موبایل

گوشی هوشمند جدید نوکیا با قابلیت تعمیر در چند دقیقه!

گوشی نوکیا جی ۲۲ (Nokia G22) که توسط تولیدکننده فنلاندی “اچ ام دی گلوبال” (HMD Global) ساخته شده است، یک تلفن هوشمند استاندارد با صفحه نمایش ۶.۵ اینچ و یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی است. اما بدنه بیرونی و داخل گوشی است که آن را منحصر بفرد می کند. درب پشت گوشی، از پلاستیک قابل بازیافت است که می‌تواند به راحتی باز شده و قطعات معیوب، تعویض شوند.

به گزارش lastech از ایسنا، کاربر با استفاده از ابزارها و راهنمایی تعمیر که از سوی شرکت “آی فیکس ایت” (iFixit) فراهم شده است، می‌تواند درب پشت گوشی را باز کرده و قاب پشت گوشی، باطری، صفحه نمایش و پورت شارژ را تعویض کند.

آدام فرگوسن، مدیر بازاریابی محصول “اچ ام دی گلوبال” اظهار کرد: این فرآیند ممکن است به طور میانگین، ۳۰ درصد هزینه کمتری نسبت به تعویض گوشی قدیمی و خرید تلفن جدید داشته باشد.

شرکت‌های تلفن هوشمند تحت فشار رگولاتورها که خواهان دستگاه‌های الکترونیکی پایدارتر هستند، به طور فزاینده تلاش می‌کنند گوشی‌هایی تولید کنند که مدت طولانی‌تری دوام داشته باشند. به عنوان مثال، قانونگذاران در پارلمان اروپا خواستار وضع مقرراتی هستند که تولیدکنندگان را وادار کنند به کاربران، حق تعمیر بدهند.

حق تعمیر به جنبش مدافعان حقوق مصرف کننده اشاره دارد که می‌خواهند تعمیر دستگاه‌ها برای مصرف کنندگان، راحت‌تر شود.

تعمیر تلفن‌ها به دلیل این که باطری و سایر قطعات آن با چسب محکم شده‌اند، پیچیده‌تر شده است.

اپل که مدت‌ها تمایلی به تغییر سیاست‌های تعمیرات خود نداشت، نوامبر سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت برنامه تعمیر خارج از سیستم این شرکت را راه‌اندازی کند که به مشتریان اجازه می‌دهد قطعات را برای تعمیر دستگاهشان، خریداری کنند.

تحقیقات شرکت “سی سی اینسایت” نشان می‌دهد حدود نیمی از دارندگان گوشی موبایل در اروپا در صورت خراب شدن گوشی بدون گارانتی، آن را تعمیر می‌کنند.

یک عیب نوکیا جی ۲۲ این است که تنها از استاندارد آی پی ۵۲ در زمینه مقاومت در برابر ذرات آسیب‌رسان پشتیبانی می‌کند و ضد آب نیست. به گفته فرگوسن، این قابلیت در قیمت فعلی گوشی، امکان پذیر نیست.

نوکیا تنها شرکتی نیست که تلفن‌های هوشمند دوستدار محیط زیست تولید می‌کند. شرکت هلندی “فیرفون” (Fairphone) هم تلفن‌هایی می‌فروشد که از قطعات قابل تعمیر و قابل تعویض در ساخت آنها استفاده شده است.

نوکیا که زمانی بزرگترین سازنده گوشی موبایل بود، با صدرنشینی غول‌های الکترونیکی سامسونگ و اپل، عقب‌نشینی کرده است. این شرکت اکنون برای زیرساخت مخابراتی که به اپراتورهای موبایل می‌فروشد، شناخته می‌شود.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، نوکیا، کسب و کار موبایل خود را در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۵.۴ میلیارد یورو (۵.۸ میلیارد دلار) به مایکروسافت فروخت. این واحد بعدا توسط اچ ام دی که توسط مدیران نوکیا در فنلاند تاسیس شده بود، به مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار خریداری شد. نوکیا برای هر گوشی که اچ ام دی می فروشد، حق امتیاز می‌گیرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا