عمومی

گزارش فصلی رگولاتوری: تداوم کاهش سرعت دانلود اینترنت همراه اول و ایرانسل در پاییز ۱۴۰۲

گزارش فصلی رگولاتوری: تداوم کاهش سرعت دانلود اینترنت همراه اول و ایرانسل در پاییز ۱۴۰۲

شدت گرفتن روند کاهشی ضریب نفوذ اینترنت ثابت نشان می‌دهد احتمالاً به دلیل مشکلات زیرساختی اینترنت ثابت و ضعف‌های تجهیزاتی که پیش از این نیز مسئولان و کارشناسان به آن اشاره کرده بودند، مردم دیگر تمایلی به استفاده از اینترنت ثابت ندارند. داده‌های مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ نیز نشان می‌داد تعداد مشترکان اینترنت ثابت از سال ۹۶ تا پاییز ۱۴۰۲ رشد خاصی نداشته است.

بیشتر بخوانید

رشد ضریب نفوذ اینترنت همراه در گزارش‌های فصلی رگولاتوری نیز رغبت بیشتر مردم به استفاده از اینترنت سیار به جای اینترنت ثابت را نشان می‌دهد. در پاییز ۱۴۰۲ تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند سیار در کشور نسبت به پاییز ۱۴۰۲ افزایش ۶.۵ درصدی داشته و از حدود ۱۰۲ میلیون و ۳۷۳ هزار مشترک به ۱۰۹ میلیون و ۲۰۵ هزار مشترک رسیده است. بنابراین ضریب نفوذ اینترنت موبایل در پاییز ۱۴۰۲ رشد ۵.۷۱ درصدی را تجربه کرده است.

مشترکین تلفن همراه هم در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن ۳.۴۳ درصد بیشتر شده است. پاییز ۱۴۰۱ بیش از ۱۴۵ میلیون و ۶۶۷ هزار مشترک تلفن همراه داشته‌ایم که این تعداد در پاییز سال قبل به بیش از ۱۵۰ میلیون و ۶۶۳ هزار مشترک رسیده و در این بازه یک‌ساله‌ی ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور ۲.۶۶ رشد کرده است.

برخلاف تلفن همراه، تلفن ثابت وضعیت رو به افولی دارد. تعداد مشترکان تلفن ثابت در پاییز ۱۴۰۱ بیش از ۲۹ میلیون و ۳۴۲ هزار مشترک بوده که در پاییز سال گذشته به ۲۹ میلیون و ۱۹ هزار مشترک رسیده است. به این ترتیب شاهد کاهش ۱.۸۲ درصدی در ضریب نفوذ تلفن ثابت طی یک سال بوده‌ایم.

سرعت اینترنت اپراتورهای برتر کشور رو به کاهش گذاشته است

مقایسه گزارش فصل بهار، تابستان و پاییز ۱۴۰۲ رگولاتوری نشان از تداوم کاهش سرعت دانلود در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل داشته و این گزارش‌ها نشان می‌دهد رایتل تنها اپراتوری محسوب می‌شود که هر فصل افزایش سرعت دانلود را داشته است.

در حالی که سرعت دانلود شبکه 4G اپراتور همراه اول در تابستان سال گذشته ۱۱.۹۷ مگابیت‌برثانیه بوده، در پاییز به ۱۱.۷۵ مگابیت‌برثانیه رسیده است. البته این کاهش در اپراتور ایرانسل چشمگیرتر بوده است. سرعت دانلود شبکه 4G ایرانسل در فصل پاییز به ۱۱.۹۷ مگابیت‌برثانیه رسیده؛ درحالی‌که در تابستان ۱۴۰۲ این سرعت ۱۳.۷۱ مگابیت‌برثانیه بوده است.

اپراتور رایتل اما از بهار تا پاییز ۱۴۰۲ در سرعت دانلود در شبکه 4G خود سیر صعودی را تجربه کرده است. میانگین این سرعت در تابستان سال قبل ۱۹.۲۶ مگابیت‌برثانیه بود که طبق آخرین آمارهای رگولاتوری در پاییز ۱۴۰۲ به ۲۰.۶۸ افزایش پیدا کرده است.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا