بازی

رییس بنیاد علوم اعصاب سایبر: منطقی نیست حضور نوجوانان در حوادث اخیر را به اثرگذاری بازی‌های ویدیویی ربط دهیم

رییس بنیاد علوم اعصاب سایبر: منطقی نیست حضور نوجوانان در حوادث اخیر را به اثرگذاری بازی‌های ویدیویی ربط دهیم

از زمان آغاز شلوغی‌های اخیر در کشورمان، مسئولان و افراد مختلف اظهار نظرهای عجیبی در رابطه با بازی‌ها داشته‌اند و کم نیستند افرادی که با منطق خاص خودشان ناآرامی‌های کشور را به «بازی‌های ویدیویی» ربط می‌دهند! با این حال افرادی هم هستند که نگاه کمی منطقی‌تری به ماجرا دارند؛ یکی از این موارد، «امین اسداله پور» دکترای علوم اعصاب شناختی و بنیانگذار و رئیس مراکز علوم اعصاب سایبر است که به واکاوی ابعاد مختلف اثرگذاری بازی‌های رایانه‌ای بر شکل‌دهی به کنش‌های رفتاری و نظام فکری نسل Z در ایران پرداخته است.

مطلب پیشنهادی:ما از ویدیوگیم چی یاد می‌گیریم؟وقتی ویدیوگیم تبدیل به معلم میشه
ما از ویدیوگیم چی یاد می‌گیریم؟

وی در بخشی از صحبت‌های خود این ادعا که «بازی‌های ویدیویی خوب نیستند» را رد کرد و گفت:

بازی‌های رایانه‌ای از طریق برخی متغیرهای واسطه‌ای، اقدام به کنشگری و تاثیرگذاری بر کودکان و نوجوانان و جوانان می‌کنند. یکی از آنها، بحث محتوایی است. اینکه ما جمله و حکم کلی را بیان کنیم که بازی مضر است و بازی نکردن خوب است، چندان درست نیست. بعضا تحقیقاتی انجام شده که در قالب آن‌ها تاکید می‌شود از طریق برخی بازی‌های رایانه‌ای می‌توان فرآیندهای آموزشی و روانشناختی را در رابطه با کودکان و نوجوانان در پیش گرفت و تقویت کرد.

بازی های ویدیویی

همچنین وقتی مسئله اعتراضات دو سه ماه اخیر کشور به میان آمد، وی اظهار داشت:

واقعیت این است که مسائل اجتماعی و روانشناختی، تک عاملی نیستند. در این چهارچوب منطقی نیست که مثلا ما بخواهیم کلِ محرک کنشگری برخی نوجوانان و جوانان در قالب حوادث اخیر کشورمان را به بازیهای رایانه‌ای و تاثیرگذاری آن‌ها بر این قشر ارزیابی کنیم. 

البته اسداله پور این فرضیه که بازی‌های ویدیویی مقصر اتفاقات کشورمان هستند را به طور ۱۰۰ درصدی رد نکرد و آن‌ها را «دارای قدرت تاثیرگذاری» دانست.

با این حال این موضوع در نوع خود تا حدی می‌تواند از قدرت اثرگذاری برخوردار باشد. اگرچه تحقیق و پژوهش علمی تاکنون انجام نشده که مثلا در قالب یک جامعه آماری بتوان به این جمع‌بندی رسید که فلان درصد از تاثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای در افراد موجب نشان دادن رفتارهایی خاص از سوی آن‌ها در قالب تحولات اخیر کشورمان شده است. این مساله در نوع خود نمودی از این گزاره نیز می‌تواند باشد که همزمان با طرح شدن آن در جامعه، می‌توان تلاش‌های علمی را معطوف به این ماجرا کرد و یک نگاه علمی را در مورد آن به دست آورد. در این فرآیند طیف‌های مختلفی از کارشناسان و محققان می‌توانند فعال باشند.

نظر شما درباره صحبت‌های دکترای علوم اعصاب شناختی و بنیانگذار و رئیس مراکز علوم اعصاب سایبر چیست؟

مطلب پیشنهادی:معرفی برترین مرورگرهای مخصوص گیمینگمخصوص شما که گیمری!
معرفی برترین مرورگرهای مخصوص گیمینگ


بازی های ویدیویی چه نقشی در تربیت بچه‌ها دارند؟

تماشای ویدیو از یوتوب lastech

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا