عمومی

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز ۱۱ برای کامپیوترهای قدیمی

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز ۱۱ برای کامپیوترهای قدیمی

توسعه‌دهنده‌ی Tiny11 با نام مستعار NTDEV بعد از وقفه‌ای یک ساله، از بازسازی کامل ابزار Tiny11 Builder خبر داد که برای علاقه‌مندان به شخصی‌سازی سیستم‌عامل خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود.

آپدیت جدید، تغییرات بزرگی به‌ارمغان آورده است و حالا انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری نسبت‌ به گذشته دارد. ویژگی کلیدی این به‌روزرسانی، امکان شخصی‌سازی هر نسخه‌ای از ویندوز ۱۱ محسوب می‌شود که محدودیت‌های قبلی Tiny11 را از بین می‌برد.

به گفته‌ی NTDEV، آپدیت جدید Tiny11 به‌جای نسخه قدیمی‌تر Batch از قابلیت‌های اسکریپت‌نویسی قدرتمندتر PowerShell استفاده می‌کند. حالا نه‌تنها Tiny11 روی هر نسخه یا بیلد ویندوز ۱۱ قابل اجرا است، بلکه از همه‌ی زبان‌ها و معماری‌های پشتیبانی‌شده در ویندوز ۱۱ (شامل x86 و ARM) استفاده می‌کند.

NTDEV اشاره می‌کند فقط چند فایل اجرایی اضافه در ابزار Tiny11 گنجانده شده است: oscdimg.exe برای ساختن فایل‌های ISO قابل‌بوت از Tiny11 و فایل دیگری که برای دور‌زدن الزام استفاده از حساب مایکروسافت هنگام نصب ویندوز ۱۱.

Tiny11 روشی بسیار آسان برای حذف نرم‌افزارهای اضافی (BloatWare) در ویندوز ۱۱ و راه‌اندازی آن روی سخت‌افزارهایی است که رسماً با سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت ناسازگار هستند.

NTDEV سال گذشته تلاش‌های زیادی برای ارائه‌ی بهترین عملکرد در Tiny11 انجام داد که ازجمله می‌توان به ساخت دو نسخه‌ی فوق‌العاده سبک با قابلیت اجرا روی فقط دو گیگابایت رم و حتی ۱۰۰ مگابایت رم اشاره کرد. البته نسخه‌ای که روی رم ۱۰۰ مگابایتی اجرا می‌شود بسیار محدود است و حتی رابط کاربری گرافیکی (GUI) ندارد.

به‌نظر می‌رسد بهترین نسخه‌ی Tiny11 هنوز در دست توسعه قرار دارد و NTDEV می‌گوید در آینده راهکاری کامل‌تر ارائه خواهد داد. با توجه‌ به نبود نقشه‌ی راه مشخص و وقفه‌ی یک‌ ساله در انتشار نسخه‌ی جدید، بازگشت به‌روزرسانی‌های Tiny11 به‌خصوص برای کاربرانی که کامپیوتر ضعیف یا قدیمی دارند بسیار خوشحال‌کننده است.

برای استفاده از جدیدترین نسخه‌ی Tiny11 فقط باید فایل ISO ویندوز ۱۱ را از وب‌سایت مایکروسافت دانلود و دستورالعمل‌های NTDEV را دنبال کنید.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا