عمومی

پیشرفت چشمگیر پردازنده‌های AMD با Zen4؛ بهبود ۲۴ تا ۳۷ درصدی عملکرد در پردازش تک‌هسته‌ای

اولین سری پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen4 ای‌ام‌دی قرار است تا اواخر پاییز ۱۴۰۱ و با نام Ryzen 7000 به بازار عرضه شوند. این پردازنده‌ها از جدیدترین نوآوری‌های معماری AMD و فناوری جدیدتر لیتوگرافی سیلیکونی بهره‌مند خواهند بود که هر دو درنهایت باعث افزایش عملکرد و بهبود بهره‌وری انرژی در این پردازنده‌ها نسبت به سری‌ فعلی پردازنده‌های AMD مبتنی بر معماری Zen3 خواهند شد.

به گزارش Overclock3d و طبق ویدئویی که در کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead منتشر شد، تعداد پردازش‌های پردازنده‌های جدید AMD مبتنی بر معماری Zen4 در فرکانس‌ها‌ی‌ یکسان بین ۱۵ تا ۲۴ درصد بیشتر خواهد شد. این پردازنده‌ها از دستور‌العمل‌های AVX-512 پشتیبانی خواهند کرد و فرکانس بوست پایدار آن‌ها نیز بین ۸ تا ۱۴ درصد افزایش خواهد یافت. این بهبود‌ها، افزایش ۲۸ تا ۳۷ درصدی را برای عملکرد تک‌هسته‌ای پردازنده‌های Zen4 و سری Ryzen 7000، به ارمغان خواهند آورد و همین موضوع می‌تواند در نهایت بهبود عملکرد چند‌هسته‌ای را نیز امکان‌پذیر کند.

AMD با معماری Zen4 ظرفیت حافظه‌ی کش L2 را از ۵۱۲ کیلوبایت به یک مگابایت افزایش داده است که این دوبرابر کردن باعث می‌شود داده‌های بیشتری نزدیک به هسته‌های پردازنده ذخیره شوند و کارها سریع‌تر انجام شود. انتظار می‌رود AMD در معماری Zen4 برای هر هسته ۴ مگابایت حافظه‌ی کش L3 در نظر بگیرد که همان ظرفیت هسته‌ها در معماری Zen3 پردازنده‌های فعلی (بدون V-Cache) است.

اطلاعات جدید معماری Zen4

تیم قرمز در معماری Zen4 و پردازنده‌های سری Ryzen 7000، پشتیبانی از فناوری PCIe 5.0 و مسیر‌های PCIe کاربردی‌تر و همچنین پشتیبانی از حافظه‌ی DDR5 را برای کاربران ارائه کرده و به‌طور خلاصه، پردازنده‌های جدید خود را با قابلیت‌های ورودی/خروجی بیشتری نسبت به پردازنده‌های AM4 فعلی، عرضه می‌کند.

  • پردازنده Ryzen 7 7800X با فرکانس ۵٫۲ گیگاهرتز رؤیت شد
  • هرآنچه درباره پردازنده‌های Ryzen 7000 ای‌ام‌دی می‌دانیم

AMD در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ به پردازنده‌ای از سری Ryzen 7000 اشاره کرد که فرکانس بوست تمام‌هسته‌ای آن به پنج گیگاهرتز می‌رسید. در اطلاعاتی که اخیراً نیز به بیرون درز پیدا کرده به نظر می‌رسد این پردازنده‌ی پنج نانومتری، AM5 نام دارد و از هشت هسته‌ی مبتنی‌بر معماری Zen4 با پشتیبانی از قابلیت SMT استفاده می‌کند. احتمال می‌رود نمونه‌های جدیدتر Zen4 بعد از رونمایی رسمی از این محصولات بتوانند به فرکانس‌های بالاتری هم دست پیدا کنند.

به‌طور کلی گزارش‌ها نشان می‌دهند که تغییر معماری Zen3 به Zen4 برای AMD‌ جهشی بزرگتر از تغییر معماری Zen2 به Zen3 خواهد بود؛ در واقع معماری Zen‌3 تنها در بخش گیمینگ بهبود‌هایی را برای AMD به همراه داشت. حالا باید منتظر ماند و دید که پردازنده‌های جدید Zen4‌ در رقابت با پردازنده‌های نسل بعدی اینتل چگونه عمل خواهند کرد و تیم قرمز در عمل چه برتری‌هایی نسبت به تیم آبی ارائه می‌کند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا