عمومی

عضو اتاق اصناف ایران: بازار موبایل راکد است، مردم تعمیر موبایل را به خرید ترجیح می‌دهند

عضو اتاق اصناف ایران: بازار موبایل راکد است، مردم تعمیر موبایل را به خرید ترجیح می‌دهند

بازار موبایل در رکودی طولانی فرو رفته است. فعالان این حوزه در ماه‌های گذشته هر بار که شاهد این کسادی بوده‌اند، از تأثیر نوسانات نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم گفته‌اند. اکنون به گفته‌ی یکی از اعضای اتاق اصناف این وضع که در طول دو ماه گذشته ادامه داشته، با رکود بازار شب عید ادامه یافته است؛ فروشندگان بلاتکلیف‌اند و مردم بار دیگر به تعمیر موبایل‌هایشان روی آورده‌اند.

از نگاه سیدحسین سادات حسینی، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران بازار موبایل شاهد تغییر رفتار مردم است. او به ایلنا گفته با اینکه معمولاً با افزایش قیمت دلار تقاضا برای خرید گوشی موبایل افزایش پیدا می‌کرد، در یک سال گذشته اوضاع غیرقابل پیش‌بینی بوده است:

تا سال پیش اوضاع به‌گونه‌ای بود که با افزایش قیمت دلار تقاضای مردم برای خرید گوشی افزایش پیدا می‌کرد اما به‌تازگی این رفتار تغییر کرده و حتی موضوعی مانند افزایش قیمت دلار هم تقاضا را تحریک نمی‌کند، چون مردم توان خرید ندارند.

او درباره تکرار این روند گفته است: «در دو ماه گذشته بازار موبایل، بازاری راکد بوده و آنچه این اوضاع را رقم زده کاهش قدرت خرید مردم است. همین رویه در شب عید هم برقرار بود؛ بازار شب عید گذشته بازار داغی نبود و اکنون بیشتر خرید و فروش میان همکاران در صنف موبایل‌فروشی صورت می‌گیرد و خرید عموم مردم کاهش پیدا کرده است.»

خرید و فروش بیشتر میان موبایل‌فروشان صورت می‌گیرد و خرید مردم کاهش پیدا کرده است

رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران از سوی دیگر معتقد است که التهاب بازار ارز بر همه بخش‌های بازار موبایل تأثیری یکسان نداشته است: «با افزایش اخیر قیمت دلار، قیمت گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار حدود پنج درصد افزایش پیدا کرد؛ زیرا این اقلام با ارز حاصل از صادرات وارد می‌شود اما موبایل‌هایی که قیمت آن‌ها پایین‌تر از این رقم است با ارز نیمایی وارد می‌شوند، بنابراین این دسته از موبایل‌ها چندان از نوسانات ارزی تأثیری نمی‌پذیرند.»

کاهش قدرت خرید مردم، واژه‌ی تکرارشونده‌ی روزهای رکود بازار است. حسینی هم در گفته‌هایش بر این موضوع تأکید کرده و از کاهش تمایل مردم برای تعویض موبایل گفته است؛ هرچند «این شرایط به تحریک بازار تعمیرات انجامیده و تقاضا برای تعمیرات افزایش پیدا کرده است.»

دو سال پیش، در ابتدای سال ۱۴۰۱، بازار موبایل تحت تأثیر اخبار مربوط به ممنوعیت واردات و مشکلات تأمین ارز، التهاب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته و همچنان کساد بود. آن زمان «lastech» در گفت‌وگو با فعالان موبایل به این پرداخته بود که «با وجود عرضه بالای گوشی، مردم تمایلی به خرید ندارند‌» و وضع چنان شده است که «فروشندگان در مواردی به فروش همراه با زیان مالی تن می‌دهند.»

سردرگمی فروشندگان و خریداران باز هم ادامه یافت. آبان ۱۴۰۱ در وضعیتی مشابه امروز، بازار تعمیرکاران بیش از فروشندگان مشتری داشت. آن روزها «lastech» در گزارشی با تیتر «وضعیت بازار دیجیتال؛ کاهش قدرت خرید و تمایل به گوشی‌های ارزان‌قیمت» از قول مدیر یک فروشگاه آنلاین موبایل نوشته بود که به‌دلیل افزایش قیمت‌ها، خیلی‌ها دیگر گوشی‌شان را عوض نمی‌کنند و اگر به مشکلی بر بخورند ترجیح می‌دهند تعمیرش کنند؛ با اینکه هزینه‌ی تعمیرات هم بالا است. علاوه بر این آمارهای انجمن واردکنندگان موبایل هم از تمایل مردم به خرید گوشی‌های موبایل ارزان‌قیمت حکایت داشت.

اکنون به‌نظر می‌رسد شرایط چندان تغییر نکرده است و در چندماه گذشته اخبار این کسادی، پشت ماجرای تولید گوشی داخلی، موبایل‌های تقلبی نوکیا و ممنوعیت واردات گوشی‌های دکمه‌ای گم شده است. همان‌طور که بازار لپ‌تاپ هم گرفتار نوسانات دلاری است و خرید لپ‌تاپ برای بعضی اقشار جامعه بسیار دشوار و برای بعضی دیگر هم به آرزو تبدیل شده است.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا