عمومی

چرا نماد قلب هیچ شباهتی به قلب انسان ندارد؟

چرا نماد قلب هیچ شباهتی به قلب انسان ندارد؟

درون قفسه سینه شما توده عضلانی نامتقارنی وجود دارد که عاری از عواطف است و ارتباطی با احساسات عاشقانه ندارد. با این وجود، ما همچنان برای به تصویر کشیدن این عضو کرونری که به غلط آن را با عواطف ارتباط می‌دهیم، از تصویر اشتباهی استفاده می‌کنیم.

مشحص نیست شکل کلیشه‌ای شبیه گوش‌ماهی قلب دقیقا از کجا منشا گرفته است، اگرچه نویسندگان مطالعه جدیدی تلاش کرده‌اند این موضوع را کشف کنند.

پژوهشگران با بررسی گذشته پیشنهاد می‌کنند که فیلسوفان یونان باستان ممکن است اولین افرادی بوده باشند که قلب را با عواطف ارتباط دادند و از ارسطو به‌عنوان یکی از مقصران اصلی این باور یاد می‌کنند.

به‌گفته‌ی پیر وینکن، جراح مغز و اعصاب هلندی و نویسنده مقاله، اولین تصویر از نماد کلاسیک قلب شکل در متون قرن ۱۳ ظاهر شد و ممکن است از توصیف ارسطو از این عضو منشا گرفته باشد. منابع دیگر حاکی از آن هستند که سمبل کلاسیک قلب، نشانگر برگ گونه‌ی منقرض‌شده‌ای از رازیانه غول‌پیکری به نام سیلفیوم است که زمانی در امتداد سواحل شمال آفریقا می‌رویید و رومی‌ها و یونانی‌های باستان از آن برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کردند.

جمله «عاشق تو هستم» به زبان انگلیسی

صرف‌نظر از اینکه تصویر معروف قلب برای اولین بار چگونه رواج یافت، آشکار است که نماد جهانی قلب شباهتی به قلب واقعی انسان ندارد. اگرچه کسی به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد، زیرا استفاده از نماد فعلی قلب برای نشان دادن معنای استعاری آن به‌عنوان مرکز احساسات، عاطفه و عشق محدود می‌شود.

نویسندگان در ادامه توضیح می‌دهند شکل نمادین قلب در قرن‌های ۱۵ و ۱۶ رایج شد و درنهایت در اواسط قرن ۲۰ دانشمندان متوجه شدند این تصویر ساده‌شده ممکن است واقعا بر واقعیت تشریحی آن استوار باشد.

بیشتر بخوانید

اولین تصاویر از سیستم شریان کرونری در دهه ۱۹۵۰ ترسیم شد. در آن زمان، دانشمندان، پلاستیک را به آئورت افراد مرده تزریق کردند و قالب‌هایی شبیه شکل نمادین قلب حاصل شد. چند دهه بعد، ایجاد تکنیک‌های جدید ازجمله تزریق رنگ حاجب (ماده کنتراست‌زا) به عروق کرونر نشان داد شکل سنتی قلب چقدر دقیق است. پژوهشگران می‌نویسند: «با تزریق همزمان به شریان‌های کرونری راست و چپ می‌توان کل گردش خون شریان‌های کرونری را مجسم کرد. تجسم همزمان درختان کرونری راست و چپ شکل دقیق چیزی را ایجاد می‌کند که آن را به‌عنوان قلب انسان می‌شناسیم.»

سطح قدامی قلب پس از تزریق مواد پلاستیکی
سطح قدامی قلب پس از تزریق مواد پلاستیکی. قالب عروقی به دست‌آمده به وضوح شبیه شکل نمادین قلب است.

مشاهدات توصیف‌شده این سوال را مطرح می‌کند که آیا کالبدشناسان دوران باستان، هزاران سال پیش از آشکارشدن شکل قلب توسط علوم مدرن، به‌نوعی موفق شده بودند این الگو را ببینند.

نویسندگان می‌گویند شاید دانشمندان قدیمی با استفاده از مواد ابتدایی‌تری مانند گچ به‌جای پلاستیک، قالب‌های مشابهی از شریان‌های کرونر ایجاد می‌کردند. آن‌ها درحالی‌که اذعان می‌کنند این فرضیه در حد حدس و گمان است، پیشنهاد می‌کنند که ایده‌ی آن‌ها ممکن است معقول‌ترین فرضیه برای توضیح مطابقت دقیق تصاویر ما با تصاویر باستانی از قلب باشد.

یافته‌های مطالعه در مجله‌ی Journal of Visual Communication in Medicine منتشر شده است.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا