عمومی

مایکروسافت کامپیوتر دسکتاپ ARM را با ابعاد مشابه مک مینی اپل تولید می‌کند

مایکروسافت هفت سال قبل با عرضه‌ی اولین لپ تاپ خود یعنی Surface Book نه‌تنها کاربران بلکه شرکای سخت‌افزاری خود را متعجب کرد. نسل اول Surface Book پروژه‌ای شکست‌خورده بود، بااین‌حال ردموندی‌ها برخلاف رویکردی که در قبال پروژه‌هایی مثل تبلت سرفیس و Surface RT و گوشی Kin در پیش گرفتند، این بار در راستای بهبود Surface Book تلاش زیادی انجام دادند. امروز مایکروسافت لپ‌تاپ‌های باکیفیتی می‌سازد که فروش خوبی در بازار تجربه می‌کنند.

اکنون پس از چند سال، مایکروسافت باری دیگر قصد دارد پروژه‌ای کاملاً جدید را امتحان کند: اولین کامپیوتر دسکتاپ ازطریق Project Volterra.

کامپیوتر Project Volterra مایکروسافت رندر از نمای سه رخ

براساس آنچه Computerworld می‌نویسد، در کمال تعجب اولین کامپیوتر دسکتاپ مایکروسافت به‌جای استفاده از پردازنده‌ی اینتل یا AMD قرار است از تراشه‌ی مبتنی‌بر معماری ARM بهره بگیرد. در نگاه اول ممکن است فکر کنید که این پروژه همچون مواردی نظیر Windows RT شکست می‌خورد یا این‌که مثل سرفیس پرو ایکس به دستگاهی با استفاده‌ی محدود تبدیل می‌شود. اما احتمالاً این بار شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود.

مایکروسافت به‌جای شبیه‌سازی x86 روی معماری ARM که همیشه به کند بودن اپلیکیشن‌ها منتهی می‌شود، کیت توسعه‌ی نرم‌افزار (SDK) به‌همراه ابزارهای لازم را به‌صورت بومی بر پایه‌ی ARM طراحی کرده و دردسترس توسعه‌دهندگان قرار داده است.

به گفته‌ی مایکروسافت Project Volterra قرار است شامل Visual Studio 2022 و Visual Studio Code و ++Visual C و نسخه‌ی مدرن و کلاسیک NET. و Java و Windows Terminal و Windows Subsystem for Linux و Windows Subsystem for Android باشد. به بیانی بهتر، مایکروسافت هرآنچه را که توسعه‌دهندگان به‌منظور توسعه‌ی اپلیکیشن برای ARM نیاز دارند، دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

پورت های کامپیوتر Project Volterra مایکروسافت

کامپیوتر Project Volterra احتمالاً مجهز به پردازنده‌ای معرفی‌نشده از خانواده‌ی Snapdragon کوالکام خواهد بود. کامپیوتر مورد اشاره چهار عدد از این پردازنده‌ها و واحد عصبی (NPU) برای تسک‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین خواهد داشت. کوالکام قصد دارد یک SDK جدید برای این مجموعه‌ابزار دردسترس قرار دهد. شایعه‌ها می‌گویند این SDK حاصل همکاری بین کوالکام و تیم سرفیس است و با SoC پرچم‌دار سری Snapdragon دردسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد.

در کنار این‌ها گفته می‌شود Project Volterra مجهز به واحدی پردازشی به نام Azure Compute Unit یا ACU است. تراشه‌ی ACU با این هدف طراحی می‌شود که کاربر بتواند در مواقع نیاز وظایف را به سرعت در بین کامپیوتر و سرورهای ابری جابه‌جا کند. ایده‌ی تولید کامپیوتری ویندوزی که از سرورهای ابری استفاده کند چیز جدیدی نیست.

انتظار می‌رود کامپیوتر دسکتاپ Project Volterra ابعادی در حد و اندازه‌ی مک مینی اپل داشته باشد. مایکروسافت فعلاً به مشخصات فنی محصول اشاره نکرده است، بااین‌حال شکی نداریم Project Volterra مجهز به درگاه اترنت گیگابیتی، درگاه HDMI و وای‌فای ۶ خواهد بود. به‌دلیل اتکا بر سرورهای آژور، احتمالاً این کامپیوتر درایو ذخیره‌سازی پرظرفیتی نخواهد داشت.

مایکروسافت قصد ندارد کامپیوتر دسکتاپ خود را به مشتریان عادی بفروشد. هدف اصلی تولید این سیستم، کمک به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان AI/ML است. کامپیوتر دسکتاپ Project Volterra در تاریخ نامشخصی در سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا