عمومی

کارت گرافیک RTX 5090 پاییز امسال عرضه می‌شود؟

کارت گرافیک RTX 5090 پاییز امسال عرضه می‌شود؟

طبق گزارش‌های متعدد، انویدیا عرضه‌ی گرافیک‌های سری RTX 50 را به سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۴ موکول خواهد کرد.

تیم سبز مدتی پیش معماری بلک‌ول را معرفی کرد که قرار است ابتدا در ابرتراشه‌‌ی هوش مصنوعی GB200 و سپس در گرافیک‌های سری RTX 50 استفاده شود.

هنوز تاریخ رسمی عرضه‌ی این پردازنده‌ها مشخص نیست، اما اکنون توجه بیشتری به‌خصوص از سوی گیمرها به رونمایی از گرافیک‌های نسل بعد انویدیا معطوف شده است.

شرکای تجاری انویدیا پیش‌بینی کرده‌اند که کارت‌های گرافیک RTX 5080 و RTX 5090 در پاییز امسال عرضه شوند. با وجود اینکه این نام‌ها احتمالاً درست هستند، مشخصات فنی هنوز قطعی نشده‌اند و ممکن است انویدیا تا آخرین لحظه تغییراتی را اعمال کند. تولیدکنندگان گفته‌اند که امسال احتمالاً شاهد افزایش قیمت کارت گرافیک خواهیم بود.

جدول مشخصات کارت گرافیک انویدیا سری rtx 40 و rtx 50
منبع: سایت ویدیوکاردز

یکی از معتبرترین افشاگران می‌گوید رونمایی از کارت گرافیک انویدیا سری RTX 50 تا قبل از پایان ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد. همین افشاگر اولین شخصی بود که ادعا کرد معماری بلک‌ول همراه‌ با حافظه‌ی GDDR7 با پهنای باس ۵۱۲ بیتی به ابرتراشه‌ی GB202 خواهد آمد.

شایعات نشان می‌دهند که تراشه‌ی گرافیکی GB202 می‌تواند تا ۱۹۲ پردازنده‌ی جریانی (SM) داشته باشد، در حالی که GB203 شاید با نصف این تعداد (۹۶ واحد) عرضه شود. انتظار می‌رود که RTX 5090 با ۲۴٬۵۷۶ هسته‌ی CUDA و RTX 5080 با حدود ۱۲٬۸۸۸ هسته رونمایی شوند. برای مقایسه، کارت گرافیک RTX 4090 دارای ۱۶٬۳۸۴ هسته‌ی کودا است.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا