مرکز پژوهشهای مجلس: لایحه بودجه ۱۴۰۴ در بخش فاوا دچار ضعف جدی است
مرکز پژوهشهای مجلس: لایحه بودجه ۱۴۰۴ در بخش فاوا دچار ضعف جدی است
این گزارش همچنین دربارهی میزان پیشرفت پروژهی توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری از منظر شاخص ۲۰ میلیون پوشش خانوارهای کشور تا سال ۱۴۰۴ این آمار را میدهد:
- میزان پیشرفت تا سال ۱۴۰۲: ۳۵ درصد
- میزان پیشرفت تا سال ۱۴۰۳: ۴۰ درصد
مرکز پژوهشها با بررسی احکام لایحه بودجه به چالشهای توسعه شبکه فیبر نوری میپردازد:
با توجه به روند کند برقراری اتصال خانوارها به شبکه دسترسی فیبر نوری و فاصله چشمگیر شاخص پوشش و اتصال در این پروژه، بهرغم سرمایهگذاری کلان صورتگرفته از محل منابع دولت، ضروری است در بودجه سال ۱۴۰۴ هدایت منابع این حوزه از دو محل صندوق توسعه فیبر نوری و کاهش حقالسهم دولت از اپراتورهای مجری، بهسمت اتصال خانوارها و نه صرفاً ایجاد پوشش فیبر نوری هدایت شود.
ناهماهنگی لایحه پیشنهادی با برنامه هفتم توسعه
بهطور کلی طبق این بررسی بخش اول لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۴ در بخش ارتباطات، تناظر چندانی با اهداف و احکام قانون برنامه هفتم پیشرفت ندارد. این گزارش تأکید میکند:
در شرایطی که قانون برنامه هفتم تکالیف متعدد و فراگیری در بخشهای تکمیل شبکه ملی اطلاعات، حمایت از توسعه کسبوکارهای رقومی (دیجیتال)، هوش مصنوعی و هوشمندسازی، آموزش دیجیتال، خدمات پستی و امنیت سایبری ارائه شده است اما صرفاً یک حکم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات که ساختار آن تا حد زیادی غیربودجهای است، در احکام لایحه پیشنهادی دولت ارائه شده است. ضرورت دارد در فرایند تصویب بخش اول قانون بودجه سال ۱۴۰۴ متناسبسازی کافی بین قانون بودجه و برنامه هفتم صورت پذیرد.
در نهایت برای ارتقای اثربخشی لایحه بودجه سال آینده در بخش ارتباطات، مرکز پژوهشها این پیشنهادها را مطرح میکند:
۱. تمرکز بر افزایش اتصال به شبکه دسترسی فیبر نوری
از زمان آغاز سال پروژه توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری کشور، تمرکز وزارت ارتباطات بر رشد شاخص خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری بوده است که بهصورت طبیعی در شروع این پروژه ضروری و لازم بوده است؛ اما در حال حاضر شکاف میان سطح پوشش و میزان اتصال خانوارها در این پروژه افزایش چشمگیری یافته است و سهم بسیار اندکی از خانوارهای کشور در حال حاضر از مزایای این پروژه بهرهمند شدهاند. از سوی دیگر چالشها و کیفیت واقعی اجرای این پروژه صرفاً پس از افزایش اتصال خانوارها به شبکه مشخص خواهد شد.
۲. امنیت سایبری
با توجه به شرایط خاص کشور در حوزه امنیت سایبری و لزوم توجه به بومیسازی زیرساختهای ارتباطی و مخابراتی کشور، مرکز پژوهشها پیشنهاد کرده است که بخشهایی به تبصره «۶» الحاق شود:
- معرفی دستگاههای اجرایی دارای ضعف به مرکز ملی فضای مجازی و در نظر گرفتن یک درصد اعتبارات هزینهای و تملک دارای سرمایهای در راستای رفع این نقاط ضعف و ارتقای امنیت سایبری.
- اجرای تمهیدات بومیسازی و انتقال فناوری ساخت تجهیزات و سامانههای راهبردی مخابراتی و سایبری مورد نیاز از سوی وزارت ارتباطات تا پایان ۱۴۰۴.
۳. پست
طبق این بررسی ضرورت ساماندهی مسئله مدیریت فرایند تجزیه و مبادله مرسولات پستی موضوعی است که در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته و در لایحه بودجه هم باید دیده شود.
۴. حمایت از توسعه صنعت میکروالکترونیک و گوشی تلفن همراه
موضوع دیگری که مرکز پژوهشها مورد توجه قرار داده، حمایت از صنعت میکروالکترونیک و گوشی تلفن همراه است که از بودجه سنواتی سال ۱۴۰۱ در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت. در آن زمان ردیف درآمدی منابع این حوزه از محل واردات گوشیهای تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار تعریف شد و در جداول بودجهای قانون بودجه سال ۱۴۰۳ محل درآمدی این ردیف پیشنهاد شد. مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد کرده تکالیف مربوط به این بخش بهصورت شفافتر ابلاغ شود.
۵. توسعه هوش مصنوعی
یکی از روندهای اساسی در حوزه فناوری در جهان، هوش مصنوعی است. این موضوع در قانون برنامه هفتم پیشرفت مورد تأکید قرار گرفته اما طبق این بررسی در احکام بودجه حوزه فاوا بازتابی نداشته است. بازوی پژوهشی مجلس پیشنهاد کرده است که مجلس در این خصوص حکمی را به قانون بودجه الحاق کند.