ماهواره و فضا

میلیون‌ها نفر در سراسر آمریکای شمالی خورشید گرفتگی کامل را تماشا کردند

میلیون‌ها نفر در سراسر آمریکای شمالی خورشید گرفتگی کامل را تماشا کردند

مسیر این خورشیدگرفتگی از مکزیک شروع شد، از ایالات متحده عبور کرد و به کانادا رسید و بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی جهان نیز آن را بطور زنده پخش کردند.

این خورشیدگرفتگی حوالی ساعت ۳ بعدازظهر به وقت محلی در نیویورک دیده شد.

ناسا پیش از این اعلام کرده بود که گرفتگی کامل خورشید می‌تواند از ۱۰ ثانیه تا حدود ۷.۵ دقیقه طول بکشد.

برخی از شهرهایی که علاوه بر کسوف جزئی در مسیر خورشیدگرفتگی کامل بودند عبارت بودند از: مازاتلان در مکزیک. سن آنتونیو، آستین و دالاس، ایندیاناپولیس، کلیولند، ایری، منطقه آبشار نیاگارا هم در نیویورک و هم در انتاریو و درنهایت مونترال در ایالت کبک.

حدود ۳۲ میلیون نفر در ایالات متحده در مسیر خورشیدگرفتگی کامل زندگی می‌کردند و مقامات فدرال پیش‌بینی کرده بودند که ۵ میلیون نفر نیز برای دیدن این پدیده شگفت‌انگیز به این مناطق سفر کنند.

به همین مناسبت برنامه‌های ویژه‌ای نیز برای تماشای کسوف در بارها، استادیوم‌ها، نمایشگاه‌ها و پارک‌ها در مسیر خورشیدگرفتگی کامل برگزار شد.

به گفته دانشمندان از لحظه‌ای که ماه برای اولین بار خورشید را می‌پوشاند تا لحظه خورشیدگرفتگی کامل حدود ۸۰ دقیقه طول می‌کشید؛ سپس ۸۰ دقیقه دیگر طول می‌کشید تا این فرآیند به صورت معکوس کامل شود.

آخرین ذره باقی مانده از نور درخشان خورشید قبل از خورشیدگرفتگی کامل نیز «اثر حلقه الماس» نام دارد که طی آن یک نقطه درخشان در امتداد لبه ماه ظاهر می‌شود.

کارشناسان به بینندگان خورشید گرفتگی توصیه کرده بودند که از عینک‌های محافظ برای جلوگیری از آسیب دیدن به چشم استفاده کنند.

از نظر مایکل زیلر، نقشه‌بردار و ستاره‌شناس آماتور که وب‌سایت Great American Eclipse را ایجاد کرده، تجربه تماشای این خورشیدگرفتگی برای بینندگانی که برای اولین بار آن را می‌دیدند «اوج زندگی» بوده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا