بازی

داستان آواتار را یادتان رفته؟ برای مرور Avatar با ما همراه باشید

داستان آواتار را یادتان رفته؟ برای مرور Avatar با ما همراه باشید

۱۳ سال از اکران فیلم آواتار گذشته است. در ۱۳ سال چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ جی کی رولینگ در سیزده سال هفت کتاب هری پاتر را منتشر کرد که شش کتاب اول آن به فیلم تبدیل شدند. تیلور سوئیفت هشت آلبوم تولید کرد – و دو تای آنها را دوباره ضبط کرد. یانکی‌ها هشت بار قهرمان لیگ بیسبال شدند… جیمز کامرون هم یک فیلم ساخت.

«آواتار: راه آب»، حماسه‌ای است علمی تخیلی، تقریباً سه ساعته و دنباله‌ای بر «آواتار» که در سال ۲۰۰۹ ساخته شد و رکوردهای باکس آفیس را شکست و طرفداران پر و پا قرصی نیز پیدا کرد. (همینطور سه جایزه اسکار: برای کارگردانی هنری، فیلمبرداری و جلوه‌های بصری). این دنباله قرار است در فصل تعطیلات و در ۱۶ دسامبر در سینماها اکران شود.

اگر پس از این سال‌ها پاندورا را فراموش کرده‌اید، نگران نباشید. در این مقاله به یادآوری داستان «آواتار»، شگفتی‌ای که این اثر در زمان خود ایجاد کرد و مخاطراتی که دنباله آن را تهدید می‌کند، می‌پردازیم.

خب، فقط برای اینکه مطمئن شویم و بعد دلسرد نشویم، این دنباله این بار جدیِ جدی است؟

بله.

چرا ساختنش انقدر طول کشید؟

پاسخ کوتاه این است که جلوه‌های بصری این مجموعه خیره کننده – و پرهزینه – ابد و یک روز را در پیش تولید می‌گذرانند. همچنین، اکثر دنباله آواتار زیر آب فیلمبرداری شد و برای انجام این شاهکار باید فناوری جدیدی برای ضبط (استخراج) حرکت ایجاد می‌شد.

سیزده سال زمان زیادی است، اما کسی که هنوز «آواتار» اصلی را ندیده است می‌تواند «راه آب» را تماشا کند؟

بله، اما این مانند شروع فرانچایز «جنگ ستارگان» با «امپراتوری ضربه می‌زند» است. هان سولو چگونه وارد آن کربنیت شد؟ و قضیه او و پرنسس لیا چیست؟

مطلب پیشنهادی:۴۰ فیلم ترسناک تاریخ سینما که کابوس شب‌هایتان می‌شونداز هیولاها و زامبی‌ها گرفته تا هتل‌های جن زده و اسلشر‌های خونین
۴۰ فیلم ترسناک تاریخ سینما که کابوس شب‌هایتان می‌شوند

خب، متوجه شدم. باید فیلم اول را دید. از کجا می‌توانم آن را تماشا کنم؟

پس از حذف بی‌سر و صدا آواتار از سرویس استریم در ماه اوت، دیگر نمی‌توانید آن را در دیزنی پلاس پیدا کنید. با این حال، می‌توانید از بیست و سوم سپتامبر آواتار را در سینماها، زمانی که دیزنی آن را با صدا و تصویر بازسازی‌شده منتشر می‌کند، تماشا کنید.

آواتار (۲۰۰۹)
سم ورثینگتون و زوئی سالدانا در آواتار (۲۰۰۹).

من وقت ندارم یک فیلم تقریباً سه ساعته را دوباره ببینم! نکات مهمش را یادآوری کن.

اواسط قرن بیست و دوم است و انسان‌ها منابع طبیعی زمین را تخلیه کرده‌اند، بنابراین اکنون به سراغ قمری به نام پاندورا می‌روند، که هم محل زندگی ماده معدنی ارزشمندی به نام انوبتانیوم (unobtanium) و هم قبیله‌ای از موجودات آبی بومی ۱۰ فوتی قدرتمند به «ناوی» است، که شبیه ترکیبی از گروه مرد آبی، سنتورها، بسکتبالیست‌های حرفه‌ای و سوپرمدل‌های مسلح به نظر می‌رسند.

گروهی از انسان‌های آموزش‌ دیده در بدن‌های ناوی که با مهندسی ژنتیکی ساخته شده‌اند و آواتار نام دارند، زندگی می‌کنند تا با این قبیله تعامل داشته باشند، در حالی که بدن انسانیشان در یک مکان دور افتاده نگهداری می‌شود.

قهرمان داستان جیک سالی (سم ورثینگتون)، تفنگدار سابق که اکنون فلج شده است پس از مرگ برادر دوقلوی همسان خود در ماموریت واتار جایگزین می‌شود. در این ماموریت ریزش‌هایی صورت می‌گیرد. در میان اعضا اختلاف‌هایی در مورد ارزش واقعی انوبتانیوم در برابر زندگی و همچنین ارزش حیات بومیان رخ می‌دهد. در داخل جنگل نیز همینطور، زیرا جیک تلاش می‌کند ناوی‌ها را متقاعد کند که او را به عنوان یکی از خودشان بپذیرند.

درون خود جیک نیز انقلابی در جریان است. او می‌داند طبق اخلاقیات کاری که انجام می‌دهد درست نیست. در این وانفسا، جیک همچنین عاشق یکی از زنان ناوی، نیتیری (زوئی سالدانا) می‌شود.

پس از اینکه سرهنگ مایلز کواریچ (استیون لانگ)، رئیس نیروی امنیتی استخراج کننده معدن انوبتانیوم، محل تجمع ناوی‌ها، هومتری، را نابود می‌کند و بسیاری از آنها را می‌کشد، جیک در بدن آواتارش و به شکل ناوی‌ها، با او وارد مبارزه می‌شود. کواریچ تقریباً جیک را می‌کشد، اما نیتیری با پرتاب دو تیر به سینه سرهنگ او را از پا درمی‌آورد. جیک که عاشق نیتیری است و اعتماد ناوی‌ها را به دست آورده، تصمیم می‌گیرد برای همیشه به فرم آواتار خود منتقل شود. شات پایانی فیلم چشمان او را نشان می‌دهد که در پاندورا از خواب بیدار می‌شود.

جلوه‌های بصری این فیلم خیلی مهم بودند، درست است؟

صد البته. منتقدان به همان اندازه و شاید حتی بیشتر از داستان فیلم، روی تصاویر اثر تمرکز کردند. هم استفاده از استخراج حرکت را توضیح می‌دادند و هم آن را ستایش می‌کردند، چون در آن زمان نوآوری تازه‌ای بود که به طور ویژه برای شخصیت گالوم در «ارباب حلقه‌ها» به کاگردانی پیتر جکسون استفاده شده بود.

آواتار به صورت سه‌ بعدی منتشر نشده بود؟

بله، این فیلم با یک سیستم دوربین سه بعدی فیلمبرداری شد. «آواتار» یکی از فیلم‌هایی بود که اکران‌های سه‌ بعدی سینمایی را دوباره احیا کرد، اگرچه ممکن است آن را به‌ صورت سه بعدی ندیده باشید: بسیاری از سینماها هنوز سیستم‌های نمایش سه‌ بعدی نداشتند و ندارند.

خود فیلم چطور؟ فیلم خوبی بود؟

این فیلم بیش از ۲.۸ میلیارد دلار در باکس آفیس جهانی به ارمغان آورد و به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ تبدیل شد (بدون اینکه با تورم تنظیم شود). مانولا دارگیس در نقد این فیلم برای نیویورک تایمز، آن را فیلم منتخب خود نامید و این اثر را «با شکوه، کمی مضحک و به طرز سعادتمندانه‌ای آشفته» خواند.

هم منتقدان و هم تماشاگران جلوه‌های بصری و جهان پدید آمده در داستان را تمجید کردند، اما خود داستان (که برای هر کسی که «رقصنده با گرگ‌ها» یا «آخرین سامورایی» را دیده باشد آشنا است) تحسین بسیار کمتری برانگیخت و بخش بزرگی از منتقدان آن را زیر سوال بردند. دارگیس نیز در نقد خود از فیلمنامه کامرون، به ویژه دیالوگ‌ها انتقاد کرد. به گفته او و بسیاری دیگر، گاهی اوقات دیالوگ‌ها بیش از حد مسخره بودند.

آواتار : راه آب
جیک سالی (ورثینگتون) در دنباله آواتار حضور خواهد داشت.

آیا کامرون دنباله فیلم را نیز می‌نویسد؟

بله. کامرون به تنهایی فیلمنامه آواتار ۲۰۰۹ را نوشت اما «راه آب» را با جاش فریدمن نوشت. فریدمن در سال ۲۰۰۵ اقتباس «جنگ دنیاها» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ را بر عهده داشت و قرار است Star Trek چهار را نیز بنویسد.

تا به اینجا از «راه آب» چه می‌دانیم؟

کامرون که برای کارگردانی «تایتانیک» برنده جایزه اسکار شد، با دنباله‌ای که – همانطور که ممکن است از عنوانش حدس زده باشید – عمدتاً در زیر آب اتفاق می‌افتد، به دریا بازمی‌گردد. بیش از یک دهه از وقایع فیلم اول می‌گذرد و داستان بر جیک سالی، نیتیری و فرزندانشان تمرکز دارد. همچنین قبیله‌ای جدید از ناوی‌های به نام متکاینا معرفی خواهد شد.

آیا زوئی سالدانا هم در این دنباله حضور دارد؟

سالدانا که به خاطر بازی در نقش نیتیری محبوبیت زیادی کسب کرد و در فیلم‌های «نگهبانان کهکشان» مارول نقش گامورای سبز پوست را بازی کرد، به همراه ورثینگتون، لنگ، سیگورنی ویور، جوئل دیوید مور و سی سی اچ پوندر در «راه آب» حضور خواهند داشت. بله، برخی از شخصیت‌ها ظاهراً مرده‌اند، و نه، ما هنوز نفهمیده‌ایم که چگونه چنین چیزی ممکن است.

تازه واردان برجسته از جمله کیت وینسلت (رهبر ناوی‌ها، رونال)، کلیف کورتیس (تونواری، رهبر قبیله متکاینا)، ادی فالکو (افسر نظامی) و جامین کلمنت (زیست شناس دریایی) به گروه بازیگران اضافه می‌شوند.

آیا دنباله به صورت سه بعدی نمایش داده می شود؟

بله، اما خبر خوب برای عینکی‌ها: برای تماشای فیلم به دو جفت عینک نیاز ندارید. یک سیستم لیزری جدیدتر نیاز به عینک مخصوص را از بین می‌برد. (اگرچه مثل سال ۲۰۰۹، بسیاری از سینماها، هنوز تجهیزات لازم را ندارند.)

آیا من باید ۱۳ سال دیگر برای آواتار ۳ صبر کنم؟

کامرون برای ساخت سه دنباله دیگر قرارداد بسته است که در حال حاضر برای اکران در سال‌های ۲۰۲۴، ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ آماده شده‌اند. اما شاید بهتر باشد فقط برای محکم کاری، سال‌های ۲۰۳۵، ۲۰۴۸و ۲۰۶۱ را هم در نظر بگیرید.

مطلب پیشنهادی:معرفی بهترین انیمیشن‌های ۲۰۲۲ | خلاصه داستان + شانس در اسکار و…برنده رقابت برای بهترین جایزه سینمایی سال کیست؟
معرفی بهترین انیمیشن‌های ۲۰۲۲ | خلاصه داستان + شانس در اسکار و…

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا