محصولات هستیم. با توجه به این که فروشندگان این صفحه‌های فروشگاهی موظف هستند عکس پوشاک را با پوشش کامل مدل‌ها منتشر کنند شاهد تغییر پوشش مدل‌ها یا نحوه عکاسی از محصولات هستیم.

با اعلام رسمی رصد و نظارت‌ بر فضای مجازی و پلتفرم‌ها، اعم از داخلی و خارجی، به نظر می‌رسد حالا کاربران، به‌ویژه کاربران پرفالوئر، بیشتر از قبل زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند. محدودیت‌هایی که پیش از این برای پلتفرم به‌عنوان یک بستر اعمال می‌شد حالا جزئی‌تر شده و به محتوای موجود در آن رسیده است. شبکه‌های داخلی هم که مثل نمونه‌های خارجی محدودیت‌ در دسترسی ندارند حالا به شیوه محتوایی تحت نظارت قرار می‌گیرند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا