تکنولوژی

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد

چشم‌ها می‌توانند اطلاعات زیادی درباره سلامت مغز ما آشکار کنند. به همین دلیل مشکلات چشم می‌تواند یکی از اولین نشانه‌های زوال شناختی باشد. حالا یک پژوهش جدید نشان داده است که ازدست‌دادن حساسیت بینایی می‌تواند زوال عقل را 12 سال زودتر از تشخیص نهایی پیش‌بینی کند.

براساس مقاله منتشرشده در NIH، محققان دانشگاه لافبورو انگلستان روی 8623 فرد سالم برای چند سال آزمایش کردند تا ارتباط بینایی با ابتلا زوال عقل در آینده را بررسی کنند. از این تعداد، 537 شرکت‌کننده بعدها به زوال عقل مبتلا شدند و محققان توانستند سلامت بینایی این بیماران را با افرادی که دچار زوال عقل نشدند، مقایسه کنند.

ارتباط بینایی با زوال عقل چیست؟

مشکلات بینایی ممکن است نشانه اولیه زوال شناختی باشد، زیرا پلاک‌های آمیلوئید سمی عامل بیماری آلزایمر ممکن است در ابتدا نواحی مرتبط با بینایی در مغز را تحت تأثیر قرار دهند؛ سپس با پیشرفت بیماری، قسمت‌هایی از مغز که با حافظه مرتبط است نیز آسیب می‌بینند. بنابراین بینایی‌سنجی قبل از انجام آزمایش‌های حافظه می‌تواند احتمال زوال عقل را از مدت‌ها قبل‌تر پیش‌بینی کند.

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد

محققان در شروع پژوهش از شرکت‌کنندگان خواستند که یک تست حساسیت بینایی انجام دهند. در این آزمایش افراد باید به محض اینکه مثلثی در نقاط متحرک می‌دیدند، دکمه‌ای را فشار می‌دادند. افرادی که بعدها به زوال عقل مبتلا شدند در مقایسه با افرادی که بدون زوال عقل باقی ماندند، بسیار کندتر این مثلث را روی صفحه‌نمایش می‌دیدند.

به‌طور کلی چند مشکل در پردازش بینایی وجود دارد که در بیماری آلزایمر رخ می‌دهد، توانایی دیدن خطوط کلی اشیا (حساسیت کنتراست) و تشخیص رنگ‌های خاص (توانایی دیدن طیف آبی-سبز) ازجمله این مشکلات محسوب می‌شوند. همچنین به‌نظر می‌رسد افراد مبتلا به آلزایمر نمی‌توانند محرک‌هایی را که حواس آن‌ها را پرت می‌کنند، نادیده بگیرند و مدام چشم‌ آن‌ها به دنبال این محرک‌ها حرکت می‌کند. این افراد هنگام ملاقات با افراد تازه نیز، به درستی چهره آن‌ها را نمی‌بینند و به‌عبارتی چشم اجزای صورت فرد جدید را اسکن نمی‌کند تا به‌خاطر سپرده شود.

بهبود عملکرد چشم برای کمک به کاهش احتمالی خطر آلزایمر

از آنجایی که حساسیت بینایی با عملکرد حافظه مرتبط است، محققان می‌خواهند دریابند که آیا با وادارکردن افراد به انجام حرکات چشمی بیشتر می‌توان به بهبود حافظه کمک کرد یا خیر. مطالعه دیگری نشان داده است که حرکت چشم می‌تواند حافظه را بهبود بخشد. به همین دلیل احتمالاً افرادی که بیشتر تلویزیون می‌بینند و مطالعه می‌کنند حافظه بهتری دارند و خطر زوال عقل در آن‌ها کمتر است.

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد

هنگام تماشای تلویزیون یا خواندن یک متن، چشمان ما روی صفحه به جلو و عقب، چپ و راست حرکت می‌کنند. همچنین از سویی افرادی که مطالعه زیادی دارند، معمولاً سطح تحصیلات بالاتری دارند، که این امر خود باعث کاهش خطر ابتلا به زوال عقل می‌شود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا