بازی

کدام سرور مجازی مناسب من است؟

کدام سرور مجازی مناسب من است؟

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروزه سرویس‌های میزبان وب بسیاری توسط شرکت‌های هاستینگ تهیه شده و در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند که در این بین، سرور مجازی یکی از تکنولوژی‌های نوین به شمار می‌رود و افراد زیادی از این مدل سرویس‌ها استفاده می‌کنند. اما به نظر شما مناسب‌ترین سرور‌های VPS یا همان سرور‌های مجازی چه ویژگی‌هایی دارند؟ و یا به بیانی دیگر، کدام سرور مجازی مناسب انواع فعالیت‌های آنلاین در بستر وب است؟

آشنایی با سرور مجازی

سرور مجازی Virtual Private Server=VPS که گاهی آن را با عنوان VDS=Virtual Dedicated Server نیز ذکر می‌کنند، نوعی میزبانی وب است. این نوع سرور توسط تکنولوژی مجازی‌سازی ایجاد می‌شود؛‌ اما چگونه؟ در این حالت یک سرور سخت‌افزاری قدرتمند با استفاده از ماشین‌های مجازی همچون vmware ESXI، Xen یا Virtuozzo به چند سرور مجازی مستقل با امکانات یکسان یا متفاوت، شبیه‌سازی می‌شود. در‌واقع در این حالت منابع یک سرور سخت‌افزاری به صورت انحصاری میان چند نفر تقسیم می‌شود. با استفاده از VPS، دسترسی به root و نصب هر‌نوع نرم‌افزاری روی سرور برای شما امکان‌پذیر خواهد بود.

با توجه به اینکه گوگل و سایر موتور‌های جست‌وجو به منظور دستیابی به رتبه بالاتر صفحات وب در نتایج جست‌وجو، استانداردهای بالایی را مد نظر قرار داده‌اند، از همین رو کاربران باید به نکات زیادی در این زمینه توجه نمایند؛ چرا که با رعایت هر کدام از این استانداردها می‌توانند سهم ترافیک قابل قبولی را از موتور‌های جست‌وجو دریافت نمایند. یکی از این استانداردها استفاده از VPS مناسب است که در ادامه آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مقایسه سرور مجازی ایران با سرور مجازی اروپا؛ کدام یک بهتر است؟

قبل از اینکه به مقایسه این دو سرور بپردازیم بهتر است بدانید سرور‌هایی که در داخل کشور میزبانی شده و از اینترنت ملی استفاده می‌کنند را سرور‌های مجازی ایران می‌نامند. در مقابل نیز سرور‌های مجازی اروپا به سرور‌هایی که دیتاسنتر آن‌ها در اتحادیه اروپا و در کشور‌هایی مانند: آلمان، ایتالیا، فرانسه و… قرار دارد، گفته می‌شود.
هر کدام از این سرور‌های مجازی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای سرور‌های مجازی ایران

سرور مجازی ایران، یک ماشین مجازی می‌باشد که امکان اجرا، نصب و قابلیت کنترل نرم‌افزارها را مانند یک سرور واقعی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تنوع در تکنولوژی و نرم‌افزارها در کنار تنوع سخت‌افزاری حداکثر حق انتخاب ممکن را به مشترکین خواهد داد تا مناسب‌ترین VPS را برای خود برگزینند.

بُعد مسافت در این سرور‌ها باعث شده تا دسترسی به آن‌ها با سرعت بالاتری انجام شود، علاوه بر این، حفظ اطلاعات و امنیت سرور‌ها به دلیل این که زیر نظر دولت ایران هستند، بالا‌تر است. شاید در برخی مواقع اینترنت با کندی روبه رو شود، اما سرور‌های ایرانی هیچگاه دچار قطعی کامل نخواهند شد. قابل ذکر است که اینترنت این مدل از سرور‌ها به دلیل استفاده از اینترنت شرکت‌های مخابراتی داخلی مانند ایرانسل مقرون به صرفه‌تر است.

معایب سرور‌های مجازی ایران

  • دسترسی سرورهای مجازی ایران به شبکه اینترنت با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد، قابل مقایسه با سرورهای کشور‌های اروپایی نیست.
  • آپ تایم شبکه اینترنت داخلی نسبت به شبکه اینترنت بین‌المللی سرعت قابل قبولی ندارد، ضمن اینکه سرور‌های مجازی ایران ترافیک کمتری به وب سایت‌ها اختصاص می‌دهند.

مزایای سرور‌های مجازی اروپا

  • زیرساخت‌های اینترنتی در اتحادیه اروپا بسیار گسترده بوده؛ از همین رو سرور‌های اروپا پهنای باند بالایی ارائه می‌کنند.
  • به دلیل استفاده از سخت‌افزار‌های با کیفیت و به روز شده، کیفیت سرور‌های اروپایی بهتر است.
  • دیتاسنتر‌های اروپایی پیشرفته‌تر بوده؛ از همین رو آپ تایم بالایی دارند.

از مهم ترین دلایل خرید سرور مجازی اروپا، کیفیت و آپدیت بودن سخت افزارها و نرم افزارها است و همچنین مسئله آپ تام و پشتیبانی بسیار با کیفیت هم به این موارد اضافه کنید.

معایب سرور‌های مجازی اروپا

  • تحریم‌های بین‌المللی و سیاسی ایران باعث می‌شود تا دسترسی به این سرور‌ها با محدودیت مواجه شود.
  • به دلیل بعد مسافت امکان این که سرور‌ها با کندی یا اختلال مواجه شوند، وجود دارد.
  • به دلیل استفاده از منابع سخت افزاری پیشرفته هزینه خرید این مدل از سرورها به نسبت سرور‌های مجازی ایرانی بالاتر است.

چگونه باید مناسب‌ترین سرور مجازی را انتخاب کرد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، سرور‌های مجازی نسبت به سرور‌های اشتراکی عملکرد بهتری دارند. در حال حاضر کاربران هم می‌توانند از سرور‌های ایرانی و هم از سرور‌های خارجی استفاده نمایند؛ اما هنگام انتخاب سرور باید مواردی را در نظر داشت که عبارتند از:

مقدار منابع مورد نیاز

با توجه به اینکه وب سایت‌ها منابع موجود در سرور را مورد استفاده قرار می‌دهند، در نتیجه باید میزان منابع مورد نیاز را از قبل تعیین کرد؛ برای این منظور باید مقدار فضای هارد دیسک، CPU و RAM را در نظر گرفت. ضمناً باید چشم‌انداز آینده پروژه و کسب‌وکار اینترنتی را نیز مدنظر قرار داد و متناسب با آن میزان منابع درخواستی را مشخص کرد.

توجه به سیستم عامل

انتخاب‌های متعددی برای سیستم عامل سرویس میزبان VPS، وجود دارد، اما رایج‌ترین سیستم عامل‌هایی که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، ویندوز یا لینوکس است. لینوکس سیستم عاملی متن باز بوده و از نظر هزینه مقرون به صرفه‌تر از ویندوز خواهد بود؛ اما در صورتی که صاحبان وب سایت‌ها در حال توسعه در دات نت هستند و یا برنامه‌ای دارند که تنها روی ویندوز اجرا می‌شود، باید از میزبانی ویندوز استفاده نمایند.

مدیریت عملیات Backend

به طور کلی در سرور‌های مجازی دو نوع میزبانی وجود دارد، سرور‌های مدیریت شده و سرورهای مدیریت نشده!
در صورتی که بتوانید از پس به روزرسانی‌های نرم‌افزاری و حفظ امنیت سرور بر بیایید، بهتر است که از سرور‌های مدیریت نشده استفاده کنید؛ زیرا سرور‌های مدیریت نشده می‌توانند مقرون به صرفه‌تر باشند. اما در صورتی که این کار امکان‌گذیر نباشد، بهتر است که یک سرور مدیریت شده را خریداری کنید. البته با توجه به این که باید هزینه بالایی را نیز بپردازید!

لوکیشن میزبان وب

انتخاب محل ارائه دهنده سرور اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر در محدوده آسیا زندگی می‌کنید، بهتر است از سرور‌های سنگاپور استفاده کنید؛ چرا که سرور‌هایی با پیشرفته‌ترین فناوری اما قیمت مناسب را ارائه می‌کند.
ضمن اینکه هنگام انتخاب لوکیشن ارائه دهنده سرور باید به امنیت داده‌ها نیز فکر کنید. برای مثال شرکت‌های هاستینگ در ایالات متحده آمریکا دسترسی دولت را به داده‌های حساس امکان‌پذیر کرده‌اند، این در حالی است که سرور‌های میزبانی در کانادا نسبت به حفاظت از اطلاعات کاربران بسیار دقیق و حساب شده عمل می‌کنند.

ارائه خدمات پشتیبانی

همیشه بهتر است برای خرید یک VPS از طریق شرکتی اقدام نمایید که پشتیبانی ۲۴ ساعته ارائه کند. همانگونه که در بالا اشاره شد اگر در مورد هاست و مدیریت آن اطلاعات چندانی ندارید باید از هاست‌های مدیریت شده که دارای یک تیم پشتیبانی متخصص برای بازسازی و بازیابی وب هستند، استفاده کنید.

جمع ‌بندی

انتخاب یک سرویس میزبانی وب مجازی یا VPS ‌ایده‌آل برای پروژه شما ممکن است گاهی دشوار باشد، به خصوص زمانی که برند‌های زیادی برای انتخاب وجود داشته باشند. با این حال همیشه بهتر است به دنبال شرکتی باشید که بیشترین منابع را با قیمت مناسب به شما ارائه می‌کند. ضمناً قبل از انتخاب، مشخصات فیزیکی سرور را با دقت مورد بررسی قرار داده و از تمامی الزاماتی که پروژه شما نیاز دارد، مطمئن شوید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا