عمومی

مایکروسافت به‌طور رسمی اعلام کرد که NTLM دیگر توسعه نخواهد یافت. NTLM پروتکل امنیتی مهم روی دستگاه‌های ویندوزی است که امکان اثبات دانستن رمزعبور بدون فاش‌کردن آن را برای شما فراهم می‌کند.

مایکروسافت اعلام کرده است که پشتیبانی فعال از تمام پروتکل‌های NTLM شامل LANMAN و NTLMv1 و NTLMv2 متوقف خواهد شد؛ هرچند فعلاً یا حداقل تا انتشار نسخه‌های بعدی ویندوز سرور و ویندوز، همچنان به‌درستی کار خواهند کرد.

مایکروسافت پروتکل NTLM را منسوخ می‌داند و به‌جای آن‌ها، جایگزینی NTLM با «مذاکره» (Negotiate) را توصیه می‌کند. مذاکره ابتدا تلاش می‌کند از احراز هویت Kerberos که امن‌تر است، استفاده کند و تنها در‌صورتی‌که Kerberos در‌دسترس نباشد، به NTLM بازمی‌گردد.

NTLM که مخفف NT LAN Manager است، پروتکل احراز هویت مبتنی‌بر چالش-پاسخ است که در محیط‌های ویندوز استفاده می‌شود.

بحث درباره‌ی حذف NTLM مدتی پیش مطرح شده بود. مایکروسافت همچنین در پست وبلاگی دیگر اعلام کرد که NTLM را به‌نفع Kerberos برای احراز هویت کنار می‌گذارد.

NTLM تنها محصولی نیست که به گورستان مایکروسافت می‌رود. WordPad، واقعیت ترکیبی مایکروسافت (WMR) به‌همراه رابط کاربری گرافیکی تأییدکننده درایور (verifiergui.exe)، تشخیص گفتار ویندوز و… در به‌روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز ۱۱ با نام 24H2 در‌دسترس نخواهد بود.

حتما بخوانید :

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا