عمومی

دانشمندان چهره زن نئاندرتال کشف‌شده در غاری در کردستان عراق را بازسازی کردند

دانشمندان چهره زن نئاندرتال کشف‌شده در غاری در کردستان عراق را بازسازی کردند

در مستند جدید نتفلیکس باعنوان «اسرار نئاندرتال‌ها» چهره بازسازی‌شده زن نئاندرتالی که اسکلت جمجمه آن در غار شانه‌دَر پیدا شد، به نمایش گذاشته شده است. در این غار نئاندرتال‌ها بارها مردگان خود را احتمالا روی تخت‌هایی از گُل دفن کرده‌ بودند.

در غار شانه‌در که اولین‌بار در دهه ۱۹۵۰ در کردستان عراق کشف شد، برخی از برجسته‌ترین یافته‌های متعلق به نئاندرتال‌ها در کل سوابق باستان‌شناسی ازجمله بقایای حداقل ۱۰ فرد جداگانه به دست آمده است. شیوه‌های خاص تدفین که در غار مشاهده شده، موجب شناخت بیشتر ما از نئاندرتال‌ها شده است. قبلا تصور می‌شد نئاندرتال‌ها گونه‌ای وحشی و بدوی بودند، اما امروزه درباره آن‌ها به‌عنوان متفکرانی پیچیده فکر می‌کنیم.

به‌نظر می‌رسد حداقل پنج نفر به شکل گروهی پشت صخره‌ای بزرگ دفن شده‌اند که نشان می‌دهد این نقطه اهمیت خاصی داشته است و نسل‌های متوالی آن را به‌عنوان محل دفن انتخاب می‌کردند. در دهه ۱۹۶۰ توده‌هایی از گرده در اطراف یکی از اسکلت‌ها کشف شد که موجب طرح این ایده شد که شاید نئاندرتال‌ها به مردگان ادای احترام می‌کردند.

زن نئاندرتالی که اخیرا کشف شده است و «شانه‌در Z» نامیده می‌شود، در گروهی قرار داشت که پشت تکه سنگی مدفون شده بودند و جمجمه‌اش زیر سنگ خرد شده بود. تجزیه‌وتحلیل دندان‌های باقیمانده نشان داد او در اواسط دهه پنجم زندگی خود مرده است، بنابراین شاید به دلیل سن بالا مورد احترام بوده است.

پس از حفاری جسد، پژوهشگران با زحمت زیاد جمجمه صاف‌شده را از خاک بیرون آوردند، قطعات را کنار هم قرار دادند تا مدلی از صورت این زن باستانی ایجاد کنند. این کار خیلی پرزحمت بود، زیرا استخوان‌ها ریز شده بود.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا