رمز ارز

اسپرد خرید و فروش در ارز دیجیتال چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اسپرد (Spread) یکی از مفاهیم مهم در معاملات بازارهای مالی است. در بازار ارزهای دیجیتال نیز بسیاری از معامله‌گران از این معیار برای انجام معاملات استفاده می‌کنند. کاهش یا افزایش اسپرد می‌تواند پیام‌های مهمی را به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران انتقال دهد. در این مقاله به بررسی دقیق مفهوم اسپرد خرید و فروش در ارز دیجیتال می‌پردازیم و در انتها یک مثال برای درک بهتر آن بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

اسپرد چیست؟

اسپرد (Spread) در معاملات، تفاوت بین قیمت خرید (Offer) و قیمت فروش (Bid) برای یک دارایی مشخص است. اسپرد یکی از بخش‌های کلیدی معاملات بازارهای مالی است.

دریافت ۳۰,۰۰۰ شیبا رایگان

فقط با ثبت نام در صرافی ارز پلاس ۳۰,۰۰۰ شیبا هدیه بگیر!
دریافت جایزه

بسیاری از بروکرها، بازارسازها (Market Makers) و سایر ارائه‌دهندگان بسترهای معاملاتی، قیمت‌های خود را به صورت Spread اعلام می‌کنند. این بدان معنا است که قیمت خرید یک دارایی همیشه کمی بالاتر از قیمت بازار پایه خواهد بود. از طرفی قیمت فروش نیز همیشه کمی پایین‌تر از قیمت پایه است.

اسپرد می‌تواند معانی مختلفی در امور مالی داشته باشد. با این حال همه آنها به تفاوت بین دو قیمت یا نرخ اشاره خواهند داشت. به عنوان مثال، در معاملات آپشن تریدینگ (Options Trading) نیز مفهومی به نام آپشن اسپرد (Option Spread) وجود دارد. این مفهوم به خرید و فروش تعداد یکسانی از آپشن‌ها با قیمت‌ها و تاریخ اعتبارهای متفاوت اشاره دارد.

اسپرد خرید و فروش چیست؟

اسپرد خرید و فروش که با عبارت Bid-Offer Spread و Bid-Ask Spread نیز شناخته می‌شود، نمایشی از قیمت عرضه و تقاضا برای یک دارایی است. اگر قیمت‌های پیشنهادی خرید و فروش نزدیک به هم باشند، بازار در حالت فشرده (Tight Market) قرار دارد. در این شرایط بین خریداران و فروشندگان در مورد قیمت دارایی اتفاق نظر وجود دارد. اگر Spread زیاد باشد، یعنی نظر خریداران و فروشندگان در مورد قیمت دارایی فاصله زیادی دارد. اسپرد

اسپرد خرید و فروش ممکن است در اثر عوامل مختلفی افزایش یا کاهش پیدا کند. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

  • نقدشوندگی (Liquidity): نقدشوندگی به معنای سهولت خرید و فروش یک دارایی است. هر چه نقدشوندگی دارایی بیشتر باشد، خرید و فروش آن راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود و اختلاف قیمت‌های پیشنهادی (اسپرد) نیز کمتر می‌شود.
  • حجم معاملات (Volume): حجم معاملات روزانه یک دارایی عامل مهمی برای تعیین اسپرد است. دارایی‌هایی که حجم معاملات روزانه بالاتری دارند، معمولاً Spread کمتری خواهند داشت.
  • نوسان (Volatility): نوسان نشان‌دهنده تغییرات قیمت دارایی در یک بازه زمانی خاص است. در دوره‌هایی که نوسان‌های زیادی در بازار و نمودار قیمت دارایی حاکم است، معمولاً اسپرد نیز بیشتر است.

استفاده از Spread در بازارهای مالی

معاملات با توجه به اسپرد یکی از روش‌های معاملاتی معروف در بازارهای مالی است. معامله‌‌گران بازارهای مختلف از این مفهوم استفاده‌های گوناگونی می‌کنند. در برخی بازارها از اسپرد و کارمزد (commission) به طور همزمان استفاده می‌شود و در بعضی از بازارها نیز Spread اصلاً کاربردی ندارد.

هنگام معامله دارایی‌ها با استفاده از اسپرد معامله‌گر امیدوار است که قیمت بازار فراتر از نرخ Spread حرکت کند. اگر این روند اتفاق بیفتد، پوزیشن معاملاتی سودآور خواهد بود. اگر هم قیمت از نرخ Spread فراتر نرود، معامله زیان‌آور خواهد بود؛ حتی اگر بازار در جهتی که معامله‌گر پیش‌بینی کرده بوده حرکت کند.

نمونه‌ای از اسپرد خرید و فروش

به تصویر زیر نگاه کنید. در این تصویر اسپرد خرید، تفاوت بین قیمت پایه بازار (1339.10 دلار) و قیمتی که معامله‌گر پوزیشن معاملات را در آن باز می‌کند قابل مشاهده است.اسپرد خرید و فروش

در این حالت اسپرد 0.3 است. بنابراین 0.15 نرخی است که در دو طرف قیمت پایه اعمال خواهد شد. اگر معامله‌گر بخواهد پوزیشن لانگ (خرید) باز کند، دارایی را با قیمت 1339.25 خواهد خرید و اگر یک پوزیشن شورت (فروش) باز کند، دارایی را به قیمت 1338.95 می‌فروشد.

خلاصه مطلب

اسپرد خرید و فروش یکی از مفاهیم مهم در حوزه معاملات بازارهای مالی است. این مفهوم که به اختلاف قیمت میان عرضه و تقاضا اشاره دارد، یکی از معیارهای باز کردن پوزیشن‌های معاملات در بازار رمزارزها است. Spread پایین نشان‌دهنده اتفاق نظر بین خریداران و فروشندگان بر سر قیمت ارز دیجیتال است و اسپرد زیاد بیان‌کننده اختلاف نظر میان فروشندگان و خریداران در مورد قیمت رمزارز است. شناخت این مفهوم به معامله‌گران کمک می‌کند که پوزیشن‌های بهتر و دقیق‌تری ایجاد کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا