شبكه اجتماعی

لیست کشورهایی که تیک‌تاک را ممنوع کردند

تیک‌تاک به تازگی اعلام کرد دولت بایدن از مالکان چینی تیک تاک خواسته است سهام خود در این اپلیکیشن ویدئویی محبوب را بفروشند در غیر این صورت، با ممنوعیت احتمالی در آمریکا روبرو خواهند شد.

به گزارش lastech از ایسنا، این تهدید چشمگیرترین اقدامی است که مقامات دولت و قانونگذاران آمریکایی که نگران افتادن اطلاعات کاربران آمریکایی به دست دولت چین هستند، علیه این شرکت انجام داده‌اند. تیک‌تاک متعلق به شرکت چینی بایت دنس است و بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در آمریکا دارد.

همچنین برای نخستین بار است که تیک‌تاک در دولت دموکرات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به ممنوعیت احتمالی تهدید می شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور جمهوریخواه پیشین آمریکا، تلاش کرد تیک‌تاک را در سال ۲۰۲۰ ممنوع کند، اما در دادگاه‌های آمریکا شکست خورد.

این اقدام پس از معرفی یک قانون جدید در آمریکا انجام می‌شود که به کاخ سفید اجازه می‌دهد تا تیک‌تاک یا سایر فناوریهای مبتنی بر خارجی را در صورت ایجاد خطر امنیت ملی، ممنوع کند. کشورها و نهادهای دولتی دیگر هم نیز تصمیم گرفته اند این اپلیکیشن را ممنوع کنند. کشورهای متعددی در سراسر جهان نسبت به نزدیکی این شرکت به دولت چین و نگهداری اطلاعات کاربران، نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند. رویترز در گزارشی به بررسی کشورها و نهادهایی پرداخته که به ممنوعیت جزئی یا کامل تیک‌تاک اقدام کرده‌اند:

هند
هند تیک‌تاک و ده‌ها اپلیکیشن چینی دیگر را با این ادعا که به طور بالقوه برای امنیت و یکپارچگی کشور زیان آور هستند، در ژوئن ۲۰۲۰ در همه دستگاه‌ها ممنوع کرد.

افغانستان
افغانستان در حال مذاکره برای ممنوعیت تیک‌تاک و بازی ویدیویی PUBG است. طالبان ادعا می‌کنند که این اپلیکیشن‌ها، جوانان افغان را به بیراهه می‌کشند.

پاکستان
تیک‌تاک به دلیل آنچه که دولت محتوای غیراخلاقی و ناشایست در این اپلیکیشن اعلام شد، دستکم چهار بار ممنوع شد که آخرین ممنوعیت آن در ماه نوامبر به پایان رسید.

بلژیک
الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک، در ۱۰ مارس گفت که کارمندان دولت فدرال بلژیک دیگر مجاز به استفاده از تیک‌تاک در گوشی‌های کاری نخواهند بود.

کانادا
این کشور به دلیل خطرات امنیتی، تیک‌تاک را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده است. دولت فدرال و سه رگولاتور حریم خصوصی منطقه‌ای کانادا اعلام کردند درباره تیک‌تاک بر سر نگرانی‌ها پیرامون جمع آوری، استفاده و افشای اطلاعات شخصی توسط تیک تاک، تحقیق می‌کنند. هیات خزانه‌داری کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم برای استفاده از یک اپلیکیشن یا پلتفرم، یک انتخاب شخصی است اما دستورالعمل مرکز کانادایی امنیت سایبری به شهروندان کانادایی اکیدا توصیه می‌کند این ریسک‌ها را درک کرده و پیش از تصمیم گیری درباره ابزاری که استفاده می کنند، انتخاب آگاهانه انجام دهند.

تایوان
تیک‌تاک و بعضی دیگر از اپلیکیشن‌های چینی را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرد و در دسامبر ۲۰۲۲ تحقیقاتی را درباره این اپلیکیشن شبکه اجتماعی به دلیل عملیات مشکوک غیرقانونی در جزیره آغاز کرد. تایوان فعالیت‌های تجاری چینی مختلف از پلتفرمهای شبکه اجتماعی تا صنعت تولید تراشه ارزشمند را در این جزیره ممنوع کرده است. استفاده از اپلیکیشنهای چینی مانند تیک‌تاک برای دپارتمانهای دولتی تایوان ممنوع است.

آمریکا
کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا، نهاد امنیت ملی قدرتمندی است که در سال ۲۰۲۰ به اتفاق آرا توصیه کرد بایت دنس، تیک‌تاک را واگذار کند. در اوایل ماه مارس، قانونگذاران هر دو حزب بزرگ ایالات متحده لایحه ای را برای ممنوعیت این برنامه محبوب در ایالات متحده ارائه کردند. کنگره قبلاً در دسامبر ۲۰۲۲ لایحه ای را برای ممنوعیت تیک‌تاک در دستگاه های فدرال تصویب کرد.

موسسات آموزشی آمریکا
دانشگاه ایالتی بویز، دانشگاه اوکلاهاما، دانشگاه تگزاس-آستین، و دانشگاه A&M تگزاس غربی برخی از موسساتی هستند که تیک‌تاک را در دستگاه‌های دانشگاهی و شبکه‌های وای فای ممنوع کرده اند.

ایالتهای آمریکا
تگزاس، مریلند، آلاباما و یوتا از جمله بیش از ۲۵ ایالت هستند که به کارکنانشان دستور داده اند از استفاده از تیک‌تاک در دستگاه‌های ایالتی خودداری کنند.

کمیسیون اروپا و پارلمان اروپا
کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپاست، به دلیل نگرانی‌های امنیتی سایبری، دستور ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن محبوب چینی تیک‌تاک را در تلفن‌های کارکنانش صادر کرد. به طور جداگانه، پارلمان اروپا نیز این اپلیکیشن را در گوشی‌های کارکنان ممنوع کرد.

انگلیس و اسکاتلند
انگلیس هفته گذشته اعلام کرد که تیک‌تاک را در تلفن‌های دولتی ممنوع خواهد کرد و این ممنوعیت فوری اجرا خواهد شد. دولت انگلیس از مرکز ملی امنیت سایبری این کشور خواسته است آسیب پذیری احتمالی اطلاعات دولت از سوی اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی و مخاطرات پیرامون چگونگی دسترسی یافتن و استفاده از این اطلاعات حساس را بررسی کند. شبکه اسکای نیوز روز جمعه گزارش کرد تیک‌تاک از تلفنها و دستگاه‌های پارلمان اسکاتلند حذف خواهد شد. به اعضای پارلمان اسکاتلند و کارکنان این نهاد قویا توصیه شده است تا تیک‌تاک را از دستگاه‌هایی که از آنها برای دسترسی به سیستمهای فناوری اطلاعات پارلمان استفاده می‌کنند، حذف کنند.

نیوزیلند
نیوزیلند به دلیل نگرانی‌های امنیت سایبری، تیک‌تاک را در دستگاه‌هایی که به شبکه پارلمان این کشور دسترسی دارند ممنوع کرد. تیک‌تاک تا پایان مارس، در همه دستگاه‌هایی که به شبکه پارلمان نیوزیلند دسترسی دارند ممنوع خواهد شد. وزارت دفاع و وزارت امور خارجه و تجارت نیوزیلند روز جمعه اعلام کردند ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک در دستگاه‌های کاری را مدتی است که به اجرا گذاشته‌اند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا