عمومی

سیگار الکترونیکی خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد

سیگار الکترونیکی خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد

در تابستان سال ۲۰۱۹، آمریکا درگیر شیوع یک بیماری شد. مقامات بهداشتی ایالات متحده گزارش دادند که بیش از ۲۸۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۶۸ نفر جان باختند. محتمل‌ترین علت بیماری، ماده‌ی شیمیایی موجود در برخی سیگارهای الکترونیکی بود که به بافت ریه آسیب می‌رساند و باعث می‌شود مردم نفس کم بیاورند و سرفه کنند.

موج شدید آسیب به ریه در آمریکا باعث شد تا محققان به فکر بررسی ضررهای ناشی از استعمال سیگار الکترونیکی بر سلامتی بدن انسان بیوفتند. شواهد حاصل از مطالعات گسترده و طولانی‌مدت، پنج سال بعد همچنان به طور پیوسته در حال افزایش است. این شواهد نشان می‌دهد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی، خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی، حملات قلبی و سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد.

به‌گزارش ساینس‌آلرت، اکنون مطالعه‌ی جدیدی که در نشست علمی سالانه‌ی کالج آمریکایی قلب و عروق ارائه شده است، شواهدی را به یافته‌های پیشین اضافه می‌کند. محققان دریافتند تمامی افراد بالای ۱۸ سال که در هر مقطعی از زندگی خود از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که هرگز از سیگار الکترونیکی استفاده نکرده‌اند، ۱۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی قرار دارند.

نارسایی قلبی برخلاف حمله‌ی قلبی ناگهانی، قلب را به تدریج ضعیف‌تر و سفت‌تر می‌کند. بدین صورت قلب برای پمپاژ خون به سراسر بدن به سختی تلاش می‌کند.

سیگار الکترونیکی خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی، حملات قلبی و سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد

یاکوبا بن‌الحسن، پزشک و محقق در مدستار‌هلث در بالتیمور، پس از ارائه‌ی نتایج مطالعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مطالعه‌های بسیاری سیگارهای الکترونیکی را با آثار مضر مرتبط می‌دانند و دریافته‌اند که این سیگارها ممکن است آنطور که قبلاً تصور می‌شد، بی‌ضرر نباشد. تفاوتی که ما دیدیم بسیار اساسی بود.»

مطالعه‌ی ‌آینده‌نگرانه‌ی اخیر، گسترده‌ترین پژوهش در این حوزه محسوب می‌شود و ارتباط میان سیگارهای الکترونیکی و نارسایی قلبی را بررسی می‌کند؛ اما هنوز تحت داوری همتا قرار نگرفته است.

بن‌الحسن و همکارانش سوابق سلامتی ۱۷۵٬۶۶۷ بزرگسال آمریکایی را که در برنامه‌ی تحقیقاتی «همه‌ی ما» در مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده شرکت داشتند، تجزیه‌و‌تحلیل کردند. حدود ۲۸٬۶۶۰ نفر از افراد شرکت‌کننده گزارش دادند که از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده‌اند و ۳٬۲۴۲ نفر از این افراد، در طول دوره‌ی تقریباً چهار ساله‌ی پیگیری داده‌های جمع‌آوری‌شده، نارسایی قلبی را تجربه کرده‌اند.

افرادی که پیش از شروع مطالعه حداقل یک نارسایی قلبی ثبت‌شده را تجربه کرده بودند، از تجزیه‌و‌تحلیل حذف شدند. محققان سن، جنس و سایر عوامل مرتبط با نارسایی قلبی مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و وضعیت استعمال سیگار را با یکدیگر مطابقت دادند.

بیشتر بخوانید

حدود ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان زن بودند. بیشتر آن‌ها سفیدپوست بودند و میانگین سنی آن‌ها ۵۲ سال بود. پیش از این، نظرسنجی‌های بزرگ معمولاً بر روی بزرگسالان جوان‌تری متمرکز می‌شد که حملات قلبی و سکته‌ی مغزی نسبتاً کمتری را تجربه می‌کنند.

مصرف‌کنندگان سابق و فعلی سیگار الکترونیکی در مقایسه با افرادی که هرگز از این سیگارها استفاده نکرده‌اند، ۱۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی قرار داشتند، به‌ویژه نوعی از نارسایی قلبی که در آن عضله‌ی قلب سفت می‌شود و به درستی از خون پر نمی‌شود. البته محققان از شرکت‌کنندگان نپرسیدند که تا چه حدی از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، یا این سیگارها حاوی چه نوع مواد خاصی (مانند نیکوتین یا طعم‌دهنده) هستند.

نارسایی قلبی در افرادی که اعلام کرده بودند سیگار هم می‌کشند، به ۵۹ درصد افزایش یافت

خطر نارسایی قلبی در میان ۲۸٬۶۶۰ مصرف‌کننده‌ی سیگار الکترونیکی در مطالعه، در افرادی که اعلام کرده بودند سیگار هم می‌کشند، به ۵۹ درصد افزایش یافت. نیکوتین بسیار اعتیادآور است و احتمال گرایش به استعمال سیگار معمولی در جوانانی که سیگار الکترونیکی می‌کشند، سه برابر بیشتر از بقیه‌ی افراد است. همچنین، شواهد اندکی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد سیگار الکترونیکی حاوی نیکوتین، به افراد کمک می‌کند تا سیگارکشیدن را ترک کنند.

علاوه بر این، سیگارهای الکترونیکی که برچسب «بدون نیکوتین» دارند، اغلب حاوی ماده‌ای مضر هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین نیز می‌توانند به بافت ریه و رگ‌های خونی آسیب برسانند. هدف بعدی آسیب پس از ریه‌ها و جریان خون، قلب است. اما برای تشخیص اینکه دقیقاً چه ترکیباتی باعث آسیب می‌شوند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دکتر نی خاطرنشان می‌کند که این آخرین مطالعه‌ی مشاهداتی، به تنهایی می‌تواند ارتباط بین استفاده از سیگار الکترونیکی و نارسایی قلبی را آشکار کند. سایر محققانی که با مطالعه‌ی اخیر همکاری نداشته‌اند، قصد دارند که در مطالعات آینده سطوح مختلف استفاده‌ی افراد از سیگارهای الکترونیکی و رابطه‌ی آن با خطر نسبی نارسایی قلبی را بررسی کنند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا