بازی

استیم از سیستم جدید قیمت‌گذاری منطقه‌ای خود رونمایی کرد؛ افزایش ۵ برابری قیمت بازی‌ها در ترکیه و آرژانتین

استیم از سیستم جدید قیمت‌گذاری منطقه‌ای خود رونمایی کرد؛ افزایش ۵ برابری قیمت بازی‌ها در ترکیه و آرژانتین

استیم پس از سال‌ها تغییراتی در قیمت‌گذاری منطقه‌ای خود اعمال کرد که عملا به معنای یک چیز است: بازی‌ها گران می‌شوند.

کمپانی ولو در بلاگ پست جدید خود اعلام کرد که تغییرات و بهبودهایی در ابزار قیمت‌گذاری منطقه‌ای خود اعمال کرده است تا بازی‌سازان و ناشران آسان‌تر بتوانند روی قیمت بازی‌های خود در ۳۹ ارز مختلف نظارت داشته باشند. به قول ولو اگر یک توسعه‌دهنده قیمت محصول خود در یک منطقه را به اشتباه ۵۰۰ یورو تعیین کرده باشد، در حالی که آن قیمت در سایر ریجن‌ها حوالی ۵ یورو از آب در می‌آید، اکنون این خطا راحت‌تر قابل شناسایی است.

مطلب پیشنهادی:هرآنچه که باید پیش از خرید پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر بدانیدبابت منبع تغذیه هوشمندانه هزینه کنید
هرآنچه که باید پیش از خرید پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر بدانید

همزمان با این تغییر، استیم قیمت‌های پیشنهادی خود برای هر منطقه را به‌روزرسانی کرده است. ایالات متحده و سایر کشورها با ارز دلاری و چند منطقه دیگر مانند امارات، سنگاپور، کویت و کاستاریکا دست نخورده باقی مانده‌اند، اما سایر نقاط جهان با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

این افزایش برای هر ریجن متغیر است. برای مثال انگلستان ۸٪ و کشورهای با واحد پول یورو ۱۸ درصد افزایش یافته‌اند، اما در ریجن‌هایی مانند روسیه و هند شاهد به ترتیب ۷۵ و ۸۵ درصد افزایش قیمت هستیم. اما شدیدترین افزایش‌ها را می‌توان در دو ریجن محبوب برای کاربران ایرانی دید. قیمتی که استیم اکنون برای ترکیه و آرژانتین پیشنهاد می‌دهد، به ترتیب ۴۵۴٪ و ۴۸۵٪ افزایش یافته است.

اگر بخواهیم مثال بزنیم، معیارمان را یک بازی با قیمت ۶۰ دلار آمریکا در نظر می‌گیریم. استیم تا پیش از این پیشنهاد می‌کرد که قیمت این بازی ۶۰ دلاری در ترکیه و آرژانتین به ترتیب ۹۲ لیر و ۶۵۰ پزو ثبت شود. اکنون؟ ۵۱۰ لیر ترکیه و ۳۸۰۰ پزو آرژانتین.

البته چند نکته را باید در نظر گرفت. اول اینکه کنترل قیمت بازی‌ها در مناطق مختلف کاملا در اختیار توسعه‌دهندگان و ناشران است و استیم این قیمت‌ها را صرفا پیشنهاد می‌کند. دوم اینکه مدت‌هاست که بسیاری از بازی‌سازها به قیمت‌های پیشنهادی استیم توجه چندانی نمی‌کنند و خیلی از بازی‌های جدید با قیمتی گران‌تر و حتی چندبرابر آنچه که استیم اکنون پیشنهاد می‌کند به فروش می‌رسند – به شما نگاه می‌کنیم EA، که اکنون بازی‌هایت را با قیمت کامل ۷۰ دلاری در آرژانتین می‌فروشی!

مطلب پیشنهادی:هرآنچه که باید پیش از خرید موس‌ پد گیمینگ بدانید
هرآنچه که باید پیش از خرید موس‌ پد گیمینگ بدانید

اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر بگیریم، یک حقیقت تلخ است: ارزش پول بسیاری از کشورها در سال‌های گذشته کاهش یافته و این کاهش برای ترکیه و آرژانتین عملا یک سقوط آزاد بوده است. ۱۰۰۰ پزوی آرژانتین شش سال پیش رقم قابل توجهی برای یک بازی بود، اما اکنون بسیار ارزان محسوب می‌شود. آن ۶۵۰ پزویی هم که استیم سابقا پیشنهاد می‌داد، سال‌ها بود که به‌روزرسانی نشده بود. امروزه اگر یک ناشر بازی ۶۰ دلاری خود را با این قیمت منتشر کند، عملا آن را مفت تقدیم خریداران کرده است.

به عبارت دیگر نمی‌توان به استیم و بازی‌سازها چندان بابت این افزایش قیمت خرده گرفت. بله، این برای ما ایرانی‌ها که در استیم ریجن نداریم و مجبوریم از سایر کشورها استفاده کنیم خبر بدی است و همه ما هم از ارزش پول کشورمان آگاهیم. اما اگر صرفا از زاویه دید استیم نگاه کنیم، این یک تغییر منطقی بود که دیر یا زود بالاخره اتفاق می‌افتاد.

مطلب پیشنهادی:چطور از استیم به صورت آفلاین استفاده کنیم؟استیم و باز هم یک برگ برنده حسابی!
چطور از استیم به صورت آفلاین استفاده کنیم؟


بازی‌های ویدیویی ما را خشن می‌کنند؟

تماشا در کانال یوتیوب lastech پلاس

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا