تکنولوژی

هواوی ظاهراً به‌طور مخفیانه به یک مسابقه تحقیقاتی در آمریکا کمک مالی می‌کند

هواوی ظاهراً به‌طور مخفیانه به یک مسابقه تحقیقاتی در آمریکا کمک مالی می‌کند

بلومبرگ در گزارش جنجالی جدیدی مدعی‌شده که هواوی حتی با وجود قرارگیری در لیست سیاه ایالات متحده، به‌طور مخفیانه به تحقیقات در حال انجام در آمریکا کمک مالی می‌کند. طبق این گزارش، تحقیقات مذکور در دانشگاه‌هایی از جمله «هاروارد» انجام می‌شود و کمک مالی غول چینی از طریق یک بنیاد تحقیقاتی مستقل مستقر در واشنگتن اهدا می‌شود.

براساس گزارش بلومبرگ، هواوی تنها سرمایه‌گذار یک مسابقه تحقیقاتی است که از سال 2022 میلیون‌ها دلار جایزه اهدا کرده و نظر صدها دانشمندان را به خود جلب کرده است. همچنین برخی از این دانشمندان، در دانشگاه‌های برتر ایالات متحده مشغول به کار هستند که پژوهشگران را از همکاری با غول چینی منع کرده‌اند.

هواوی ظاهراً به‌طور مخفیانه به یک مسابقه تحقیقاتی در آمریکا کمک مالی می‌کند

«کوین وولف»، از شرکت حقوقی متمرکز بر تجارت Akin که در زمینه کنترل صادرات تخصص دارد، می‌گوید نگران اصلی این است که تحقیقات مذکور منجر به نوآوری‌هایی شود که در آینده باعث برتری چین در زمینه‌های دفاعی و منافع تجاری شود.

«جیمز مولونون»، پیمانکار حوزه دفاعی که روی مسائل امنیتی تحقیق می‌کند و چندین کتاب در زمینه جاسوسی صنعتی نوشته است نیز با اشاره به شرکت Optica که مسئول برگزاری این مسابقه است، می‌گوید:

«برای یک بنیاد تحقیقاتی معتبر، دریافت پول از یک شرکت چینی به‌صورت ناشناس که نگرانی‌های امنیت ملی بسیاری را برای دولت ایالات متحده ایجاد می‌کند، وجهه بدی دارد.»

البته باید اشاره کرد که دریافت ناشناس این کمک مالی ظاهراً غیرقانونی به‌نظر نمی‌رسد، زیرا تحقیقاتی که برای انتشار در نظر گرفته شده‌اند، در حوزه تحریم‌های چین قرار نمی‌گیرند. همچنین هواوی در سایر نقاط جهان نیز مسابقات مشابهی را اجرا می‌کند.

توضیحات هواوی و بنیاد مسئول برگزاری مسابقه در آمریکا

هواوی ظاهراً به‌طور مخفیانه به یک مسابقه تحقیقاتی در آمریکا کمک مالی می‌کند

در همین حال، یکی از سخنگویان هواوی به بلومبرگ اعلام کرده که این شرکت و بنیاد اپتیکا این مسابقه را برای حمایت از تحقیقات جهانی و ارتقای ارتباطات دانشگاهی ایجاد کرده‌اند. «لیز روگان»، مدیرعامل Optica نیز در بیانیه خود گفت که بسیار از اهداکنندگان بنیاد «ترجیح می‌دهند ناشناس باقی بمانند» و «هیچ موضوع غیرعادی در مورد آن وجود ندارد.» او همچنین گفت که هیئت مدیره اپتیکا کاملاً از نقش هواوی در مسابقه اطلاع دارند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا