عمومی

گزارش کوین‌تلگراف: آیا پشتیبانی صرافی BingX از کاربران ایرانی قانونی است؟

گزارش کوین‌تلگراف: آیا پشتیبانی صرافی BingX از کاربران ایرانی قانونی است؟

ایرانی‌ها در اکثر صرافی‌های رمزرارز جهان ازجمله بایننس، کوکوین و بای‌بیت تحریم هستند و امکان استفاده از خدمات این پلتفرم‌ها را ندارند. در این میان صرافی ارز دیجیتال بینگ‌ایکس (BingX) از کاربران ایرانی پشتیبانی می‌کند.

سایت BingX نسخه‌ی فارسی دارد و مقامات آن در گروه تلگرام رسمی به‌زبان فارسی صحبت می‌کنند. بر اساس اظهارات این گروه تلگرامی، صرافی بینگ‌ایکس مشکلی با کاربران ایرانی ندارد و حتی امکان احراز هویت با کارت ملی را ارائه می‌دهد.

بینگ‌ایکس در رابط کاربری خود، امکان تبدیل ریال ایران به تتر (USDT) را نیز فراهم کرده که این مورد طبق قوانین اداره‌ی کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) ممنوع است.

در پستی دیگری در دیسکورد رسمی BingX، یکی از کاربران پرسیدهاست که «آیا برای ثبت‌نام از ایران محدودیتی وجود دارد؟» و پاسخ نماینده‌ی صرافی مذکور این بود: «مشکلی نباید باشد، فقط دستورالعمل‌های ثبت‌نام را دنبال کنید.»

تحریم‌ها ساکنان ایران را از استفاده از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال منع می‌کنند و درصورتی‌که صرافی‌ها چنین خدماتی در اختیار کاربران ایرانی قرار دهند، با خطر مسدود شدن در بازارهای جهانی و آمریکا مواجه خواهند بود.

طبق گفته‌های OFAC، مؤسسات مالی خارجی (FFIs) در صورت انجام یا تسهیل آگاهانه‌ی تراکنش‌هایی که شامل خرید یا فروش ریال ایران می‌شود، در معرض «تحریم‌های حساب‌ کاربری مشترک و قابل‌پرداخت» و «تحریم‌های مسدودکننده» قرار می‌گیرند.

به‌نظر می‌رسد صرافی BingX به‌طور مستقیم امکان تبدیل ریال ایران به سایر دارایی‌های دیجیتال را فراهم کرده و این در حالی‌ است که واحد پولی کشور ما تحت‌تحریم OFAC قرار دارد.

بر اساس داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، حجم معاملات روزانه‌ی BingX حدود ۹۷۴ میلیون دلار است. این حجم بالا، بینگ‌ایکس را در فهرست ۲۰ صرافی برتر ارز دیجیتال جهان قرار می‌دهد.

طبق اطلاعات وب‌سایت رسمی BingX، این صرافی در واقع یک شرکت خدمات مالی ثبت‌شده در جمهوری لیتوانی است و به‌همین‌دلیل مجوز فعالیت در اتحادیه اروپا را دارد. BingX به‌عنوان صرافی ارز دیجیتال در استرالیا مجوز دارد و در سنگاپور نیز فعالیت می‌کند.

نهادهای مستقر در استرالیا و لیتوانی مانند سایر مؤسسات مالی جهانی موظف‌اند تحریم‌های OFAC آمریکا و هرگونه تحریمی را که ازطرف کشور‌های خود یا اتحادیه‌ی اروپا علیه ایران اعمال می‌شود، اجرایی کنند.

صرافی ارز دیجیتال BingX با وجود الزامات شناخت مشتری (KYC) و تحریم‌های بین‌المللی، همچنان به جذب کاربران ایرانی ازطریق شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت رسمی خود ادامه می‌دهد.

جاش لو، فردی با ملیت نامشخص، BingX را در سال ۲۰۱۸ تأسیس کرد. بینگ‌ایکس ادعا می‌کند بیش‌ از ۱۰ میلیون کاربر دارد. این صرافی می‌گوید: «ایران در فهرست کشورهای با محدودیت قرار دارد؛ اما این به‌معنای ممنوعیت ارائه‌ی خدمات نیست.» صرافی مذکور حتی تبلیغات گسترده‌ای را برای سرویس‌ خرید و فروش تتر با ریال ایران به راه انداخته است.

آن‌طور که کوین‌تلگراف می‌نویسد، بینگ‌ایکس تنها صرافی رمزارزی نیست که ایرانی‌ها از آن برای دورزدن تحریم‌ها استفاده می‌کنند. خبرگزاری رویترز در جولای ۲۰۲۲ (تیر و مرداد ۱۴۰۱) گزارش داد بایننس، به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان، به شهروندان ایرانی خدمات ارائه می‌دهد. بایننس در آن زمان با رد این ادعا، بر پایبندی به الزامات احرازهویت (KYC) تحریم‌ها تأکید کرد.

صرافی پولونیکس در سال ۲۰۲۳ به‌دلیل اعمال‌نکردن کنترل‌های لازم برای احراز هویت کاربران از کشورهای تحریم‌شده از جمله ایران، جریمه‌ی ۷٫۶ میلیون دلاری به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC) پرداخت کرد.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا