بازی

چطور شرکت‌های فینتک به کسب وکار ما کمک می‌کنند؟

چطور شرکت‌های فینتک به کسب وکار ما کمک می‌کنند؟

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

فین‌تک یا فناوری مالی مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای خدمات مالی است که شرکت‌ها از آن برای خودکار کردن روش‌های مالی سنتی استفاده می‌کنند. ممکن است با شنیدن نام فین‌تک به یاد سیستم‌های پرداخت آنلاین مانند PayPal بیفتید، اما فین‌تک‌ها کاربرد‌های بسیار گسترده‌تری دارند. 

نمونههایی از فینتک

برای آنکه بهتر متوجه مفهوم فین‌تک و روش کار شرکت‌های فین‌تکی بشوید، بهتر است نمونه‌هایی از این فناوری را با هم مرور کنیم.

۱. بلاکچین و رمزارزها

فناوری زنجیره بلوکی و ارزهای دیجیتال از جنجالی‌ترین کاربردهای فین‌تک هستند، چون جزو اولین کاربری‌های فین‌تکی بودند که نشان دادند چگونه پیشرفت فناوری می‌تواند سرنوشت یک بخش از صنعت را تغییر بدهد. در گوشه‌وکنار جهان، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و شرکت‌های فناوری شروع به استخراج رمزارزها کرده‌اند و حتی شرکتی مثل فیس‌بوک نیز ارز دیجیتال مخصوص به خود یعنی لیبرا را ایجاد کرده است. 

۲. سیستمهای پرداخت آنلاین

فناوری مالی یا همان فین‌تک سبب دگرگون شدن روش‌های پرداخت نیز شده است. فین‌تک به مشتریان این امکان را می‌دهد که تراکنش‌های مالی خود را از طریق رایانه و تلفن همراه هوشمند انجام بدهند. در نتیجه، نحوه پرداخت آنها برای خدمات و محصولاتی که دریافت می‌کنند، دستخوش تحولات جدی شده است. بر اساس آمارهای رسمی، در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۹۵۰میلیون کاربر در سراسر جهان برای پرداخت از تلفن همراه استفاده کرده‌اند و پیش‌بینی شده که این تعداد تا سال ۲۰۲۳ به ۱.۳۱میلیارد کاربر افزایش یابد. 

۳. برنامههای مربوط به تعیین بودجه

اپلیکیشن‌های تعیین بودجه مانند Good Budget نیز بخشی از فناوری‌های مالی‌ به حساب می‌آیند. این برنامه‌ها به کاربران، به‌ویژه مشتریان کمک می‌کنند تا هزینه‌ها و درآمدهایشان را پیگیری کنند و بتوانند امور مالی خود را کنترل کنند. 

۴. پلتفرمهای جذب سرمایه

قبل از ظهور این پلت‌فرم‌ها، شرکت‌ها باید برای دریافت وام به بانک‌ها مراجعه می‌کردند. در صورتی که امروزه با وجود پلت‌فرم‌های جذب سرمایه، کسب‌وکارها می‌توانند از سرمایه‌گذاران مختلف در یک پلت‌فرم سرمایه بگیرند. 

همچنین، مردم می‌توانند از طریق همین پلت‌فرم‌ها جهت کمک به جمع‌آوری وجوه برای اهداف مختلف مثل پرداخت هزینه‌های درمانی، مسافرت و کمک به امور خیریه استفاده کنند. 

۵. پلتفرمهای سرمایهگذاری و تجارت

در حال حاضر، به لطف وجود فین‌تک، سرمایه‌گذاران بازار سهام دیگر برای خرید و فروش سهام، به معامله مستقیم با بورس نیازی ندارند. با ظهور اپلیکیشن‌های معاملات سهام، سرمایه‌گذاران قادرند تا تراکنش‌ها را با تلفن همراهشان انجام بدهند. برخی از اپلیکیشن‌های تجاری نیز به سرمایه‌گذاران با بودجه کمتر خدمات ارائه می‌دهند. 

فین‌تک روش کار شرکت‌های مدیریت دارایی را نیز متحول کرده است. اکنون آنها می‌توانند خدمات مدیریت عملکرد مبتنی بر الگوریتم را با کمک مشاوران روبو (robo advisors) ارائه کنند. 

کار شرکتهای فینتک چیست؟

اگر بخواهیم کار این شرکت‌ها را به‌طور خلاصه توضیح بدهیم، باید بگوییم که این شرکت‌ها خدمات مالی را بیش از پیش در دسترس عموم مردم می‌گذارند. خدمات این شرکت‌ها شامل تراکنش‌های مالی سنتی مانند پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و دریافت وام می‌شود اما در عین‌حال فناوری‌های مالی مانند بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال را نیز دربرمی‌گیرد. 

شرکتهای فینتک به کسبوکارها چه کمکی میکنند؟

شرکت‌هایی که فناوری مالی یا فین‌تک ارائه می‌دهند، از چند راه مختلف می‌توانند به کسب‌وکارها کمک کنند. این شرکت‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها بیش از همه مفیدند. کاربردهای شرکت‌های فین‌تک برای کسب‌وکارها عبارت‌اند از:

  • این شرکت‌ها بدون دردسر به کسب‌وکارها کمک مالی می‌کنند. بانک‌ها برای اعطای وام اسناد مختلفی را مطالبه می‌کنند، فرایندهای اغلب پیچیده‌ای دارند و مراحل کارشان زمان‌بر است. بدیهی است که کسب‌وکارها نمی‌توانند این مشکلات را تحمل کنند. اینجاست که نقش شرکت‌های فین‌تک پررنگ می‌شوند. این شرکت‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا به‌راحتی مشکلات مربوط به دریافت وام را حل کنند. 
  • شرکت‌های فین‌تک راه‌حل‌های اینترنتی برای پرداخت‌ها، ارسال فاکتورها و پرداخت بدهی‌ها ارائه می‌کنند که به کاربران یا همان کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا به تمام کارهایشان برسند. با کمک این شرکت‌ها، کسب‌وکارهای کوچک نیازی به حساب تجاری یا دستگاه‌های کارت‌خوان گران‌قیمت ندارند.
  • شرکت‌های فعال در حوزه فناوری مالی به کسب‌وکار‌ها این امکان را می‌دهند که در یک زمان چندین پرداخت را با هم انجام بدهند و مطمئن شوند که این پرداخت‌ها با رعایت مقررات مالی و بانکی انجام می‌شوند.
  • در حال حاضر، شرکت‌های فین‌تک با ارائه گزینه‌ای برای صدور چک به صورت آنلاین، فرایندهای مالی و پرداخت را ساده‌تر کرده‌اند. 
  • این شرکت‌ها یک فناوری خدماتی به نام «بازرسی» ارائه می‌کنند که به صاحبان مشاغل و کسب‌وکار کمک می‌کند تا بتوانند تمام صورت‌حساب‌هایشان را به صورت یک‌جا مدیریت کنند. این گونه خدمات تضمین‌کننده انجام به‌موقع پرداخت‌ها نیز هست.  

منبع:

https://enterslice.com/learning/how-fintech-companies-help-startups/amp/

How Fintech Can Help Your Business

https://www.techslang.com/what-is-fintech-and-what-do-fintech-companies-do/

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا