عمومی

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی: سهم تولید دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی به ۲٫۷۶ درصد رسیده است

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی: سهم تولید دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی به ۲٫۷۶ درصد رسیده است

سیاوش ملکی‌فر، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی، هدف اصلی کشور در حوزه‌ی دانش‌بنیان را افزایش سهم تولید شرکت‌های این حوزه و توسعه‌ی اقتصاد دانش‌بنیان و سهم آن از تولید ناخالص داخلی می‌داند. او با تأکید بر همین هدف اعلام کرده که در حال حاضر، سهم تولید دانش‌بنیان از کل تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کرده است:

براساس آخرین آمار سهم تولید دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی به حدود ۲.۷۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی رسیده که هدف‌گذاری دولت در برنامه هفتم توسعه‌ی اقتصادی کشور رساندن این عدد به ۷ درصد است.

– سیاوش ملکی‌فر، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی

چند روز قبل نیز معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور به افزایش میزان فروش و صادرات در شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرده و ضمن اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با فعالیت‌های مستمرشان نیازهای مهم و خلأهای اساسی را پر کرده‌اند، گفته بود:

فروش سال گذشته‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان ۵۳۰ هزار میلیارد تومان بود و رقم صادرات این شرکت‌ها نیز به ۲ میلیارد دلار رسید که سه برابر میزان صادرات این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ بود.

– روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور

بیشتر بخوانید

دانش‌بنیان‌ها زمینه‌ی مشارکت مردم در تولید و تحقق شعار سال ۱۴۰۳ را فراهم می‌کنند

ملکی‌فر هدف و برنامه اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی را افزایش همین سهم عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد که تحقق این افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان هم نیازمند رشد کمی است و هم رشد کیفی. او در ادامه می‌گوید:

«در همین رابطه برنامه‌ای برای زایش شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم داشت که به‌زودی رونمایی می‌شود. بخشی از این برنامه‌ها نسخه بهبودیافته و تکامل‌یافته برنامه‌های قبلی و بخشی دیگر برنامه‌های جدید خواهد بود.»

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین به توضیح برنامه‌هایی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ نیز پرداخته است و به خبرگزاری مهر اعلام می‌کند:

«در صندوق نوآوری مثل هر سال که تلاش می‌کنیم، خدمات خود را متناسب با شعار سال و سیاست‌های کلان حاکمیت و دولت تنظیم کنیم، امسال نیز بسته‌ی ویژه‌ای را برای پاسخ‌گویی به الزامات جهش تولید و شعار سال ۱۴۰۳ خواهیم داشت.»

به گفته‌ی او، با توجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردم است، شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مصادیق مشارکت مردم در تولید به شمار می‌روند چرا که ماهیتاً بخش خصوصی هستند.

به اعتقاد معاون صندوق نوآوری و شکوفایی، هرچقدر به جهش تولید در شرکت‌ها کمک شود، در واقع حرکتی به سمت تحقق شعار سال خواهد بود، چراکه خود شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق مشارکت مردم در اقتصاد هستند.

تسهیلات، سرمایه‌گذاری، ضمانت و توانمندسازی خدماتی در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها است

سیاوش ملکی‌فر اعلام می‌کند که برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ نیز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار دارد. او در همین زمینه می‌گوید:

عمده ابزارهای ما در صندوق نوآوری جنبه‌ی مالی دارد و در چهار گروه تسهیلات، ضمانت، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به دانش‌بنیان‌ها خدمات ارائه می‌دهیم. امسال بسته‌هایی را در دو بخش شعار سال یعنی جهش تولید و همچنین مشارکت مردم تدوین کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم برنامه‌های مفصلی را در این حوزه عملیاتی کنیم.

– سیاوش ملکی‌فر، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی

او در ادامه اضافه می‌کند که این بسته‌ها عمدتاً در قالب اعطای تسهیلات، سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات بلاعوض توانمندسازی است و به زعم او چنین برنامه‌هایی هم به‌صورت مستقیم به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند و هم به افزایش مشارکت مردم در تولید دانش‌بنیان منجر خواهد شد.

علاوه بر بسته‌های حمایتی و تسهیلاتی، تأمین مالی جمعی نیز دیگر راهکار صندوق نوآوری و شکوفایی برای جذب سرمایه در راستای تولید دانش‌بنیان است. ملکی‌فر در همین زمینه به یک تجربه‌ی پیشین اشاره کرده و توضیح می‌دهد:

سال گذشته با پخش برنامه تلویزیونی شکوفا، حدود ۲۳۰ میلیارد تومان منابع مردمی به شرکت‌های دانش‌بنیان تزریق شد و امسال این برنامه در قالب تأمین مالی جمعی پررنگ‌تر و با یک جهش نسبت به سال گذشته اجرایی خواهد شد.

– سیاوش ملکی‌فر، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی

ارائه‌ی تسهیلات سرمایه در گردش نیز جزو برنامه‌های اولویت‌دار صندوق نوآوری و شکوفایی است که معاون توسعه این صندوق در توضیح آن می‌گوید: «به‌طور مثال شرکتی که در یک سال با برنامه رشد تولید ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است، سال بعد به کمک ابزارهای مالی مثل تسهیلات سرمایه در گردش باید ۳۰۰ میلیارد تومان بفروشد.»

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا