ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم: حوادث اخیر ربطی به بازیهای کامپیوتری ندارد
به گزارش انتخاب، در بیانیه ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم اعلام شد که افراد از اتهام زنی خارج از اندازه و انداختن تمام گناه حوادث اخیر به گردن بازیهای کامپیوتری باید پرهیز کنند و تا زمان بررسی دقیق ابعاد تاثیرات هر یک از عوامل، از چنین اتهاماتی پرهیز شود.
وضعیت آشفته این روزها برکسی پوشیده نیست و در این بین، چند فرمانده ارشد نظامی و برخی از روحانیون کشور، از نقش و تاثیر بازیهای ویدیویی در خشونت نوجوانان صحبت کردند و ادعا میکنند که خیل عظیمی از بازداشت شدگان، حدود ۱۵ سال سن دارند.
مطلب پیشنهادی:اگر ماینکرفت یک بوردگیم بود، چه شکلی میشد؟یک بازی مستقل درخشان دیگر
این ادعا را حجه الاسلام احمدی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مدعی شد که دشمنان روی متولدین دهههای هشتاد و نود سرمایهگذاری کرده و قصد دارند این قشر را در مقابل اسلام و دین قرار دهند و در این راستا اذعان داشت: «برخی بازیهای هیجانی رایانهای برای به میدان آوردن نوجوانان در چنین روزی برنامهریزی شده بودند».
به دنبال وقوع حوادث اخیر در کشور، بازیهایی مثل پابجی، کال آف دیوتی و کلش آف کلنز هم فیلتر شدند، عناوینی که در سال ۱۳۹۸ هم به طور موقت فیلتر شده بودند. این اتفاق بخشی از راههای درآمدزایی جوانان و نوجوانان را ازبین برده است.
در عین حال، بسیاری از منتقدان فضای مجازی آزاد معتقد هستند که آثاری همچون عناوین یاد شده، روی کودک و نوجوان اثر منفی میگذارند و نتیجه آنها، خشونتهایی که امروزه در جامعه مشاهده میکنیم هست.
در ادامه میتوانید متن کامل بیانیه ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم را مطالعه کنید:
ظرفیت بازیها مانند ابزاری است که سازندگان آن متناسب با اهداف خود میتوانند از آن بهره برداری کنند؛ بنابراین بازیها میتوانند تاثیرات مثبت و منفی قابل توجهی داشته باشند و اینکه تولیدکنندگان این ابزار چه کسانی هستند، نقش تعیین کننده در نوع آثار این رسانه دارد؛ بنابراین غفلت از تولید بازیهای سالم و مفید، میتواند آثار منفی جبران ناپذیری داشته باشد.
با توجه به اینکه اغتشاشات یک پدیده اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و معلول عوامل متفاوتی از جمله تحریکات بیگانه، شبکههای تلوزیونی ضد ایرانی، شبکههای اجتماعی، طلاق، اعتیاد، تک فرزندی، شکاف نسلی و عدم برنامه ریزی تربیتی مناسب از طرف مسئولین است، گره زدن اغتشاشات به بازی بدون لحاظ میزان تاثیر آن، امری غیر علمی است؛ بنابراین انجام کارهای تخصصی و اندیشه ورزی آگاهانه نسبت به میزان تاثیر بازی در کنار عوامل دیگر ضروری میباشد و تصمیمات و رویکردهای صحیح را به دنبال خواهد داشت.
با توجه به اینکه بازی یکی از نیازهای مشخص و غیر قابل اجتناب امروز کودکان، نوجوانان و جوانان جامعه ایران است، توجه ویژه مسئولین برای فعالیت ایجابی و راهکارهای عملیاتی مناسب آن و بسنده نکردن به اقدامات سلبی در مورد بازیها امری اجتناب ناپذیر مینماید.
درنهایت متوجه آن هستیم که ادعاهای گوناگونی در زمینههای مختلف مطرح میشود و برخی از آنها نیز به راحتی فراموش میشوند، اما مورد واضح، این است که بازیهای ویدیویی ربطی به شرایط فعلی ایران ندارند.
مطلب پیشنهادی:بررسی بازی Grid Legendsبا گیمپلی معیوب و قدیمی، در نسل نهم بتازید
بهترین فیلم های زامبی که مو به تنتان سیخ میکند
تماشا از یوتیوب lastech سینما