عمومی

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس دهم: تغییر ذائقه کاربران خانگی برای اتصال به شبکه فیبرنوری، نیازمند فرهنگ‌سازی است

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس دهم: تغییر ذائقه کاربران خانگی برای اتصال به شبکه فیبرنوری، نیازمند فرهنگ‌سازی است

پروژه‌ی اتصال خانوارها و کسب‌وکارها به شبکه فیبر نوری (FTTH) به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با جدیت در حال پیگیری است و به گفته‌ی عیسی زارع‌پور، اکنون در نقطه‌ی مطلوبی قرار دارد. او همچنین پیش‌بینی کرد که سال ۱۴۰۳ سال طلایی فیبر نوری خواهد بود.

طبق آخرین آمار ارائه‌شده از سوی امیر محمدزاده لاجوردی، قائم‌مقام وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این پروژه در حال حاضر به ۴۳۰ شهر و میزان حفاری آن به بیش از ۷ هزار کیلومتر رسیده است. او اعلام کرد که میزان پوشش این طرح از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار در ابتدای سال گذشته به بیش از ۷ میلیون پوشش در ابتدای سال ۱۴۰۳ رسیده است.

توسعه‌ی پروژه‌ی اتصال منازل و کسب‌وکارها به فیبر نوری، که پیشرفته‌ترین فناوری در این حوزه است، می‌تواند مزیت‌های بسیاری برای کاربران داشته باشد و سرعت را به نحو چشمگیری افزایش دهد. با وجود این، در برخی اظهارنظرها از سوی کارشناسان یا مسئولین چالش‌ها و انتقادات مربوط به این پروژه نیز مطرح می‌شود.

یکی از آخرین نکاتی که درباره‌ی این پروژه مطرح شده، موضوع تمایل کاربر به استفاده از این تکنولوژی است که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم به آن اشاره کرد. پرسش اینجا است که پس از توسعه‌ی طرح فیبر نوری آیا کاربران خانگی تا آن اندازه نسبت به اتصال به شبکه فیبر نوری احساس نیاز می‌کنند که آن را جایگزین اتصال به اینترنت پرسرعت فعلی کنند؟

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم، در این باره اظهار کرده است که «FTTH زمانی رشد زیادی خواهد داشت که کاربر مناسب خود را داشته باشد و معمولاً وابسته به کسب و کارهای نوین است که وابستگی به این حوزه دارد و به سرعت بالا و خدمات خاص نیاز دارد.»

به نظر او، هر تکنولوژی باید بر اساس نیاز وارد کشور شود و به این صورت شکل می‌گیرد که ابتدا نسبت به آن احساس نیاز و سپس آن نیاز به فناوری تبدیل می‌شود و در نهایت افراد برای رفع نیاز خود از آن فناوری استفاده می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس دهم در ادامه درباره‌ی نیاز به شبکه‌ی فیبر نوری توضیح داده و به سیتنا گفته است:

اگر این نیاز نباشد، FTTH باید با سیستم‌های وایرلس رقابت کند و چون در مناطق کوچک کشور ما، کسب و کارهای ویژه وجود ندارد، بنابراین مردم رغبتی به استفاده از FTTH ندارند و از سیستم‌های وایرلس استفاده می‌کنند.

– سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم

او این تکنولوژی را بیشتر برای کسب‌وکارها مناسب دانسته و اعلام کرد: «FTTH این ویژگی را دارد که اگر شرکتی کار دیتا دارد و کاربران آن نیاز خاصی دارند، این شبکه می‌تواند کمک شایانی به آن‌ها داشته باشد؛ اما به‌عنوان شبکه‌ی دیتای خانگی، مردم ترجیح می‌دهند از سیستم‌های وای‌فای استفاده کنند، لذا تغییر ذائقه‌ی کاربران خانگی برای اتصال به شبکه فیبرنوری نیازمند فرهنگ‌سازی است.»

به گفته باستانی، زمانی که در کشور کار خاصی در حوزه‌ی فناوری انجام می‌شود که نیاز به سرعت بالای اینترنت داشته باشد، در حوزه‌ی دیتایی از FTTH استفاده خواهد شد؛ همان‌طور که در حال حاضر هم در کشور ما بعضی شرکت‌ها از این شبکه استفاده می‌کنند. با این حال او اعتقاد دارد که در شهرهای کوچک‌تر چنین شرکت‌هایی تعدادشان کمتر است و FTTH در این شهرها رشد چندانی ندارد.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا