تکنولوژی

رآکتور همجوشی هسته‌ای WEST رکورد زد؛ حفظ پلاسمای 50 میلیون درجه‌ای به‌مدت 6 دقیقه

رآکتور همجوشی هسته‌ای WEST رکورد زد؛ حفظ پلاسمای 50 میلیون درجه‌ای به‌مدت 6 دقیقه

یک رآکتور همجوشی در فرانسه به‌نام «WEST»، به‌تازگی به یک نقطه عطف مهم دست یافته و ما را یک قدم به انرژی پاک و پایدار نزدیک کرده است. دانشمندان آزمایشگاه فیزیک پلاسمای پرینستون که در این پروژه همکاری داشتند، اعلام کردند که این رآکتور، ماده فوق‌العاده داغ پلاسما را ایجاد و به مدت 6 دقیقه آن را در دمای 50 میلیون درجه سانتی‌گراد حفظ کرده است.

براساس گزارش اینسایدر، هدف نهایی رآکتورهایی مثل WEST این است که یک پلاسمای فوق‌العاده داغ را برای ساعت‌ها حفظ کنند، اما 6 دقیقه در این رآکتور یک رکورد جهانی جدید محسوب می‌شود. سایر رآکتورهای هسته‌ای پلاسماهای داغ‌تر از رکورد جدید WEST ایجاد کرده‌ بودند، اما دوام چندانی نداشته‌اند.

رآکتور همجوشی WEST و تولید انرژی پاک

به رآکتورهایی مانند WEST توکامک (Tokamak) می‌گویند. هدف ساخت این رآکتورها تولید همان نوع از انرژی است که در خورشید وجود دارد. به همین دلیل است که دانشمندان گاهی توکامک‌ها را «خورشید مصنوعی» می‌نامند.

رآکتور همجوشی هسته‌ای WEST رکورد زد؛ حفظ پلاسمای 50 میلیون درجه‌ای به‌مدت 6 دقیقه

خورشید با فرایند همجوشی هسته‌ای انرژی خود را تأمین می‌کند که با فرایند شکافت هسته‌ای متفاوت است. در رآکتورهای هسته‌ای فعلی از شکافت هسته‌ای برای تولید انرژی استفاده می‌شود. بااین‌حال انرژی همجوشی از هر شکلی از انرژی که امروز داریم، قدرتمندتر است. اگر بتوان این نیرو را مهار کرد، می‌توان تقریباً 4 میلیون برابر بیشتر از سوخت‌های فسیلی انرژی تولید کرد؛ همچنین انرژی همجوشی پاک است.

دانشمندان برای رسیدن به این انرژی، قصد دارند توکامک ITER (رآکتور گرماهسته‌ای آزمایشی بین‌المللی) را در جنوب فرانسه تأسیس کنند. اما مشخص نیست که ساخت و توسعه ITER چه زمانی به‌پایان می‌رسد. بااین‌حال، برای کاهش هزینه‌ها و دستیابی به فناوری موردنظر، سایر تأسیسات مانند WEST درحال انجام آزمایش‌هایی هستند تا بفهمند چگونه می‌توان این رآکتور غول پیکر را به بهترین نحو ایجاد کرد.

برای اینکه همجوشی روی زمین اتفاق بیفتد، سوخت باید حداقل به 50 میلیون درجه سانتی‌گراد برسد. یکی از موانع اصلی دستیابی به انرژی همجوشی این است که برای تولید آن دماهای شدید زیادی لازم است، و تاکنون رآکتورها نتوانسته‌اند پلاسما را به اندازه کافی برای به‌دست‌آوردن انرژی حفظ کنند. درحال‌حاضر، معمولاً رآکتورهای همجوشی انرژی کمتری نسبت به میزانی که مصرف می‌کنند، تولید کرده‌اند.

رآکتور WEST نیز از این قاعده مستثنی نبود. بااین‌حال، محققان می‌گویند که این رآکتور 15 درصد انرژی همجوشی بیشتری در مقایسه با دفعات قبلی تولید کرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا