رمز ارز

زمان مطالعه: 9 دقیقه

با به‌کارگیری فناوری بلاکچین در بخش‌های مختلف، از زنجیره‌های تأمین گرفته تا ارزهای ملی و سرگرمی، جهان در حال درک این موضوع است که وب ۳ چقدر می‌تواند سیستم‌های ما را بهبود ببخشد. با این حال، بلاکچین‌هایی که اکنون از آنها استفاده می‌کنیم، با مشکلات خاصی مواجه هستند که مانع از استفاده گسترده از آنها می‌شود. بلاکچین کور (Core) یک بلاکچین جدید است که امیدوار است طراحی وب ۳ را متحول کند. برای این منظور، بلاکچین Core در تلاش است تا مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی را با ترکیب مکانیسم‌های اثبات کار (PoW) و اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) فراهم سازد. هدف ارز دیجیتال کور این است که یکی از امن‌ترین و فراگیرترین جوامع مالی غیرمتمرکز (دیفای) باشد. اگرچه این بلاکچین هنوز در مراحل اولیه است، اما ویژگی‌های بسیار امیدوارکننده‌ای دارد. برای آشنایی بیشتر با ارز دیجیتال Core و توکن CORE آن، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بلاکچین کور (Core) چیست؟

بیشتر شبکه‌های بلاکچینی و غیرمتمرکز شناخته‌شده با مشکلات سه‌گانه بلاکچین مواجه هستند؛ به طوری که برای دستیابی به تمرکززدایی، امنیت، یا مقیاس‌پذیری کارآمد، باید یکی از این سه مؤلفه را کنار بگذارند. بلاکچین لایه اول کور که با استفاده از پایگاه کد Geth (Go-Ethereum) تکامل یافته، برای حل این مشکلات و به عنوان یک شبکه بلاکچین نهایی طراحی شده است تا کاملاً غیرمتمرکز، ایمن و مقیاس‌پذیر باشد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!


شروع

در همین راستا، لازم به ذکر است که بلاکچین کور از مدل کاری بیت کوین، اتریوم، پالیگان، سولانا و شبکه هوشمند بایننس الهام گرفته است؛ به این صورت که از نظر مقیاس پذیری، بلاکچین Core را می‌توان با شبکه‌های هوشمند بایننس، پالیگان و سولانا مقایسه کرد، امنیت آن را می‌توان در تقابل با امنیت بیت کوین و اتریوم سنجید و درباره هدف این پروتکل می‌توان گفت که هدفش، دستیابی به سطح تمرکززدایی شبکه بیت کوین است.

برای فعال نگه داشتن شبکه اصلی، تیم پروتکل کور پارامترهای حاکمیتی، پاداش‌های بلاک و اعتبارسنجی را تنظیم می‌کند. در حال حاضر، این تیم توسعه نقش کلیدی در سازمان غیرمتمرکز خودگردان (دائو) ارز دیجیتال کور دارد، اما در حال توسعه بیشتر دائو است تا به تدریج به سطح بالاتری از تمرکززدایی دست یابد.

ارز دیجیتال کور

تاریخچه راه‌اندازی بلاکچین Core

نوآوری اصلی ارز دیجیتال Core حل مشکلات سه‌گانه بلاکچین است. سه‌‌گانه بلاک چین نظریه‌ای است که بر سه رکن اصلی بلاکچین -مقیاس‌پذیری، امنیت و عدم‌تمرکز- استوار است. این تئوری اشاره می‌کند که هر بلاکچین عمومی، در یکی از این سه مؤلفه ضعیف عمل می‌کند.

به عنوان مثال، شبکه بیت کوین که کاملاً غیرمتمرکز و امن است، مقیاس‌پذیری محدودی دارد. از سوی دیگر، پروتکل‌های بلاکچینی که از مکانیسم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کنند، مقیاس‌پذیرتر و ایمن‌تر هستند، اما به اندازه بلاکچین‌های اثبات کار غیرمتمرکز نیستند. مزایا و معایب بلاکچین‌های موجود مانند بیت کوین و اتریوم، منجر به ایجاد بلاکچین Core شد.

ایده ارز دیجیتال Core این بود که از عملکردهای کاری در بیت کوین و مکانیسم اجماع اتریوم استفاده شود و سپس، مکانیسم بهتری برای پاسخ به مشکل بزرگ دنیای بلاکچین، یعنی سه گانه بلاکچین، ایجاد گردد. شبکه اصلی توکن کور در نهایت در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۳ معرفی شد. از زمان راه‌اندازی بلاکچین کور، این پروتکل کاربران و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کرده است. تنها سه ماه پس از راه‌اندازی شبکه اصلی، بلاکچین Core بیش از ۳۰ میلیون تراکنش با بیش از ۴ میلیون آدرس کیف پول منحصر‌به‌فرد را ثبت کرد.

ارز دیجیتال کور

طبق حساب‌های رسمی ارز دیجیتال کور، کور دائو یک تیم جهانی از مشارکت‌کنندگان است که به دنبال ایجاد وب ۳ بهتری هستند. این پروژه حامیان زیادی دارد: حدود ۲٫۳ میلیون دنبال‌کننده در X (توییتر سابق) و بیش از ۹۱ هزار دنبال‌کننده در تلگرام. با این حال، هویت سازندگان، مشارکت‌کنندگان و توسعه‌دهندگان پروژه برای عموم فاش نشده است.

ارز دیجیتال کور چگونه کار می‌کند؟

برای دستیابی به اهداف خود، ارز دیجیتال Core از الگوریتم اجماع اثبات کار و الگوریتم اثبات سهام اصلاح‌شده‌ای به نام اثبات سهام نمایندگی‌شده استفاده می‌کند. علاوه بر این، بلاکچین کور از مکانیسم جدید خود به نام ساتوشی پلاس (satoshi plus) هم نیرو می‌گیرد.

اثبات کار

بلاکچین Core از مکانیسم اجماع اثبات کار که توسط بیت‌ کوین و دوج‌ کوین پیاده‌سازی شده، استفاده می‌کند. اثبات کار یک مکانیسم غیرمتمرکز عملی است که امکان مشارکت در ماینینگ را برای هر کسی که قدرت محاسباتی دارد، فراهم می‌کند. در این الگوریتم، رله‌ها (Relayers) مسئولیت اشتراک‌گذاری اطلاعات و انتقال بلاک‌های شبکه بیت کوین به بلاکچین کور را بر عهده دارند.

ارز دیجیتال Core

اثبات سهام نمایندگی‌شده

مکانیسم اجماع اثبات سهام شامل استیکینگ ارزهای دیجیتال، با هدف کمک به حفظ امنیت شبکه است. اتریوم بزرگ‌ترین شبکه بلاکچینی است که در حال حاضر از این مدل اعتبارسنجی استفاده می‌کند. قابل ذکر است که اثبات سهام نمایندگی‌شده یک نسخه بهبودیافته از مکانیسم اثبات سهام است که به استیک‌کنندگان کوچک‌تر هم اجازه رأی دادن یا انتخاب اعتبارسنج‌ها را می‌دهد.

ساتوشی پلاس

اصول کار مکانیسم ساتوشی پلاس که توسط بلاکچین کور استفاده می‌شود این است که از ترتیب الگوریتم‌های اجماع اثبات کار بیت کوین و اثبات سهام نمایندگی‌شده استفاده کرده و در عین حال، سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) را نیز تضمین می‌کند. الگوریتم‌ اجماع ساتوشی پلاس در ترکیب هش ریت تولیدشده توسط ماینرهای بیت‌کوین و اثبات سهام نمایندگی‌شده منحصربه‌فرد است. این امر تمرکززدایی و امنیت را بهبود می‌بخشد و در عین حال، مقیاس‌پذیری را افزایش می‌دهد.

توکن CORE چیست؟

ارز دیجیتال بومی بلاکچین کور، توکن CORE است که به عنوان توکن کاربردی و حاکمیتی این شبکه استفاده می‌شود. البته کاربرد این توکن فقط محدود به اینها نیست و از آن می‌توان برای موارد دیگری نیز استفاده کرد؛ از جمله: پرداخت برای تراکنش/گس، استیکینگ و مشارکت در مدیریت شبکه. بنابراین، می‌توان گفت که دارندگان توکن کور نقشی کلیدی در اجرا و حفظ بلاکچین Core دارند.

عرضه کل و حداکثر عرضه ارز دیجیتال کور برابر با ۲٫۱ میلیارد توکن CORE در نظر گرفته شده که توزیع آنها به صورت زیر است:

ارز دیجیتال Core

  • ۳۹٫۹۹۵ درصد برای ماینرها،
  • ۲۵٫۰۲۹ درصد برای کاربران،
  • ۱۵ درصد برای مشارکت‌کنندگان در زنجیره (فعلی و آتی)،
  • ۱۰ درصد برای صندوق ذخایر،
  • ۹٫۵ درصد برای خزانه،
  • و ۰٫۴۷۶ درصد هم برای پاداش‌دهی به رله‌ها، اختصاص یافته است.

ارز دیجیتال Core را از کجا بخریم و کجا ذخیره کنیم؟

ارز دیجیتال Core را می‌‌توان در صرافی‌های شناخته‌شده‌‌ای مانند اوکی‌ایکس (OKX)، HTX (هوبی سابق)، بای‌بیت (Bybit)، Gate.io، مکسی (MEXC) و غیره، خرید و فروش کرد.

علاوه بر این، توکن کور را می‌توان در کیف پول‌های رمزارزی شناخته‌شده و معتبری مانند تراست ولت (Trust Wallet) و متامسک (MetaMask)، ذخیره و مدیریت کرد.

تاریخچه قیمت توکن کور

زمانی که توکن CORE برای اولین بار در اوایل فوریه سال ۲۰۲۳ وارد بازار آزاد شد، ارزش آن حدود ۴٫۲۵ دلار بود. این ارز دیجیتال در روزهای ابتدایی با استقبال بالایی روبه‌رو شد، به طوری که قیمت آن در ۸ فوریه ۲۰۲۳، اوج تاریخی خود را در محدوده ۶٫۴۷ دلار ثبت کرد. با این حال، ارز دیجیتال کور پس از آن یک روند نزولی را در پیش گرفت و به زیر ۰٫۵ دلار هم سقوط کرد. بر اساس داده‌های بازار، پایین‌ترین قیمت ارز دیجیتال Core در ۳ نوامبر ۲۰۲۳ و در محدوده ۰٫۳۴ دلار ثبت شده است.

توکن CORE
نمودار قیمت توکن کور از ابتدا تاکنون

تا اینکه با شروع سال ۲۰۲۴ و رونق گرفتن بازار کلی کریپتو به دلیل تأیید اولین صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) اسپات بیت کوین در ایالات متحده و نزدیک شدن به رویداد هاوینگ بیت کوین، توکن CORE هم یک رالی صعودی دیگر را تجربه کرد. در نتیجه این رالی، قیمت ارز دیجیتال کور در اوایل آوریل 2024 به ۳٫۷۷ دلار رسید. از آن زمان تاکنون، ارز دیجیتال Core یک روند پرنوسان داشته و در زمان نگارش این مقاله، در محدوده ۲٫۵ دلار معامله می‌شود.

در صفحه قیمت لحظه ای کور دائو می‌توانید قیمت ارز دیجیتال Core و نمودار قیمت آن را مشاهده کنید.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال کور

ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان هستند و پیش‌بینی قیمت آنها در طولانی‌مدت کار دشواری است. با این حال، برخی از تحلیلگران با استفاده از داده‌های تاریخی و تحلیل تکنیکال این کار را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، تحلیلگران پلتفرم digitalcoinprice.com، متوسط قیمت توکن کور را در سال ۲۰۲۴، برابر با ۵٫۴۴ دلار و در سال ۲۰۲۵، حدود ۶٫۳۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. آنها همچنین پیش‌بینی می‌کنند که متوسط قیمت توکن CORE در سال ۲۰۳۰، تا ۱۹٫۰۹ دلار افزایش یابد.

پیش‌بینی تحلیلگران پلتفرم digitalcoinprice.com برای آینده قیمت ارز دیجیتال کور، از سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳، به صورت خلاصه در جدول زیر آورده شده است:

توکن کور

آیا ارز دیجیتال Core برای سرمایه‌گذاری خوب است؟

هر پروژه رمزارزی یک نقشه راه برای پیشرفت‌های بیشتر، قبل و بعد از راه‌اندازی، دارد. با این حال، موفقیت هر پروژه عمدتاً به تیم توسعه‌دهنده آن وابسته است.

اگرچه ارز دیجیتال Core شبکه اصلی خود را با موفقیت راه‌اندازی کرد، ایردراپ برنامه‌ریزی‌شده خود را تکمیل کرد و اکنون در بیشتر صرافی‌های بزرگ لیست شده است، تیم توسعه‌دهنده آن همچنان فعالانه کار می‌کند. این تیم قصد دارد استفاده از توکن کور را در چندین زنجیره افزایش دهد و ترویج کند.

توکن CORE

از طرفی، موفقیت هر پروژه رمزارزی تا حد زیادی به مشکلاتی که قصد دارد آنها را حل کند بستگی دارد. بلاکچین کور به دنبال حل مشکل سه‌گانه بلاکچین، از طریق مکانیسم پیشگامانه ساتوشی پلاس خود است.

همه اینها می‌توانند به توسعه بیشتر بلاکچین Core در آینده کمک کنند. از طرفی، ارز دیجیتال کور دارای یک جامعه قوی و یک تیم قوی از توسعه‌دهندگان است. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان و سرمایه‌گذاران آن را به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری مناسب در نظر می‌گیرند.

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی ارز دیجیتال Core و ویژگی‌های جذاب آن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، مکانیسم اجماع منحصربه‌فرد ساتوشی پلاس بلاکچین کور، الگوریتم‌های اجماع اثبات کار و اثبات سهام نمایندگی‌شده را در یک بلاکچین واحد و پایدار ترکیب می‌کند. از این رو، بلاکچین Core پتانسیل ایجاد ترکیبی بی‌سابقه از امنیت، عدم تمرکز و مقیاس‌پذیری را دارد. به دلیل سازگاری با EVM، بلاکچین کور برای توسعه‌دهندگان هم جذاب است.

با این حال، در نظر داشته باشید که ارز دیجیتال کور یک پروژه نسبتاً جدید است و از طرفی، بازار ارزهای دیجیتال هم با ماهیت پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی خود شناخته می‌شود. بنابراین، قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه ارز دیجیتالی، حتماً تحقیقات لازم را انجام دهید و هرگز بیش از آنچه را که می‌توانید از دست بدهید، در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری نکنید.

حتما بخوانید :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا