تکنولوژی

مارک زاکربرگ ظاهراً زمانی به‌دنبال تصاحب خبرگزاری آسوشیتد پرس بود

مارک زاکربرگ ظاهراً زمانی به‌دنبال تصاحب خبرگزاری آسوشیتد پرس بود

«مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، ظاهراً بین سال‌های 2017 تا 2018 قصد داشت رسانه خبری آسوشیتد پرس (Associated Press) را خریداری کند. در سال 2016، فیسبوک به‌دلیل نقشش در انتشار اطلاعات نادرست در جریان انتخابات مورد بررسی قرار گرفت و زاکربرگ می‌خواست با تأمین مالی یا خرید AP از آن به‌عنوان یک منبع خبری مستقیم برای فیسبوک استفاده کند.

براساس گزارش بیزینس اینسایدر، بین سال‌های 2017 و 2018، بنیان‌گذار و مدیرعامل فیسبوک، به‌طور جدی به فکر خرید یک رسانه خبری بود. به گفته سه نفر از منابع آشنا به این موضوع، تمرکز او در نهایت به آسوشیتد پرس معطوف شد.

برنامه‌های زاکربرگ برای تصاحب آسوشیتد پرس

مارک زاکربرگ ظاهراً زمانی به‌دنبال تصاحب خبرگزاری آسوشیتد پرس بود

از آنجایی که AP یک رسانه خبری تعاونی است، خرید مستقیم آن اساساً غیرممکن بود، اما فیسبوک ایده‌های مانند ارائه کمک‌هزینه دائمی به آن را بررسی می‌کرد. به‌گفته افراد آشنا به این موضوع، ایده اولیه این بود که فیسبوک نهاد مسئول آسوشیتد پرس باشد. آن‌ها همچنین می‌گویند زاکربرگ قصد داشت به‌صورت شخصی یا از طریق نهاد بشردوستانه خود، Chan Zuckerberg Initiative، از این رسانه حمایت می‌کند (مانند جف بزوس و واشنگتن پست).

البته در نهایت این ایده نیز کنار گذاشته شد، زیرا تیم ادغام و اکتساب فیسبوک از این موضوع نگران بود که چنین حرکتی می‌تواند بررسی‌های نظارتی ناخواسته‌ای را به همراه داشته باشد.

مارک زاکربرگ ظاهراً زمانی به‌دنبال تصاحب خبرگزاری آسوشیتد پرس بود

اینسایدر در ادامه گزارش خود به یادداشتی از سال 2017 اشاره کرده است که در آن زاکربرگ به کارمندان فیسبوک توضیح می‌دهد که این پلتفرم چگونه بیشتر روی مسئولیت‌پذیری نحوه برخورد با محتوای خبری خود تمرکز کرده است. او در یادداشت خود نوشت:

«ارائه فرصت به مردم برای حرف‌زدن بدون افرادی که مشغول کشف اطلاعات جدید و تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها هستند، کافی نیست. ما باید کارهای بیشتری برای حمایت از صنعت خبر انجام دهیم تا مطمئن شویم این عملکرد اجتماعی حیاتی پایدار باقی می‌ماند.»

علاوه‌براین، در آن زمان زاکربرگ همچنین درحال بررسی راه‌اندازی یک سازمان خبری مستقل بود. در واقع او درنظر داشت تا استعدادهای برتر روزنامه‌نگاری را برای تولید محتوای خبری خود استخدام کند. این ایده نیز عمدتاً به‌دلیل نگرانی که از بابت واکنش عمومی و شرایط اعتمادی که در آن زمان نسبت به فیسبوک وجود داشت، کنار گذاشته شد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا