عمومی

متا می‌خواهد مایکروسافت دنیای هدست‌های واقعیت مجازی باشد

متا می‌خواهد مایکروسافت دنیای هدست‌های واقعیت مجازی باشد

بر اساس بیانیه‌ی مطبوعاتی جدید متا، این شرکت به دیگر سازندگان هدست اجازه خواهد داد تا از سیستم‌عامل اختصاصی Horizon OS روی محصولات خود استفاده کنند.

سیستم‌عامل Horizon OS بر پایه‌ی اندروید ساخته شده، اما برای دنیای واقعیت مجازی و ترکیبی بهینه‌سازی شده است. آن‌طور که متا می‌گوید، این هورایزن او اس حالا یک «سیستم‌عامل کامل واقعیت ترکیبی» به‌شمار می‌آید.

کارکرد Horizon OS وابستگی زیادی به فروشگاه نرم‌افزاری متا دارد که میزبان انبوهی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های ویژه‌ی هدست واقعیت مجازی متا است.

در آینده‌ای نزدیک، تجربه‌ی استفاده از هدست‌های کوئست به دیگر هدست‌ها نیز گسترش پیدا خواهد کرد. متا تأیید کرده که با دو برند بزرگ وارد همکاری شده است: ایسوس راگ قصد دارد با استفاده از Horizon OS، هدست واقعیت مجازی جدیدی را تولید کند، در حالی که لنوو از این پلتفرم برای ساخت «دستگاه‌های واقعیت ترکیبی برای بهره‌وری، یادگیری و سرگرمی» استفاده خواهد کرد.

محیط گیم‌ پس ایکس باکس در واقعیت مجازی و دسته‌ بازی

Meta

در زمینه‌ی نرم‌افزار، متا اعلام کرده که فروشگاه این شرکت به‌زودی میزبان محتوای App Lab خواهد شد که در حال حاضر دسترسی به آن دشوار است.

App Lab به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های خود را پیش از انتشار رسمی در فروشگاه، به‌سرعت روی هدست‌های کوئست اجرا کنند. به گفته‌ی متا، توسعه‌دهندگان به یک «چارچوب جدید برنامه‌ی فضایی» نیز برای بهبود برنامه‌های واقعیت ترکیبی دسترسی پیدا خواهند کرد.

متا طی درخواستی مستقیم از گوگل خواستار راه‌اندازی پلی استور روی هدست‌های کوئست شده است: «متا با رویکردی باز در قبال محتوا، به کاربران هدست‌های واقعیت مجازی خود حق انتخاب گسترده‌ای می‌دهد. کاربران سیستم‌عامل Horizon OS نه تنها به فروشگاه اختصاصی این شرکت محدود نمی‌شوند، بلکه می‌توانند از سرویس‌های محبوب بازی نظیر Xbox Game Pass Ultimate نیز بهره‌مند شوند.»

متا از گوگل درخواست کرده است تا «فروشگاه برنامه‌های دوبعدی گوگل‌ پلی» را به سیستم‌عامل Meta Horizon OS بیاورد. با این اقدام، فروشگاه گوگل‌ پلی می‌تواند با همان مدل کسب‌و‌کاری که در سایر پلتفرم‌ها از آن بهره می‌برد، در هدست‌های واقعیت مجازی متا نیز فعالیت کند.

پیش از این اخباری در مورد درخواست متا از گوگل برای راه‌اندازی پلی استور روی هدست‌های کوئست به گوش می‌رسید. اوایل سال ۲۰۲۴ نیز گزارش‌هایی مبنی بر پیشنهاد گوگل برای مشارکت با متا در زمینه‌ی اندروید XR منتشر شد.

درخواست اخیر متا از گوگل برای حضور پلی استور روی سیستم‌عامل Horizon OS، ابهاماتی دارد. متا ادعا می‌کند که گوگل می‌تواند با «همان مدل کسب‌وکار» موجود در اندروید، پلی استور را در این پلتفرم راه‌اندازی کند. این امر به‌طور بالقوه می‌تواند به درآمدزایی بهتر برای توسعه‌دهندگان نسبت به آنچه در فروشگاه متا گزارش شده است، منجر شود.

اما نکته‌ی قابل توجه، تأکید متا روی عبارت «فروشگاه برنامه‌های دوبعدی» است که این احتمال را مطرح می‌کند که برنامه‌های واقعیت مجازی در پلی استور روی Horizon OS اجرا نشوند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا