رمز ارز

ارز دیجیتال زیرو ایکس (0x) چیست؟ معرفی توکن ZRX

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ارز دیجیتال زیرو ایکس پروژه‌ای برای تسهیل فرآیندهای معاملاتی است. تریدرها به خوبی می‌دانند معاملات رمزارزی چه چالش‌های متنوعی دارند. تغییر قیمت‌ها، کارمزدهای گران، عدم همخوانی شبکه‌ها و… از جمله چالش‌هایی است که می‌تواند معاملات رمزارزی را با شکست مواجه کند. پروتکل 0x با هدف رفع همین چالش‌ها توسعه یافته است.  عملکرد قابل قبول، رابط کاربری جذاب، همکاری گسترده با شبکه‌های مختلف، قابلیت‌های متنوع و ابزارهای کاربردی باعث شد که ارز دیجیتال 0x خیلی زود مسیر رشد را آغاز کند. در این مقاله پروژه 0x را به طور کامل بررسی می‌کنیم و مطالعه دقیقی روی توکن ZRX خواهیم داشت.

پروژه ارز دیجیتال 0x چیست؟

پروژه زیرو ایکس (0x) یک پروتکل متن‌ باز است که انتقال سریع توکن‌های مبتنی بر اتریوم را در چندین صرافی مشهور تسهیل می‌کند. این پروژه با استفاده از بازارسازهای خودکار (AMM)، کانال‌های بلاکچین و قراردادهای هوشمند توسعه یافته است. توکن ZRX رمزارز بومی این پروتکل محسوب می‌شود.

۵۰۰ میلیون بیبی دوج رایگان
فقط با ثبت نام در صرافی بیت لند، ۵۰۰ میلیون بیبی دوج جایزه بگیرید!


ثبت نام

ارز دیجیتال زیرو ایکس (0x) چیست؟ معرفی توکن ZRX

هدف پروتکل 0x انجام بهترین معامله با کمترین قیمت و کارمزد، با استفاده از الگوی همتا به همتا (P2P) است. این پلتفرم قیمت‌‌ها را از بین چندین صرافی پایش می‌کند تا بهترین معامله را به کاربر پیشنهاد دهد. از طرفی پروتکل 0x از چندین شبکه بلاکچین پشتیبانی می‌کند. بنابراین دست کاربران برای انجام معاملات در شبکه‌های مختلف جهت کاهش هزینه‌ها باز خواهد بود. رابط کاربری جذاب و آسان باعث شده اکثر معامله‌گران به راحتی بتوانند معاملات خود را در پروتکل 0x مدیریت کنند. بسیاری از صرافی‌ها مثل Radar Relay، DeFi Saver، Zerion و Nuo روی همین پروتکل توسعه یافته‌اند.

امیر بندعلی (Amir Bandeali) و ویل وارن (Will Warren) پروتکل و ارز دیجیتال زیرو ایکس را در اکتبر ۲۰۱۶ توسعه دادند. آنها با هدف توسعه پلتفرمی برای معاملات فیات، NFT و دیگر دارایی‌های دیجیتال، پروتکل 0x را طراحی کردند.

پروتکل زیرو ایکس چگونه کار می‌کند؟

هدف اصلی پروتکل 0x تغییر یا بهبود روش معامله توکن‌های مبتنی بر اتریوم است. در گذشته یافتن صرافی‌هایی که از جفت‌ارزهای متنوعی پشتیبانی کنند اصلاً آسان نبود. از طرفی با توجه به نوسان بالای قیمت‌ها در بازار کریپتوکارنسی، معامله بین چند صرافی چالش‌های زیادی به همراه داشت.

پروتکل زیرو ایکس نقشی تجمیع‌کننده را ایفا می‌کند. جست‌وجو در زیرو ایکس به صورت سریع و هوشمند انجام می‌شود. بدین ترتیب نقدینگی کاربران در زیرو ایکس تجمیع می‌شود تا کاربران صرفه‌جویی قابل‌توجهی در زمان و هزینه داشته باشند.

اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز از پروتکل تسویه زنجیره‌ای بهره می‌گیرند. با این حال پروتکل زیرو ایکس از یک سیستم ترکیبی استفاده می‌کند. بدین ترتیب سفارش‌ها خارج از زنجیره ذخیره می‌شوند و تسویه حساب درون زنجیره تکمیل می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های پروتکل 0x

از جمله ویژگی‌های اصلی این پروژه می‌توان به مبادله توکن‌ها، مبادله NFT، بخش زیرو ایکس اکسپلور و … اشاره کرد. در ادامه توضیحات مختصری در مورد هر بخش ارائه خواهیم کرد.

ارز دیجیتال زیرو ایکس (0x) چیست؟ معرفی توکن ZRX

مبادله توکن‌ها (Token Swap)

پلتفرم Matcha زیرو ایکس، یک تجمیع‌کننده غیرمتمرکز (DEX aggregator) است. به کمک این پلتفرم می‌توان معاملات را در چند صرافی مدیریت کرد تا سفارش با بهترین قیمت پردازش شود. پلتفرم Matcha زیرو ایکس از صرافی‌های زیادی پشتیبانی می‌کند؛ در نتیجه جفت‌ارزهای زیادی با بهترین قیمت ممکن در این پلتفرم ارائه می‌شود. این قابلیت در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد.

مبادله ان اف تی (NFT Swap)

پلتفرم زیرو ایکس از سال ۲۰۱۸ امکان مبادله NFT‌های ERC-721 را فراهم کرده است. مبادله توکن‌های غیرمثلی یکی از بهترین و خاص‌ترین ویژگی‌های پروتکل زیرو ایکس است. پشتیبانی از توکن‌های مختلف، کارمزد اندک و سرعت بالا در جست‌وجو و پردازش، مهم‌ترین مزیت این ابزار کلیدی است.

زیرو ایکس اکسپلور (0xExplorer)

به کمک بخش اکسپلور، آمارهای متنوعی مثل حجم معاملات، تعداد کاربران، تعداد معاملات و … در مورد صرافی‌های مختلف ارائه می‌شود. بدین ترتیب تریدرها و سرمایه‌گذاران اطلاعات بسیار خوبی برای مدیریت معاملات کسب می‌کنند.

جلوگیری از پرایس ایمپکت (Price Impact Protection)

معاملات باعث کاهش یا افزایش موجودی استخرهای نقدینگی و در نتیجه تغییر قیمت جفت‌ارز می‌شوند. از طرفی نبود نقدینگی ممکن است باعث ایجاد خسارت برای معامله‌گران شود. قابلیت Price Impact Protection به کاربران کمک می‌کند تا وضعیت قیمت و حجم نقدینگی را پس از معاملات پیش‌بینی کنند. در واقع اگر نقدینگی کافی برای پردازش سفارش (عادی یا با اهرم) وجود نداشته باشد، به کاربر اطلاع داده می‌شود تا قبل از ثبت سفارش، بتواند برنامه خود را تغییر دهد.

آشنایی با ارز دیجیتال زیرو ایکس (ZRX)

ارز دیجیتال زیرو ایکس با استاندارد ERC-20 توسعه یافته است. این رمزارز برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در پروتکل زیرو ایکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، ارز دیجیتال 0x یک توکن حاکمیتی است و دارندگان آن حق ثبت رأی و ارائه پیشنهاد در مورد فرآیندها و مدیریت پروتکل را دارند.

عرضه اولیه ارز دیجیتال 0x حدود ۲۴ میلیون دلار سرمایه برای مؤسسان جمع‌آوری کرد. سپس در دور اول فروش سهام ۱۵ میلیون دلار دیگر به حساب توسعه‌دهندگان واریز شد. در نهایت دور دوم فروش سهام باعث جمع‌آوری سرمایه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیون دلار شد.

مجموع عرضه توکن ZRX یک تریلیون است. در فرآیند ICO، تعداد ۵۰۰ میلیون توکن عرضه شد. ارزش بازار این توکن حدود 240 میلیون دلار است.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال زیرو ایکس

ارز دیجیتال زیرو ایکس (0x) چیست؟ معرفی توکن ZRX

ارز دیجیتال زیرو ایکس در تابستان ۲۰۱۷ وارد بازار رمزارزها شد و ابتدا حدود ۰.۴ دلار قیمت داشت. پس از نوسان‌های فراوان، قیمت این توکن در ابتدای سال ۲۰۱۸ تا ۲ دلار هم افزایش پیدا کرد. سپس یک روند نزولی طولانی‌مدت و پرنوسان آغاز شد و قیمت 0x تا مرز ۰.۱۵ دلار افت کرد. این روند نزولی در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ادامه داشت. در اوایل سال ۲۰۲۱ دوباره شاهد اوج‌گیری نمودار قیمت ZRX بودیم. این بار قیمت به مرز ۲.۳ دلار رسید. اما مجدداً روند نزولی دیگری آغاز شد که در سال ۲۰۲۲ هم ادامه داشت.

پیش بینی قیمت توکن ZRX

بیشترین قیمت توکن ZRX در ژانویه ۲۰۱۸ با ۲.۵۳ دلار و کمترین ارزش نیز در آگوست ۲۰۱۷ با ۰.۱۰۴ دلار ثبت شده است. با توجه به پیش بینی قیمت ارز دیجیتال زیرو ایکس توسط گروه PricePrediction به نظر می‌رسد این رمزارز بتواند تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۰.۳۹ دلار برسد. قیمت رمزارز زیرو ایکس تا قبل از پایان سال ۲۰۲۵ نیز می‌تواند به مرز ۰.۸۱ دلار برسد. در سال ۲۰۲۶ هم قیمت 0x حدود ۱.۱۹ دلار تخمین زده می‌شود. این گروه تحلیلگر، حداکثر قیمت توکن ZRX را برای سال‌های ۲۰۲۸ و ۲۰۳۰ به ترتیب ۲.۶ و ۵.۳۲ پیش‌بینی کرده است.

بهترین صرافی های ارز دیجیتال زیرو ایکس

ارز دیجیتال زیرو ایکس (0x) چیست؟ معرفی توکن ZRX

صرافی‌های مختلفی مثل بای بیت (Bybit)، بایننس (Binance)، بیت فینکس (Bitfinex) و کراکن (Kraken) ارز دیجیتال زیرو ایکس را لیست کرده‌اند. دقت داشته باشید معامله در صرافی‌های خارجی ممکن است با چالش‌های مختلفی مثل احراز هویت، عدم پشتیبانی از زبان فارسی، نیاز به کارت اعتباری بین‌المللی یا حساب پی‌پال و … همراه باشد. بنابراین بهتر است از صرافی‌های داخلی برای خرید و فروش رمزارز 0x استفاده کنید.

کیف پول های ارز دیجیتال 0x

با توجه به اینکه ارز دیجیتال 0x یک توکن اتریومی است، کیف پول‌هایی مثل متامسک (MetaMask)، مای اتر ولت (MyEtherWallet)، تراست ولت (TrustWallet) و لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند. برای خرید و فروش توکن ZRX در والت‌های رمزارزی باید از رمزارزها استفاده کرد. بنابراین کاربران ایرانی باید ابتدا از طریق صرافی‌های داخلی دارایی خود را به رمزارزهایی مثل تتر (USDT) یا بیت کوین (BTC) تبدیل و سپس برای خرید توکن ارز دیجیتال ZRX اقدام کنند.

خلاصه مطلب

ارز دیجیتال زیرو ایکس با هدف تسهیل معاملات توکن‌های اتریومی توسعه یافته و عملکرد موفقی در طول سال‌های گذشته داشته است. با توجه به گستردگی بازار رمزارزها، هر چه بیشتر می‌گذرد، نیاز تریدرها به استفاده از چنین پلتفرم‌هایی بیشتر می‌شود. از طرفی تیم توسعه زیرو ایکس دائماً در حال بهبود و توسعه این پروژه است. پس عجیب نیست که کارشناسان کریپتوکارنسی آینده روشنی برای ارز دیجیتال 0x متصور باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا