تکنولوژی

دانشمندان عمیق‌ترین گودال آبی جهان را در مکزیک کشف کردند

دانشمندان عمیق‌ترین گودال آبی جهان را در مکزیک کشف کردند

محققان کشف کرده‌اند که گودال آبی «Taam Ja» در خلیج چتومال مکزیک عمیق‌ترین فروچاله (Sinkhole) شناخته‌شده زیر آب در جهان است. البته هنوز محققان نتوانسته‌اند به انتهای آن برسند، اما اندازه‌گیری‌های جدید نشان می‌دهد که این فروچاله می‌تواند به هزارتویی از غارها و تونل‌های زیردریایی متصل باشد.

براساس گزارش LiveScience و مقاله منتشرشده در Frontiers، در اواخر سال 2023، غواصان برای شناسایی شرایط محیطی Taam Ja به درون این فروچاله رفتند تا با یک دستگاه مخصوص به‌نام CTD دما و عمق آن را اندازه‌گیری کنند. محققان دریافتند که داده‌های این دستگاه نشان می‌دهد که Taam Ja عمیق‌ترین گودال آبی شناخته‌شده جهان است و حداقل 420 متر در زیر سطح دریا امتداد دارد.

عمیق‌ترین گودال آبی جهان در مکزیک

دانشمندان عمیق‌ترین گودال آبی جهان را در مکزیک کشف کردند

دانشمندان در سال 2021، عمق Taam Ja را 146 متر کمتر از رقم فعلی تخمین زده بودند و به‌همین دلیل به آن عنوان دومین گودال آبی جهان را داده بودند. اما حالا با محاسبه دقیق‌تر، «گودال آبی سانشا یونگل» معروف به «گودال اژدها» با عمق 301 متر، جایگاه اول را به Taam Ja داده است.

البته ابزار CTD مورداستفاده محققان در مطالعه اخیر نتوانسته است عمق واقعی گودال آبی Taam Ja را کشف کند چراکه این دستگاه فقط می‌توانست تا عمق 500 متری کار کند.

گودال‌های آبی درواقع غارهایی عمودی پر از آب هستند که در مناطق ساحلی با سنگ بستر متشکل از مواد محلول مانند سنگ آهک، مرمر یا گچ یافت می‌شوند. این گودال‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که آب از میان سنگ بستر نفوذ کند و با حل‌کردن مواد معدنی، باعث ایجاد شکاف‌هایی شود؛ درنهایت با پیشروی آب سنگ بستر فرو می‌ریزد و فروچاله تشکیل می‌شود. از نمونه‌های معروف آن می‌توان به گودال آبی دین (Dean) در باهاما و گودال آبی دهب (Dahab) در مصر اشاره کرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا