عمومی

وزیر ارتباطات: مودم‌های تولید داخل سرعت بالایی ندارند

وزیر ارتباطات: مودم‌های تولید داخل سرعت بالایی ندارند

این بار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره کیفیت مودم‌های تولید داخل و ضرورت ارتقای این تجهیزات گفته است. از ممنوعیت و محدودیت واردات مودم چندسالی می‌گذرد و در این مدت تلاش بر حمایت از تولید داخلی بوده، اما مدتی است که بحث بر سر کیفیت مودم‌های تولید داخل داغ شده است؛ آن هم در حالی که از یک طرف تولید داخلی پاسخگوی نیاز بازار نیست و از طرف دیگر مودم‌های قاچاق به راحتی در بازار در دسترس است.

با اینکه وزارتخانه تمام توانش را برای توسعه پروژه فیبر نوری و تبلیغ آن به‌کار گرفته، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین اظهاراتش اذعان کرده که «برخی از مودم‌های تولید داخل فرکانس‌هایی را پشتیبانی نمی‌کنند.» ماجرا به انتقادات محمدحسن شانه‌‌ساززاده، رئیس هیئت‌مدیره گروه شاتل برمی‌گردد و اینکه گفته بود به‌دلیل ممنوعیت واردات مودم، استفاده از «مودم‌های بی‌کیفیت داخلی» از سر اجبار است.

تولید داخلی پاسخگوی نیاز بازار نیست و از طرف دیگر مودم‌های قاچاق به راحتی در بازار در دسترس است

این انتقاد از یک سو سندیکای صنعت مخابرات ایران را به واکنشی تند واداشته بود تا در نامه‌ای خطاب به رئیس هیئت‌مدیره شاتل بگوید که نهادهای دولتی «بدون داشتن دلایل موجه مانع از ورود کالای خارجی نمی‌شوند». اما از طرف دیگر معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات انتقادات شانه‌ساززاده را قابل بررسی دانسته بود.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت شاتل به دیجیاتو گفته بود که انتخاب مودم‌های داخلی به اجبار دولت بوده است:‌

متأسفانه جلوی واردات مودم را گرفته‌اند و مجبوریم از مودم‌های بی‌کیفیت استفاده کنیم. شب عید ۵۰ درصد مودم‌ها را جمع‌آوری کردیم و مودم جدید تحویل دادیم. امروز به آقای وزیر عرض کردیم مودم بی‌کیفیت تمام زحمت‌های ما را از بین می‌برد. ان‌شاءالله دولت و وزارتخانه فکری بکنند. مردم چرا باید تاوان بی‌کفایتی یک واحد را پس بدهند؟

– محمدحسن شانه‌‌ساززاده، رئیس هیئت‌مدیره گروه شاتل

جلوی واردات مودم را گرفته‌اند و مجبوریم از مودم‌های بی‌کیفیت استفاده کنیم

پیرو این گفته‌ها عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات به شفقنا توضیح داده که منظور شانه‌ساززاده مربوط به مودم‌های فیبر نوری است که «کلاً ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مشترک دارد» و «عمومیت ندارد»، اما در همین حال «مودم‌های تولید داخل قابلیت‌هایی که دارند، قابلیت‌هایی نیست که بتوانند سرعت‌های بالا داشته باشند». او حرف‌هایش را اینطور مطرح کرده است:

بخشی از صحبت‌های این مدیر اپراتور درست است چون همین الان مودم‌های خارجی هم اگر نتوانند در فرکانس ۲.۴ کار کنند که فرکانس معمول وای‌فای است، نمی‌توانند سرعت بیش از ۱۰۰ گیگاهرتز را ارائه دهند. فرکانس ۵.۶ که استاندارد وای‌فایِ ۶ و ۷ است، می‌تواند سرعت‌های تا یک گیگ هم ارائه دهد. در حال حاضر وای‌فای ۷ استاندارد جدید تا ۱۰ گیک هم می‌تواند ارائه دهد. مودم باید مودمی باشد که این قابلیت را داشته باشد.

– عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

او ادامه داد: «برخی از مودم‌های تولید داخل این فرکانس‌ها را ساپورت نمی‌کنند ولی اکنون در برنامه تولید شرکت یا سازنده مودم است و باید هم حواسمان به تولید داخل باشد و هم از سوی دیگر باید محصولی که تولید می‌شود، کیفیت داشته باشد و قابلیت‌هایی که دارد قابلیت‌هایی باشد که متناسب با نیاز کاربران باشد.»

مشکل از مودم نیست، در حال حاضر شبکه این قابلیت را دارد پیدا می‌کند و در شهرهایی که فیبرنوری راه می‌افتد، مشترکینی که فیبرنوری می‌گیرند می‌توانند سرعت تا هزار بگیرند. اما مودم فعلی که اکنون در بازار است، ممکن است که این قابلیت را پشتیبانی نکند لذا نیازمند این هستیم که هم تولیدکنندگان محصولات خود را ارتقا دهند و اگر هم نیاز بود، تا وقتی تولید داخل به نقطه‌ای می‌رسد که این نیاز را برطرف کند، از طریق واردات، نیازها تأمین می شود.

– عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات: مشترکان فیبرنوری می‌توانند تا هزار گیگاهرتز سرعت دریافت کنند اما مودم فعلی در بازار ، ممکن است که این قابلیت را پشتیبانی نکند

از طرف دیگر سندیکای صنعت مخابرات ایران به‌عنوان حامی شرکت‌های تولیدی اعلام کرده است که برای «جبران عقب‌ماندگی‌ها در بخش فاوا و تحول اقتصاد دیجیتال» باید به متولیان توسعه ارتباطات کشور کمک کرد. از نگاه این صنف، طرح این انتقادات و نام بردن از یک تولیدکننده، ضدتبلیغی برای طرح فیبر نوری و تخریب تولیدات داخلی است.

فرامرز رستگار، دبیر و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره این سندیکا همچنین گفته است:‌ «سندیکا قائل به این است که به موازات استفاده از تولیدات داخلی، واردات نیز با رعایت سهم شایسته تولید داخل از بازار، انجام پذیرد.»

در همین رابطه معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات هم خبر داده که امسال اپراتورها می‌توانند تا ۸۰ درصد واردات داشته باشند و تولید داخلی هم قدم به قدم افزایش می‌یابد. به گفته او طی گفت‌وگو با اپراتورها، بنا شده درصد مشخصی از مودم‌های مورد نیاز، به شرط کیفیت و با کمک وزارت ارتباطات از تولیدکننده‌های داخلی خریداری شود.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا