رمز ارز

هیئت ثبات مالی هشدار داد؛ توکنیزه کردن دارایی‌ها تهدیدی برای ثبات جهانی؟

هیئت ثبات مالی هشدار داد؛ توکنیزه کردن دارایی‌ها تهدیدی برای ثبات جهانی؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

هیئت ثبات مالی (FSB) و بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی (BIS) در گزارش‌های اخیر خود بر خطرات مرتبط با توکنیزه کردن دارایی‌ها تأکید کرده و خواستار تنظیم مقررات بیشتر در این زمینه شده‌اند.

توکنیزه کردن به معنای دیجیتالی‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی، مانند اوراق بهادار با استفاده از فناوری دفترکل توزیع‌شده است.

هیئت ثبات مالی در گزارش خود سه آسیب‌پذیری اصلی توکنیزه کردن را شناسایی کرده است: دارایی‌های مرجع توکنیزه شده، شرکت‌کنندگان در پروژه‌های توکنیزه‌سازی، و فناوری جدید و نحوه تعامل آن با سیستم‌های قدیمی. کلاوس نات (Klaas Knot)، رئیس هیئت ثبات مالی، هشدار داده که اگر روند توکنیزه کردن به مقیاس بزرگ برسد و محصولات پیچیده و غیرشفاف به‌صورت خودکار معامله شوند، ثبات مالی با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد. او بر لزوم نظارت، تنظیم مقررات و اجرای قوانین سخت‌گیرانه در این زمینه تأکید کرد.

Ramzarzسود‌های بی‌پایان!
خرید میم‌کوین‌های کمیاب و انفجاری بدون کارمزد، فقط در ارزپلاس!


خرید سریع

در سطح جهانی، بسیاری از کشورها در حال بررسی توکنیزه کردن دارایی‌ها هستند و هیئت ثبات مالی این موضوع را یکی از اولویت‌های اصلی خود برای نظارت قرار داده است.

در حال حاضر، بیش از ۴۰ شرکت به بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی پیوسته‌اند تا استفاده از فرآیند توکنیزه کردن را برای پرداخت‌های بین‌المللی بررسی کنند.

بانک BIS نیز در گزارشی دیگر به مزایای توکنیزه کردن دارایی‌ها، از جمله کاهش مشکلات ناشی از استفاده از سیستم‌های مختلف برای معاملات، اشاره کرده است.

با این حال، این گزارش همچنین به خطراتی مانند ریسک‌های اعتباری، نقدینگی و امنیت سایبری پرداخته و به نقش‌های جدید واسطه‌ها و احتمال بروز تضاد منافع در این فرایند اشاره نموده است. این بانک هم بر ضرورت ایجاد حاکمیت مناسب برای کاهش این خطرات تأکید دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا