عمومی

آموزش تندخوانی و روش صحیح مطالعه بهارمن

آموزش تندخوانی و روش صحیح مطالعه بهارمن

نکات اساسی برای موفقیت در تند خوانی

قدم اول در مسیر یادگیری تند خوانی این است که باید مدام تمرین کنید تا در خواندن حرفه‌ای شوید. در اینجا به چند نکتۀ کلیدی برای حرفه‌ای شدن در تند خوانی اشاره خواهیم کرد.

۱- تمرین، تمرین، تمرین و باز هم تمرین!

هر چقدر بگوییم تمرین باز هم کم است. بگذارید خیالتان را راحت کنیم، بدون تمرین تمامی نکات گفته شده بی‌فایده هستند. آموزش‌ها و تکنیک‌ها باید در یک برنامه‌ریزی منظم روزانه تکرار شوند تا نتیجۀ دلخواه به دست آید.

۲- با متون ساده آغاز کنید

به هیچ‌ وجه از متون سنگین و پیچیده برای تمرین تند خوانی استفاده نکنید. رمان‌هایی که با یک بار خواندن آن‌ها متوجه مطلب می‌شوید، بهترین انتخاب هستند.

۳- از خط‌بر یا انگشت استفاده کنید

با این کار به مغز و چشم‌های خود فرمان می‌دهید تا با همدیگر هماهنگ شوند، این مورد را فراموش نکنید.

۴- سرعت مطالعه‌تان را ارزیابی کنید

قبل از شروع یادگیری تکنیک‌ های تند خوانی، سرعت خواندن خود را اندازه‌گیری کنید و هر چه پیش می‌روید این سرعت را ارزیابی کنید، این کار باعث افزایش انگیزه می‌شود. در ادامه نحوۀ محاسبه سرعت مطالعه را بررسی خواهیم کرد.

محاسبه سرعت مطالعه

برای محاسبۀ سرعت مطالعه به نحو زیر عمل می‌کنیم:

یک متن کوتاه را در نظر بگیرید (مثلاً یک متن ۴۰ خطی). تعداد متوسط کلمات هر سطر را به دست آورید (مثلاً ۱۰ کلمه) و سپس آن را در تعداد سطرها ضرب کنید، ۴۰۰ = ۱۰ × ۴۰. متن را بخوانید و زمان آن را ثبت کنید. با استفاده از فرمول زیر سرعت مطالعۀ شما به دست می‌آید:

برای ارزیابی عدد به دست آمده از این راهنمای استفاده می‌کنیم:

  • سرعت خوانندۀ مبتدی، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه در دقیقه است.
  • سرعت خوانندۀ متوسط، ۲۵۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه است.
  • سرعت خوانندۀ ماهر، ۴۰۰ تا ۶۰۰ کلمه در دقیقه است.

تمرین ۳ ثانیه‌ای

این تمرین با ریتم آهسته، بعد از تمرینی که توسط انگشت و دنبال کردن چشم انجام می‌شود، آغاز خواهد شد. توجه داشته باشید که همۀ تمرین‌ها و تکنیک‌های گفته شده در این مقاله، باید حتماً انجام شوند و انجام ندادن هر کدام از آن‌ها در روند یادگیری تند خوانی خلل وارد می‌کند.

برای انجام این تمرین، کتاب را به سه قسمت عمودی تقسیم کنید (هر خط به سه قسمت تقسیم می‌شود.) در این تمرین با ریتم آهسته ۱ … ۲ … ۳، که تقریباً یک ثانیه بین هر کدام فاصله است، شروع به خواندن می‌کنیم و با انگشت مسیر خواندن را طی کرده و به این صورت با هر شماره، انگشت به قسمت بعدی می‌رود.

بعد از ۳ ثانیه، خواندن آن یک خط تمام می‌شود و به همین منوال خواندن متن را ادامه می‌دهیم. این تمرین را برای حداقل ۵۰ صفحه، تکرار کنید. حین انجام تمرین ۳ ثانیه‌ای رفته رفته فاصله ۱ ثانیه‌ای را کمتر و کمتر می‌کنیم.

تمرین با کتاب برعکس!

تمرین با کتاب برعکس، یک تمرین چالش‌برانگیز است که تند خوانی را وارد مرحله‌ای جدید می‌کند. در ابتدای انجام این تمرین، درک از متن بسیار پایین خواهد بود، اما رفته‌رفته این موضوع حل می‌شود و درک مطلب افزایش پیدا می‌کند.

در این تمرین از یک کتاب با نثر ساده و روان و ترجیحاً فاقد عکس استفاده کنید. در شروع کار، فاصله چشم از متن باید ۳۰ سانتی‌متر باشد. سعی کنید کم کم این مقدار را به ۴۰ و سپس ۵۰ سانتی‌متر برسانید. توجه داشته باشید که تمامی این موارد باید به مرور صورت بپذیرند.

به صورت ذهنی ۲ تا ۳ دقیقه زمان در نظر بگیرید و از بالای سمت راست کتاب برعکس‌شده شروع کنید و با کمک انگشت خود شروع به خواندن کنید؛ از خود انتظار درک متن نداشته باشید، فقط بخوانید و تنها به خواندن متن اکتفا کنید. بعد از پایان زمان ۲-۳ دقیقه‌ای، چند ثانیه مکث کنید و دوباره شروع کنید. مثل تمرین قبل، این تمرین را برای حداقل ۵۰ صفحه تکرار کنید.

کامل ترین تمرینات برای تند خوانی همینجاست!

گرم کردن چشم‌ها

برای گرم کردن چشم‌ها روزانه چند دقیقه زمان برای آن در نظر بگیرید. این تمرین‌ها شامل چرخاندن چشم‌ها به صورت مدور ، مالش پلک‌ها با دست، عقب و جلو کردن انگشت روی بینی و دنبال کردن حرکت آن با چشم‌ها است.

ستاره

این تمرین یکی از معروف‌ترین تمرینات مربوط به گرم کردن چشم و تند خوانی است. روی یک کاغذ، ستاره‌ای بزرگ مانند شکل زیر بکشید و اضلاع آن را با حرکت چشم دنبال کنید. این تمرین را ۲ الی ۵ دقیقه انجام دهید.

جستجوی کلمات

با حرکت چشم‌ها، کلمات موجود در ستون سمت راست را در کم‌ترین زمان ممکن از بین کلمات مقابل آن بیابید. زمان محاسبه شده را نوشته و سعی کنید در دفعات بعد این زمان را کاهش دهید.

جستجوی اعداد

در شکل زیر اعداد ۱ تا ۵۰ به صورت بهم‌ریخته قرار دارند. در این تمرین باید سعی کنید تا با حرکت چشم‌ها به ترتیب این اعداد را پیدا کنید. زمان این کار را یادداشت کرده و سعی کنید در دفعات بعدی این زمان را کاهش دهید.

سرعت سطری

این تمرین یکی از معروف‌ترین تمرین‌های تند خوانی دنیاست. با حرکت چشم‌ها و با بالاترین سرعت ممکن، خطوط بین عددهای ۱ و ۲ را دنبال کنید.

جستجوی اعداد پیشرفته

این تمرین یکی از تمارین کتاب تونی بوزان، نابغه تند خوانی و تقویت حافظه است که باید عدد نوشته شده در ستون سمت چپ را در بین ستون‌های دیگر پیدا کنید.

مؤثرترین تمرینات افزایش حوزه دید

اولین تمرین حوزه دید

این تمرین شما را با نحوۀ انجام تمرین‌های حوزۀ دید آشنا می‌کند؛ در این تمرین باید سعی کنید تا با تمرکز روی ستون وسط، ستون‌های سمت راست و چپ آن را، حتی به صورت مبهم و تار، مشاهده کنید.

تمرین اعداد

در این تمرین مانند تمرین قبل، باید با تمرکز بر روی نقاط ستون اول، اعداد موجود در ستون‌های چپ و راست را تشخیص داد. در ابتدا ممکن است این کار کمی دشوار باشد.

تمرین عبارت‌خوانی

در این تمرین باید با تمرکز بر کلمات وسط جملات، کل عبارت را تشخیص دهید.

تمرین عبارت‌ خوانی

جمله‌خوانی (عبارت‌خوانی پیشرفته)

نحوۀ انجام این تمرین همانند تمرین قبل است و باید با تمرکز بر کلمۀ وسط هر عبارت، کل عبارت را تشخیص دهید. این کار را با متون دیگر هم می‌توانید انجام دهید.

حوزه دید متنی

این تمرین یکی از پیشرفته‌ترین تمرین‌های حوزۀ دید می‌باشد. در این تمرین سعی کنید تا با تمرکز بر روی خط وسط، متن سمت چپ و راست آن را تشخیص دهید.

در این بخش و بخش اول سعی داشتیم تا مهم‌ترین تکنیک ها و روش‌های تند خوانی را بررسی کنیم و تمرین‌های مهم آن را ارائه دهیم. دیدیم که تند خوانی یک مهارت است و اصول خاص خود را دارد، برای همه خصوصا مترجمان حرفه ای که قصد انجام ترجمه فوری دارند، لازم و ضروری است. تمامی مواردی که گفته شد نیاز به تکرار زیاد دارند تا اثربخشی لازم را در سرعت و کیفیت مطالعۀ خود مشاهده کنیم. چه راه‌کارهای دیگری برای افزایش تند خوانی می‌شناسید؟ با ما در میان بگذارید.

تاثیر روی فن بیان قوی

یکی از مهارت‌های کلیدی و بسیار مهم برای افراد؛ مهارت سخنرانی و فن بیان است که سبب ایجاد کاریزما در افراد می‌شود. شما برای بهترین شدن و برای بهبود یافتن در سخنرانی نیازمند تمرینات عملی فن بیان هستید. برای اینکه یک سخنران حرفه ای شوید برای شما واجب است که فن بیان قوی داشته باشید. با داشتن این مهارت به سوی بهترین نسخه خود بروید و بدرخشید! با تندخوانی و مشاهده دوره فن بیان بهارمن میتوانید فن بیان خود را هم به شکلی صعودی تقویت ببخشید.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا