عمومی

آمار رسمی اپل، افت فروش آیفون در چین را رد می‌کند

آمار رسمی اپل، افت فروش آیفون در چین را رد می‌کند

اپل با عملکرد بهتر از حد انتظار در بازار چین، گزارش‌های منتشرشده در ماه‌های اخیر را که نشان‌دهنده‌ی افت فروش گوشی آیفون بودند، به چالش کشید.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، اعلام کرد درآمد حاصل از فروش آیفون در چین، قبل‌ از اعمال تعدیل‌های مربوط به اختلالات زنجیره‌ی تأمین ناشی‌ از کووید در سال ۲۰۲۲، رشد داشته است. کوک خوش‌بینی بلندمدت اپل درمورد بازاری که همچنان ۱۸ درصد از فروش خالص این شرکت را تشکیل می‌دهد، تکرار کرد.

تحلیلگران به‌دلیل نقش دوگانه‌ی چین به‌عنوان بازار بزرگ و پایگاه جهانی تولید آیفون، عملکرد این شرکت را در کشور مذکور به‌دقت زیر نظر دارند. کوک توضیح بیشتری نداد و تحلیلگران را با داده‌های مستقلی که نشان می‌دهد آیفون به‌سرعت درحال ازدست‌دادن جایگاه خود در بازار موبایل چین است، رها کرد.

داده‌های دولتی مربوط به ثبت دستگاه‌های جدید در چین، کاهش شدید عرضه‌ی آیفون را در دو ماه اول سال نشان می‌دهند. از طرفی، تحلیلگران کانترپوینت از کاهش ۱۹ درصدی فروش گوشی‌های اپل در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۴ در چین خبر دادند.

IDC که به‌طور کلی به‌عنوان معیار ردیابی صنعت موبایل درنظر گرفته می‌شود، تخمین زده است که محموله‌های جهانی آیفون در بازه‌ی زمانی مورد بحث ۱۰ درصد کاهش یافته‌اند. این تناقض می‌تواند ناشی از تفاوت نحوه‌ی محاسبه‌ی درآمد از طرف تحلیلگران و اپل باشد.

ویل وونگ، تحلیلگر IDC، پس از انتشار آمارهای رسمی اپل از فروش آیفون در چین گفت: «ما در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۴ شاهد کاهش سالانه در ارزش کلی ایجادشده‌ی ناشی از فروش آیفون در چین بودیم. میانگین قیمت گوشی نقش مهمی در توضیح این تفاوت دارد. IDC قیمت‌های نهایی را که مصرف‌کنندگان پرداخت می‌کنند، در نظر می‌گیرد، درحالی‌که اپل احتمالاً از سطح قیمت دیگری مثل قیمت کارخانه در گزارش مالی خود بهره می‌برد.»

به گزارش بلومبرگ، سهام اپل پس‌ از اعلام خبر ۱۱۰ میلیارد دلار بازخرید سهام و کاهش کمتر از حد انتظار در فروش جهانی، در معاملات پس‌ از ساعت کاری روز پنجشنبه تا ۷٫۹ درصد افزایش یافت. ارزش سهام تأمین‌کنندگان آسیایی اپل، از Hon Hai Precision Industry Co گرفته تا LG Innotek Co نیز بالا رفت.

اپل جزئیات دقیق میزان فروش آیفون را در نواحی مختلف جهان فاش نمی‌کند. چارلز مون، تحلیلگر کانترپوینت، می‌گوید در سال جاری فروش آیفون در چین به‌ سمت مدل‌های جدیدتر متمایل شده که باعث افزایش قیمت فروش متوسط به ازای هر واحد می‌شود. این وضعیت می‌تواند به توضیح چگونگی کاهش فروش آیفون، درحالی‌که درآمد اپل افزایش یافته است، کمک کند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا