عمومی

انجمن داروسازان خطاب به داروخانه‌ها: با سکوهای اینترنتی دارو همکاری نکنید

انجمن داروسازان خطاب به داروخانه‌ها: با سکوهای اینترنتی دارو همکاری نکنید

انجمن داروسازان ایران در نامه‌ای خطاب به همه‌ی داروخانه‌ها از آنها خواسته که برای توزیع اینترنتی دارو با هیچ پلتفرمی همکاری نکنند. این نهاد صنفی که پیش از این با تجمع، نامه‌نگاری، رایزنی با مقامات و برگزاری جلسات مختلف سعی در جلوگیری از حضور پلتفرم‌ها در حوزه سلامت داشت، با تدوین و ابلاغ قانونی دستورالعمل توزیع اینترنتی دارو، باز هم می‌گوید موضوع «به‌ خطر افتادن اطلاعات بیماران» و «تخریب کامل وجهه تخصصی حرفه داروسازی» است.

«داروخانه‌های کشور از انعقاد قرارداد با پلتفرم‌های عرضه اینترنتی دارو مادامی که اشکالات قانونی موجود برطرف نگردیده و به تأیید انجمن داروسازان ایران و سازمان نظام پزشکی کل کشور نرسیده است، اکیداً خودداری نمایند.» نامه‌ی انجمن داروسازان با این جمله‌ها شروع می‌شود و در ادامه به‌زبان تهدید می‌گوید که اگر داروخانه‌ها سهواً یا آگاهانه با پلتفرم‌ها قرارداد منعقد کنند، «در صورت بروز مشکلات، از هیچگونه حمایت صنفی و قانونی برخوردار نخواهند شد».

دستورالعملی که این انجمن صنفی با آن به مخالفت برخواسته، به تأیید وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو رسیده است

آیین‌نامه‌ توزیع اینترنتی دارو از سوی پلتفرم‌ها که این انجمن صنفی به نمایندگی از «قاطبه جامعه داروسازی کشور» با آن به مخالفت برخواسته به تأیید وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو رسیده است و قرار است به‌مدت ۶ ماه به‌صورت آزمایشی اجرا شود تا نقاط ضعف و قوت آن روشن شود، اما پیداست که همکاری نکردن با پلتفرم‌ها جلوی این آزمون و خطا را خواهد گرفت.

انجمن داروسازان ایران با ابراز تأسف از این‌که وزیر بهداشت «بدون درنظر گرفتن ادله کارشناسی نخبگان، انجمن‌ها و سازمان نظام پزشکی» و «در اقدامی بهت‌برانگیز» این دستورالعمل را ابلاغ کرده است، خطاب به مؤسسان داروخانه‌های سراسر کشور می‌گوید:

داروخانه‌ها سال‌هاست که از تبعات قراردادهای یکجانبه و تحمیلی سازمان‌های بیمه‌گر که مجبور به انعقاد آن شده‌اند، آسیب فراوان دیده‌اند و انعقاد قرارداد جدید و پراشکال دیگر، سبب تخریب کامل وجهه تخصصی حرفه داروسازی و کمک به گسترش روابط ناسالم و رانت و فساد در جامعه پزشکی-دارویی و تشکیل و گسترش ناصرخسرو مجازی است.

– انجمن داروسازان ایران

این نهاد صنفی جلوگیری از «ایجاد ناصرخسرو مجازی»، «گسترش روابط ناسالم و رانت و فساد در جامعه پزشکی-دارویی» و «به‌خطر انداختن اطلاعات محرمانه بیماران» از دلایل مخالفت خود با این دستورالعمل دانسته است و در نامه خود بر اینکه «نقش پلتفرم‌های دارورسان فقط و فقط در انتهای زنجیره توزیع و منحصراً برای حمل آن قابل قبول است» و «ارائه کد رهگیری بیماران به این پلتفرم‌ها، مغایر با قانون و به‌منزله امکان درز و نشر اطلاعات بیماران به فضای ناامن مجازی است» چندین بار تأکید کرده است.

بر اساس این دستورالعمل پلتفرم‌ها صرفاً از داروخانه‌های مجاز دارو را تهیه می‌کنند و به‌دست بیماران می‌رسانند

هراس از تهدید حوزه سلامت درحالی است که بر اساس این دستورالعمل پلتفرم‌ها صرفاً از داروخانه‌های مجاز دارو را تهیه می‌کنند و به‌دست بیماران می‌رسانند. این موضوعی است که حتی مدیران وزارت بهداشت هم برای پایان یافتن مجادله‌ها تکرار کرده‌اند. برای نمونه بعد ازابلاغ آیین‌نامه سیدرضا مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفته بود: «نسخه‌پیچی و فروش دارو همچنان تحت کنترل مسئول فنی داروخانه‌ها است و فقط حمل دارو با ابلاغ این آئین‌نامه با استفاده از سکوهای اینترنتی انجام می‌شود.»

از طرف دیگر همزمان با انتشار این نامه، رئیس مرکز تتا با اشاره به سخت‌گیری در تدوین این دستورالعمل برای چندمین بار توضیح داده است: «پلتفرم‌ها اجازه دریافت اطلاعات ذینفعان را ندارند و فقط کد رهگیری نسخه الکترونیکی را دریافت و به داروخانه ارسال می‌کنند. این داروخانه است که می‌تواند نسخه را ببیند.»

نقش پلتفرم‌ها در دستورالعمل توزیع دارو

طبق توضیح امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، این کاری است که سکو‌های توزیع اینترنتی دارو برای مخاطب انجام می‌دهند:

  • نسخه دریافتی از مخاطب را میان داروخانه‌های محدوده آدرس مخاطب از این جهت که ممکن است داروخانه‌ای همه‌ی اقلام نسخه بیمار را به‌صورت کامل نداشته باشد، توزیع می‌کنند.
  • سپس درباره قیمت و شرایط دارو به بیمار اطلاع‌رسانی می‌شود
  • در نهایت بیمار انتخاب می‌کند که آن دارو تهیه و به آدرسش ارسال شود.

از طرف دیگر؛

– انحصاری مبنی بر اینکه داروخانه‌ای الزاماً باید فقط با یک سکوی اینترنتی قرارداد داشته باشد، وجود ندارد.

– هر داروخانه ممکن است با چندین سکو همکاری کند و هیچ منع و محدودیتی ایجاد نشده است.

– این یک سرویس اختیاری برای مردم بوده و مردم مثل سابق می‌توانند به داروخانه بروند و داروی خود را تحویل بگیرند.

حتما بخوانید :

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا