عمومی

در گوشی قدیمی سامسونگ مشکل شارژدهی دارید؟ شاید یوتیوب مقصر باشد

در گوشی قدیمی سامسونگ مشکل شارژدهی دارید؟ شاید یوتیوب مقصر باشد

به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری معمولاٌ با ویژگی‌های جدید و بهبود عملکرد همراه هستند، اما گاهی باعث افت عملکرد و بروز مشکلاتی در پایداری سیستم می‌شوند. ظاهراً با آپدیت اخیر اپلیکیشن یوتیوب، چنین مشکلی روی برخی مدل‌های قدیمی گوشی سامسونگ و تبلت سامسونگ رخ داده است.

یکی از اعضای تیم توسعه‌ی کدک‌های ویدئو و تصویر اندروید با انتشار پستی در لینکدین اعلام کرد که از این به‌ بعد اندروید از کدک AV1 موسوم به libdav1d برای یوتیوب استفاده خواهد کرد. این کدک را تیم توسعه‌دهنده‌ی پخش‌کننده‌ی محبوب VLC ساخته‌ است.

همه‌ی دستگاه‌های مجهز به اندروید ۱۲ یا بالاتر، پس‌ از دریافت به‌روزرسانی Google Play System در مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳)، به‌صورت نرم‌افزاری از این کدک پشتیبانی می‌کنند.

کدک بهبودیافته‌ی AV1 به پخش باکیفیت‌تر ویدیوها هنگام اتصال به اینترنت کم‌سرعت کمک می‌کند، اما همه‌ی گوشی‌ها به‌صورت سخت‌افزاری از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند. درواقع اکثر گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار که با رمزگشایی سخت‌افزاری AV سازگاری ندارند از رمزگشایی نرم‌افزاری بهره می‌برند.

اپلیکیشن‌های اندروید به‌جای رمزگشای جدید dav1d به‌صورت پیش‌فرض از رمزگشای قدیمی‌تر AV1 با نام libgav1 استفاده می‌کنند. برنامه‌ها برای استفاده از رمزگشای جدیدتر باید به‌طور خاص برای این کار درخواست بدهند؛ کاری که یوتیوب بلافاصله پس‌ از انتشار به‌روزرسانی گوگل‌ پلی سیستم در ماه گذشته آن را آغاز کرد.

گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده‌ی قدیمی‌ هنگام استفاده از رمزگشای قدیمی‌تر AV1 احتمالاً با افت عملکرد و پرش فریم مواجه می‌شوند. علاوه‌براین، برخی‌ از کاربران نگران هستند گوشی‌های آن‌ها هنگام استفاده از رمزگشای نرم‌افزاری قدیمی‌تر، باتری بیشتری مصرف کند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا