تکنولوژی

ژاپنی‌ها سال 2025 با یک ماهواره، به‌ زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند

ژاپنی‌ها سال 2025 با یک ماهواره، به‌ زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند

ژاپن قصد دارد سال آینده میلادی با یک ماهواره فضایی از مدار پایین زمین، انرژی خورشیدی به سیاره ما ارسال کند. برنامه ژاپنی‌ها گام مهمی در توسعه یک نیروگاه خورشیدی فضایی محسوب می‌شود که هم‌زمان با تلاش دولت‌های سراسر جهان برای مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی، استفاده از سوخت‌های فسیلی را محدود خواهد کرد.

«کویچی ایجیچی»، مشاور مؤسسه تحقیقاتی سیستم‌های فضایی ژاپن، در کنفرانس بین‌المللی «انرژی از فضا»، نقشه راه این کشور برای توسعه یک نیروگاه خورشیدی مینیاتوری فضایی را تشریح کرد. ایجیچی گفت:

«این ماهواره کوچک حدود 180 کیلوگرم وزن خواهد داشت و حدود 1 کیلووات نیرو را از ارتفاع 400 کیلومتری [250 مایلی] منتقل خواهد کرد.»

یک کیلووات نیرو تقریباً برای کارکردن یک وسیله خانگی مانند ماشین ظرفشویی کوچک به مدت یک ساعت کافی است؛ بنابراین فناوری ژاپنی‌ها هنوز برای استفاده تجاری قابل بهره‌برداری نیست.

نحوه عملکرد ماهواره انتقال انرژی خورشیدی

ژاپنی‌ها سال 2025 با یک ماهواره، به‌ زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند

ماهواره مذکور از یک پنل فتوولتائیک 2 مترمربعی برای شارژ باتری خود بهره می‌برد. سپس انرژی انباشته‌شده آن به امواج مایکروویو تبدیل شده و به‌سمت دریافت‌کننده روی زمین ارسال می‌شود. با توجه به اینکه ماهواره با سرعت بسیار زیادی حرکت می‌کند (حدود 28 هزار کیلومتر بر ساعت)، آنتن‌های روی زمین باید در فاصله 40 کیلومتری مستقر شوند و همچنین نسبت به یکدیگر 5 کیلومتر فاصله داشته باشند تا بتوانند انرژی کافی را دریافت کنند.

ایجیچی در ادامه می‌گوید:

«روند انتقال تنها چند دقیقه طول خواهد کشید. اما هنگامی که باتری [ماهواره] خالی شود، چندین روز طول می‌کشد تا دوباره شارژ شود.»

مأموریت مؤسسه تحقیقاتی سیستم‌های فضایی ژاپن که سال 2025 راه‌اندازی خواهد شد، بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر با نام OHISAMA (واژه ژاپنی به‌معنای خورشید) است. محققان هم‌اکنون روند انتقال بی‌سیم انرژی خورشیدی روی زمین را نشان داده‌اند و قصد دارند آزمایش خود را در ماه دسامبر با یک هواپیما نیز تکرار کنند. این هواپیما به پنل فتوولتائیک که در ماهواره نیز استفاده خواهد شد، مجهز می‌شود و می‌تواند انرژی را از فاصله 5 تا 7 کیلومتری به زمین ارسال کند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا