بازی

لوله فلزی روکش‌دار را بهتر بشناسید!

لوله فلزی روکش‌دار را بهتر بشناسید!

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

لوله فلزی روکش‌دار یکی از پرکاربردترین تجهیزاتی است که به کمک آن سوخت، گاز و غیره به نواحی مختلف ارسال می‌شود. همان طور که می‌دانید ایران کشور پهناوری است که تعداد بسیار زیادی شهر و روستا دارد. در زمان‌های گذشته بسیاری از روستاها از نعمت گاز و سوخت بهره‌مند نبودند و مجبور بودند برای گذراندن زمستان‌های سرد از روش‌های سنتی و قدیمی استفاده کنند. به دلیل پیشرفت‌ها و تغییر و تحولاتی که در حال رخ دادن است، درصد بالایی از روستاهای کشور لوله کشی شده‌اند و به این مناطق نیز سوخت و گاز ارسال می‌شود. این مواد به کمک لوله‌های فلزی ارسال می‌شوند، به دلیل شرایط بد آب و هوایی و به دلیل خورنده بودن برخی از مواد؛ برای اینکه لوله‌ها طول عمر بالایی داشته باشند از روکش استفاده می‌شود. در این مقاله توضیحات جامع و کاملی در این باره در اختیارتان قرار می‌دهیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

لوله فلزی روکش دار چیست؟

همانطور که گفتیم لوله‌های فلزی روکش دار برای انتقال مواد مختلف مانند سوخت و غیره استفاده می‌شوند. این لوله‌ها با توجه به محل استفاده و شرایط آب و هوایی آن و همچنین با توجه به موادی که توسط این لوله‌ها انتقال داده می‌شود دارای روکش‌های مختلفی هستند که در ادامه بیشتر با این موارد آشنا می‌شوید. به عنوان مثال درون لوله‌هایی که در بخش حمل و انتقال مواد خورنده استفاده می‌شوند، روکش می‌شود و به این نوع روکش، روکش داخلی گفته می‌شود. از این رو برخی از لوله‌ها به دلیل قرار گیری در شرایط بد آب و هوایی و یا گذر از مناطق پر رطوبت احتمال زنگ زدگی بالایی دارند. برای حل این مشکل از روکش‌های خارجی برای عایق کردن لوله‌ها و محافظت از آن‌ها استفاده می‎شود.

انواع لوله فلزی روکش دار

لوله‌های فلزی باتوجه به نوع روکشی که در ساختار آن‌ها به کار رفته است تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه با برخی از این لوله‌ها آشنا می‌شوید.

  • لوله فلزی با روکش Cladding: یکی از روکش‌های مقرون به صرفه و اقتصادی روکش کلدینگ است. این نوع روکش یکی از روکش‌های داخلی به شمار می‌آید و بیشتر در صنایع شیمیایی و پتروشیمی برای جلوگیری از خوردگی داخلی استفاده می‌شود.
  • لوله فلزی با روکش Lining: یکی دیگر از روکش‌های داخلی لوله‌های فلزی لاینینگ است. این روکش‌ها مقاومت بالایی در برابر اسید، باز، کلر و دیگر محلولات شیمیایی دارند. این روکش تنها در هنگام جوشکاری از بین می‌رود.
  • لوله فلزی با روکش FBE: یک نوع دیگری از روکش‌های داخلی لوله‌های فلزی مرتبط به روکش FBE است. این روکش‌ها از رزین و اپوکسی‌های قوی ساخته شده‌اند و می‌توانند استحکام بالایی در برابر واکنش‌های شیمیایی از خود نشان دهند. بنابراین گزینه مناسبی برای روکش کردن سطح داخلی لوله‌ها به شمار می‌آیند. علاوه بر این مورد، این نوع روکش در برابر  تغییرات دمایی نیز مقاوم بوده و به عنوان عایق حرارتی نیز کاربرد دارد.
  • لوله فلزی با روکش گالوانیزه: این روکش یکی از روکش‌های بیرونی لوله‌های فلزدار است که دارای کاربرد بسیاری در بخش‌های مختلف صنعتی است. در این روش عایق کاری از فلز روی که مقاومت بسیار بالایی دارد استفاده می‌شود. به گونه‌ای که لوله‌های فلزی را درون حمامی از روی ذوب شده فرو می‌کنند و در می‌آورند، این روکش از زنگ زدگی براساس شرایط آب و هوایی جلوگیری می‌کند. این روش دارای دو دسته مختلف گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد است که در ادامه با این موارد نیز آشنا می‌شوید.
  • گالوانیزه گرم: در این روش مستقیما لوله‌ها را در داخل روی مذاب وارد می‌کنند و روکشی نازک بر روی سطح لوله ایجاد می‌شود.
  • گالوانیزه سرد: در این روش ابتدا محلولی از آب نمک بر روی لوله‌ها پاشیده می‌شود و سپس روی بر روی این لایه کشیده می‌شود.

مزایای استفاده از لوله فلزی روکش‌دار

استفاده از روکش دارای مزایای بسیاری است که در این بخش به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

  • لوله‌ها را در برابر ضربه و نفوذ آب مقاوم می‌کند.
  • لوله‌ها مقاومت کافی در برابر واکش‌های اسید و بازی به دست می‌آورند.
  • به دلیل استفاده از لوله‌ها در مسیرهای خاکی، قدرت بالایی در برابر تنش‌ها و واکنش‌های خاکی پیدا می‌کند.
  • لوله‌ها انعطاف پذیری بالایی داشته و می‌توانند در مواقع لازم خم شوند.
  • مقاومت سایشی بالایی به دست می‌آورند.
  • از خطرات و ضربه‌هایی که در حین حمل و نقل بر روی لوله‌ها صورت می‌گیرد نیز جلوگیری می‌کنند.
  • ایمنی و کیفیت محصول را بهبود می‌بخشد.

سخن پایانی

لوله فلزی روکش‌دار یکی از رایج‌ترین لوله‌های استفاده شده در بخش‌های مختلف صنعت است. شما می‌توانید برای خرید این محصول به سایت آذرخش پایپ مراجعه کنید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا