تکنولوژی

وزارت دادگستری آمریکا: قرعه‌کشی‌های یک میلیون دلاری ماسک می‌تواند مغایر با قوانین انتخاباتی باشد

وزارت دادگستری آمریکا: قرعه‌کشی‌های یک میلیون دلاری ماسک می‌تواند مغایر با قوانین انتخاباتی باشد

ایلان ماسک در روزهای اخیر اقدام به برگزاری روزانه قرعه‌کشی با جایزه ۱ میلیون دلاری کرده است که هدف از آن، حمایت از دونالد ترامپ و جذب رای بیشتر برای او است. با این حال به‌نظر می‌رسد که اقدام اخیر این میلیادر جنجالی با قوانین آمریکا مغایرت داشته باشد؛ اما بعید است که دولت تلاشی برای متوقف‌کردن او سازد.

وزارت دادگستری آمریکا اخیراً در نامه‌ای به کمیته انتخاباتی ساخته شده توسط ایلان ماسک تحت عنوان PAC، اعلام کرده است که برگزاری قرعه‌کشی‌های روزانه جهت جذب رای بیشتر برای یک کاندیدای خاص در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور، می‌تواند برخلاف قوانین باشد. حتی گفته شده است که کارشناسان مالی کمپین انتخاباتی ترامپ هم عقیده دارند که چنین اقدامی دارای مشکلات قانونی است؛ اما ظاهراً ماسک برنامه‌ای برای متوقف کردن روند فعالیت خود ندارد.

ماسک در ماه‌های اخیر به یکی از جنجالی‌ترین طرفداران ترامپ تبدیل شده است و از پلتفرم‌های مختلف برای تبلیغ او و جذب رای بیشتر استفاده می‌کند. او اخیراً ۷۵ میلیون دلار از سرمایه خود را به کمپین PAC اختصاص داده است که بخشی از آن صرف برگزاری‌های قرعه‌کشی‌های روزانه می‌شود. در طی این قرعه‌کشی‌ها در هر روز یک نفر شانس برنده شدن ۱ میلیون دلار را خواهد داشت. هدف اصلی از چنین کاری، تغییر روند آرا در ایالت‌های بنفش مثل پنسیلوانیا است که رقابت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آنها بسیار تنگاتنگ پیش می‌رود.

وزارت دادگستری آمریکا: قرعه‌کشی‌های یک میلیون دلاری ماسک می‌تواند مغایر با قوانین انتخاباتی باشد

البته باید اشاره کنیم که قرعه‌کشی روزانه ماسک شامل تمامی شهروندان یا حتی همه طرفداران ترامپ نمی‌شود و علاقه‌مندان برای شرکت در این رویداد باید مراحل خاصی را طی کرده باشند. آنها باید به‌عنوان یک فرد دارای حق رای در ایالت پنسیلوانیا ثبت‌نام کرده و همچنین دادخواست کمپین PAC در حمایت از متمم اول و دومی قانون اساسی آمریکا مبنی‌بر آزادی بیان و حق حمل اسلحه را امضا کرده باشند. طبق قوانین ایالات متحده، افراد می‌توانند سایر شهروندان را به رای دادن به یک حزب یا کاندیدای خاص ترغیب کنند؛ اما پرداخت پاداش و حمایت مالی به این منظور، غیرقانونی تلقی شده است.

آیا ایلان ماسک به‌دلیل برگزاری قرعه‌کشی ۱ میلیون دلاری محکوم می‌شود؟

براساس قانون گفته شده، برگزاری قرعه‌کشی نه‌تنها مجاز نیست؛ بلکه ارائه‌دهندگان جایزه‌ها و دریافت‌کننده‌های آنها که در میان رای‌دهندگان ثبت‌نام شده قرار دارند، با جریمه مالی تا ۱۰ هزار دلار و حداکثر ۵ سال زندان مواجه خواهند شد. اگرچه کمپین ماسک به‌شکل مستقیم از افراد نمی‌خواهد که به یک کاندیدای خاص رای دهد؛ اما ثبت‌نام به‌عنوان رای‌دهنده و امضا کردن دادخواست مورد بحث را اجباری قلمداد می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود تا اثبات پرداخت پول یا جایزه به‌منظور درخواست برای رای مستقیم به یک کاندیدا، چندان امکان‌پذیر نباشد.

وزارت دادگستری آمریکا: قرعه‌کشی‌های یک میلیون دلاری ماسک می‌تواند مغایر با قوانین انتخاباتی باشد

طبق گزارش خبرگزاری CNN، وزارت دادگستری آمریکا اقدام به صدور اخطار برای ماسک در ارتباط با قرعه‌کشی اخیر کرده است. همچنین کمپین PAC در روز پنج‌شنبه نام برنده جدید این قرعه‌کشی را اعلام نکرده و حتی قسمتی از پیام مرتبط با دادخواست خود را هم تغییر داده است. با این حال بعید به‌نظر می‌رسد که دولت ایالات متحده اقدام مستقیمی برای محکوم کردن ماسک و فعالیت‌های اخیر وی انجام دهد؛ زیرا معمولاً این وزارتخانه از وارد کردن اتهام به اشخاص سرشناس در پیش از برگزاری انتخابات‌ها خودداری می‌کند. همچنین وارد کردن هر اتهامی به ماسک می‌تواند با هیاهوی خبری همراه باشد که احتمالاً شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات آتی را افزایش خواهد داد. در سوی دیگر، اگر ترامپ رییس جمهور آینده آمریکا شود، می‌تواند پرونده علیه ماسک را متوقف سازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا