موبایل

رکود در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند

آمار موسسه تحقیقاتی آی دی سی (IDC) نشان داد فروش جهانی تلفن هوشمند در سه ماهه دسامبر سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱، به میزان ۱۸.۳ درصد کاهش یافت و به اندکی بیش از ۳۰۰ میلیون دستگاه رسید. فروش جهانی تلفن هوشمند در کل سال میلادی گذشته، ۱۱.۳ درصد کاهش یافت که ضعیفترین آمار فروش سالانه در یک دهه گذشته بود.

به گزارش lastech از ایسنا، نبیلا پوپال، مدیر تحقیقات در موسسه آی دی سی در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: هیچ وقت چنین کاهش فروش تلفن هوشمند در سه ماهه تعطیلات را مشاهده نکرده بودیم. علاوه بر تورم و ابهامات اقتصادی، قرنطینه کرونا در چین عامل دیگری بود که به صنعت تلفن هوشمند از جمله فروش آیفون اپل ضربه زد. فروش سنگین و تبلیغات در طول این سه ماهه بیشتر از این که به رشد فروش کمک کند، به کاهش موجودی انبار شده شرکتهای سازنده کمک کرد.

 مشکلاتی که در پایگاه تولید اصلی چینی شرکت اپل وجود داشت، نیز روند عرضه آیفون به بازار در سه ماهه دسامبر را مختل کرد. اعتراضات گسترده کارکنان کارخانه فاکسکان در شهر ژنگژو به محدودیت‌های کووید و شرایط زندگی، روند تولید این کارخانه را به مدت چند هفته مختل کرد و با اعتراضات خشونت آمیز در دسامبر به اوج خود رسید.

تلفن هوشمند یکی از بزرگترین اقلام صادراتی کره جنوبی و منبع مهم درآمد برای ویتنام به شمار می رود که سامسونگ الکترونیک، در هر دوی این کشورها، کارخانه هایی  را اداره می کند.

سامسونگ در سه ماهه گذشته، بزرگترین کاهش سود این شرکت در بیش از یک دهه اخیر را گزارش کرد که عمدتا ناشی از کاهش تقاضا برای نیمه رسانه ها بود. نقشی که این شرکت به عنوان تامین کننده بزرگ تراشه حافظه و نمایشگر برای صنعت تلفن هوشمند دارد، باعث شده است از رکود این صنعت آسیب بیشتری ببیند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، فروش دستگاه‌های موبایل همواره معیار سنجش تقاضا برای تراشه‌ها محسوب می‌شود. بانک توسعه کره پیش بینی کرد فروش تلفن هوشمند کره جنوبی پس از کاهش ۲.۱ درصدی در سال میلادی گذشته، احتمالا امسال تنها ۰.۷ درصد رشد می کند. صادرات تراشه از این کشور احتمالا در سال ۲۰۲۳، به میزان ۹.۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا خواهد کرد و روند بهبودی تقاضا تا پیش از پایان امسال پیش بینی نمی شود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا